Felépítés I.
Képérzékelő
Nem meglepő, hogy az új szenzor is CMOS gyártási technológiával készül, hiszen nemrégiben a korábban CCD mellett elkötelezett gyártók is CMOS-ra tértek át. Az EOS-50D-be is APS-C-hez közeli méretű, 22,3×14,9 mm-es hasznos felületű, 15,5 millió teljes pixelszámú szenzor került. A képkivágás faktor ennek megfelelően 1,61×-es. A gyártó bejelentéskor áttervezett mikrolencsékkel és új vezérlési rendszerrel biztatott bennünket, mely a jel/zaj viszony, így ezáltal a képzaj kordában tartását eredményezheti.
Természetesen a szenzortisztítás tovább öröklődött az új modellbe is, mely továbbra is két részből áll: hardveres és szoftveres. A hardveres eltávolítás fizikailag rázza le a porszemeket a féligáteresztő szűrőről (amely egyébként antisztatikus bevonatot is kapott) egy-egy piezokristállyal rezonanciába hozva azt (hasonló halk hangot adva, mint az Olympus ultrahangos CCD tisztító rendszere, csak annál kicsit hosszabb ideig tart). A szoftveres eltávolítás pedig a képfeldolgozás során lép működésbe, a letárolt „porszemmaszk” felhasználásával melyet a felhasználó is törölhet, illetve frissíthet.
A hardveres poreltávolítás mind bekapcsoláskor, mind kikapcsoláskor működésbe lép, de az első elkészíthető kép bekapcsolástól számított idejét nem növeli ez a megoldás. Ennek oka, hogy a Canon EOS-50D figyeli az exponáló gomb lenyomását, s ha az félig lenyomott állapotban van, azonnal felfüggeszti a portalanítási folyamatot. Így lehetséges, hogy az EOS-50D a bekapcsolás pillanatától számítva 0,1 mp-cel később már teljesen működőképes. Az automatikus hardveres portalanítás egyébként a SetUp-ban kikapcsolható, illetve kézzel is elindítható.
Az érzékenységet ISO100 és ISO3200 között 1/3 Fé lépésközzel állíthatjuk be, de ha szükséges, választhatunk ISO6400, sőt ISO12800 érzékenységet is. Ez alól kivétel a világos tónus prioritású (magyar nyelvű menüben „csúcsfény árnyalat elsőbbségként” emlegetve, ill. angolul Highlight Priority) üzemmód, amelynél a legkisebb választható érzékenység ISO200. A világos tónus prioritás főként tájképek (felhők), vagy menyasszonyi fotók (fehér ruha) készítésénél hasznos, ilyenkor a legvilágosabb tónusok kontrasztja csökken, így a fehér hajszállal, de később ég ki, megmentve néhány részletet.
Legnagyobb felbontásban 4752×3168 képpontból álló fotókat készíthetünk, ezeket RAW (.cr2) vagy JPEG formátumban menthetjük el, de van lehetőség a RAW+JPEG módszer alkalmazására is. Ennek során azt is kiválaszthatjuk, hogy az elmentendő JPEG kép milyen tömörítési fokú legyen.
Ez főként akkor hasznos, amikor egy eseményről igen sok képet készítünk, s a végén csak a legjobbakat szeretnénk meghagyni. Ilyenkor a JPEG képeket gyorsan átnézhetjük, és az eleve hibás felvételeket rögtön törölhetjük is, s csak azokkal a RAW fájlokkal kell foglalkozni, amelyek JPEG ikertestvére is már jó minőségű.
Aki feleslegesnek tartja a 15 Mpixeles felbontást, választhat kisebb képméretet is, még akkor is, hogyha a RAW formátumra szüksége van. Az sRAW lehetőségét már az EOS-40D is kínálta, az EOS-50D-be azonban két felbontás is került, melyek 7,1 M (3267×2178), illetve 3,8 M (2376×1584) pixelesek.
A JPEG képekre a képstílusok segítségével többféle feldolgozási paraméter állítható be, úgy mint képkeménység, kontraszt, színtelítettség, színezet eltolás, illetve a fekete-fehér képeknél különböző szűrők.
A JPEG tömörítési fok kétféle lehet, Fine módban 98%-os, Standard esetén 93%.
A 15 Mpixeles képek komoly tárhelyigényűek, témától és érzékenységtől függően 4,5-10 MB-osak. A RAW képek méginkább sokat foglalnak, ezek mérete 18-22 MB. Aki tehát 10 Mpixeles gépről vált az új EOS-50D-re, annak nem árt majd egy új, nagy kapacitású memóriakártya sem.
A RAW formátumhoz, illetve a maximális felbontású JPEG képekhez tartozó átlagos fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 2 GB-os kártyán* |
4752×3168 RAW | 19531 KB | 52 | 104 |
3267×2178 sRAW1 | 12695 KB | 80 | 161 |
2376×1584 sRAW2 | 9766 KB | 104 | 209 |
4752×3168 Finom | 7813 KB | 131 | 262 |
4752×3168 Normál | 4004 KB | 255 | 511 |
Optika
A vázra az EF és EF-S bajonettes objektívek tekerhetők fel. Kit kiszerelésben többféle változat közül választhatunk.
Sorozat fényképezés
A sorozatfelvétel sebessége a felhasznált DiGiC4 processzor ellenére kis mértékben csökkent az elődmodellhez képest, amely főként a szenzor kiolvasási sebességének eredménye. Az elérhető 6,3 kép/mp így is remek értéknek számít, és kategóriájában nem is találunk ennél jobbat, csak kiegészítő markolattal, a Nikon D300-nál (legalábbis a gyári megoldások közül).
A specifikációban megadotthoz képest ezúttal is minimálisan, de lassabb sebességet mértünk, amelynek során 1/400 mp és 1/100 mp közötti zársebességeket vizsgáltunk. A legnagyobb sebesség 6,2 kép/mp volt.
A puffer kapacitása maximális felbontású JPEG képnél 55 fotó, közepes felbontásnál már 99 kép. Gyors memóriakártyával azonban megállás nélkül fotózhatunk JPEG sorozatot. RAW formátumot választva 16, RAW+JPEG kombináció esetén 10 kép fér el az átmeneti tárolóban. Ezek az értékek természetesen átlagos témákra vonatkoznak, nagy érzékenységnél, nagyon részletgazdag témánál kevesebb kép után is betelhet a puffer, gyors memóriakártyával viszont a puffer kapacitásánál több kép is készíthető egy sorozatban.
Ha a puffer telítődik, a sorozatkészítés nem áll meg, csak a következő képig kell annyit várni, hogy a pufferben legalább egy képre elegendő üres hely legyen.
Természetesen most sem maradhat el a kártyaírás sebességének mérése, amelyet ezúttal csak RAW formátumban vizsgáltunk, mivel a gép olyan gyorsan ír az Extreme IV-es kártyára, hogy félő, nem a valós kártyaírást mérnénk, hanem a gyors sorozathoz szükséges sávszélességet.
Ma már kissé viccesnek érződik, hogy a 40D tesztnél azt írtam, nincs a Canonnak szégyenkezni valója a kártyaírás sebességének terén. Tény, hogy gyorsult az akkori gép az elődhöz képest, de az is, hogy az akkori leggyorsabb kártyákat nem tudta kihasználni.
Ez aznan már a múlté, mert immár a Canon is beszállt az UltraDMA kártyákta támogatók sorába. Ennek köszönhető, hogy már Extreme III memóriakártyával is több, mint 50%-kal gyorsabban képes írni, mint a 40D, de Extreme IV kártyát alkalmazva ez a különbség közel 290%-os (azaz majdnem 3× gyorsabb az 50D).
Most már tényleg nincs szégyenkezni valója a Canonnak e téren. 🙂
Képfeldolgozási ill. kártyaírási sebességek | ||
---|---|---|
Canon EOS-40D | Canon EOS-50D | |
SanDisk Extreme III 2 GB, RAW | 10700 KiB/s | 16400 KiB/s |
SanDisk Extreme IV 4 GB, RAW | 11740 KiB/s | 33700 KiB/s |