Kipróbáltuk: Canon EOS-600D teszt

0

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

Az automatikus élességállítást továbbra is 9 fókuszponton végezhetjük el, e téren nincs változás az 550D-hez képest. Keresztszenzor a középső fókuszterület mögé került. A fókuszpontok gyémánt alakzatban helyezkednek el, ezek között a hátoldal jobb felső sarkában található gombot lenyomva, majd a vezérlőtárcsát elforgatva választhatunk. Az élesség megtalálásakor a választott mezőt jelző négyzet közepén egy kis piros LED villan fel. A beállított élességet jelzi a kereső alsó státuszsorának jobb oldalán felvillanó zöld lámpácska is. A villogó jelzés a sikertelen élességállításra figyelmeztet.

A jobb iránygombbal előhívható menüben találjuk az automata élességállítás működési módjait, melyek a következők:

  • One Shot: egyszeri (rögzített) fókusz. Az exponáló, vagy a *-gombot lenyomva indul és a gomb nyomvatartása alatt a beállított fókuszpontra eső téma távolságán marad. Ha a téma elmozdul a beállítás nem változik.
  • AI Servo: folyamatos (követő) fókusz, mely hasonlóan aktiválható, mint az előző mód, de a beállított mező alatti téma elmozdulása esetén – pl. közeledésekor – folyamatosan leköveti azt.
  • AI Focus: automata módválasztás, mely a téma jellegétől függően választ a fenti két beállítás között. Statikus témánál egyszeri (rögzített), mozgónál pedig követő fókusz használ.

Az automata élességállítás, normál körülmények között, ISO100 érzékenységnél kb. -0,5 és 18 fényértéktartományban működőképes.
Gyenge megvilágításnál még mindig a felpattanó vaku használható segédfény gyanánt, amelynek storboszkopikus villogása fogja megvilágítani a témát. Külső vakut használva arra is van lehetőség, hogy csak a saját segédfénye lépjen működésbe.

A kézi élességállítás során élőkép (LiveView) módban 5×-ös és 10×-es nagyítás érhető el, amely főként az állványon történő élességállítást könnyíti meg.

A fénymérés is változatlan az 550D-hez képest, itt is 63 zónás rendszert használhatunk. Üzemmódok közül négy áll rendelkezésünkre:

  • Kiértékelő (evaluative): a készülék a teljes képmezőn mér. A legtöbb esetben ajánlott, pontos mérést adó beállítás.
  • Részleges (partial): csak a képközép 9%-án mér fényt a gép. Nagyobb objektumok fotózásánál ajánlott, ha a főtéma és a háttér világossága eltér egymástól.
  • Szpot (spot): csak a képközép 4%-án mér. Makrofotózásnál hasznos, ha a kis téma és a háttere eltérő világosságúak.
  • Középre súlyozott (center-weighted): a gép a teljes képmezőben mér fényt, de nagyobb súllyal veszi figyelembe a képközép eredményeit, a széleket pedig kevésbé. Portréfotózásnál ajánlott.

A fénymérés az exponáló, vagy a * gombbal aktiválható, illetve az utóbbival értékei is rögzíthetők. A fénymérő ISO100 érzékenységnél, EF 50mm F1,4 objektívet használva, kb. 1-20 fényérték tartományban működőképes.

LiveView

élőkép mód információk

A LiveView módot a gép hátulján lévő dedikált gombbal kapcsolhatjuk ki, illetve be.
A kijelzőn 100%-os lefedettségű kép látható, melynek alsó státuszsorában ugyanúgy leolvashatók a fontosabb expozíciós adatok, mint a keresőnél.

Az INFO gombbal az adatkijelzés teljesen ki is kapcsolható, de további extrákat is megjeleníthetünk a kijelzőn, mint például az élő hisztogram, sorozat mód, fehéregyensúly, képstílus, AF, vagy a képméret és minőség. Belépőszintű modellről lévén szó, virtuális horizontot nem kapunk.

Élőképnél háromféle automatikus, illetve kézi élességállítás lehetséges. Az AF módok a következők.

Élőképes (Live) AF: a kompakt gépekben megismert, lassú, de biztos, kontrasztérzékelésen alapuló élességállítás. Az AF-mezőt, vagyis, hogy a gép mely területen állítson élességet a 4 irányú navigáló gombok segítségével léptethetjük. Összesen 55×29 pozíció választható, ami 1595 élességállítási mezőt jelent. A fókuszálás az exponáló gomb félig lenyomásával indítható.

Gyors (Quick) AF: fáziskülönbségen alapuló AF rendszerét használja. Az exponáló gomb félig lenyomásakor a tükör a felcsapott állásból újra alaphelyzetbe áll, így a gép használhatja a normál 9 mezős AF rendszert. A készülék hangjelzéssel, és a fókuszpont zöldre váltásával tudatja a sikeres élességállítást, ami többnyire jóval rövidebb az előzőnél, de közben nem látjuk az élőképet és a tükör csapódása miatt sokkal hangosabb is. A képen az előzőhöz hasonlóan egy fehér keret látható, melyet a léptethetünk is a teljes képmezőben, 55×29 pozícióban. A keret azonban itt nem az AF pontot, hanem a nagyítási területet jelzi. A hátlap jobb felső sarkában lévő gombbal 5×-ös, majd 10×-es nagyítás kérhető, miközben a navigáló gombok segítségével a kivágás görgethető. A nagyítást az Élőképes AF-módban is használhatjuk.

Arcfelismerő (:-)) AF: a kontrasztérzékelésen alapuló autofókusz rendszer emberi arcokat keres a képmezőben és ezekre állít élességet, tehát önállóan állítja be a fókuszpontot. Általában szemből fényképezett, statikus portréknál sikeres az élességállítás.

Az élőképes és a gyors AF mód mellett kézi élességállításnál is nagy hasznát vehetjük a képnézet kinagyításának, bár általában ennek csak állványon való használat mellett van értelme. Manuális fókusznál az objektív élességállító gyűrűjét használhatjuk, mint normál kereső módban.

Sorozat fényképezés

A sorozatfelvétel sebessége nem változott, ennél a modellnél is 3,7 kép/mp érhető el. Ezt a sorozatsebességet RAW formátumnál 6 képig, JPEG fine képnél 15 képig tartja a gép, de a felvételkészítés ezt követően sem áll meg, csak a következő képig kell annyit várni, hogy a pufferben legalább egy képre elegendő üres hely legyen.

A normál sorozat módon kívül 3 képes automatikus expozíció sorozat illetve fehéregyensúly sorozat is kérhető.

Videófelvétel

A gép hasonló videófelvételre képes, mint az EOS-550D. Maximális felbontásban 1920×1080 pixeles, vagyis Full HD videókat készíthetünk, a képfrissítés 30 kép/mp-en kívül a PAL rendszer 25 kocka/mp-es frissítési szabványával, vagy a mozifilmeknél (és Blu-ray technikánál) alkalmazott 24 kocka/mp-cel történhet. Ezen felül 1280×720 pixeles mozgókép is készíthető akár 60 vagy 50 kocka/mp-es képfrissítéssel. Ez a fenti esetekben 16:9-es oldalarányt jelent, igazodva a HD szabványhoz, de készülhet 4:3-os oldalarányú, 640×480 képpontos videó is, szintén 60 vagy 50 kocka/mp-cel. FullHD felbontásoknál digitális zoom is választható a menüben, érdekes módon ezt bekapcsolva minimum 3×-es digitális zoom kerül beállításra, melyet 10×-es méretig növelhetünk. Az is furcsa, hogy ezt csak FullHD felbontásnál használhatjuk.

1920×1080 pixel, 25 fps, H.264, 24 mp, 129 MB, ~45000 kbps
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

A felvétel alatt az exponálógombbal aktiválható kontrasztérzékelős autofókusz, feltéve, ha azt a menüben engedélyeztük. Ezen felül persze az objektíven kézileg is állítható a fókusz. Felvétel közben az AF pont a 4 irányú gombbal bárhová elmozgatható a képmezőben. A fénymérés ilyenkor is folyamatos, így az expozíció mindig a körülményekhez igazodik, de közben is módunk van az expozíció +/-5 fényértékkel történő korrekciójára, ha sötétebb, vagy világosabb felvételt szeretnénk. Ezt automatikus expozíciónál érjük el. Kézi expozíciónál a rekesz és a zársebesség általunk adható meg.
Tudjunk róla, hogy az expozíció módosításakor a tárcsa forgatásának hangja erősen jelentkezni fog a felvételben is.

A felvétel előtt tetszőleges képstílust választhatunk, amely a videózás alatt is aktív, így például erősebb telítettségű, vagy éppen fekete-fehér mozgókép is készülhet.

rekesz állítás felvétel közben
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

kékórában készült videófelvétel
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

A videók Quicktime MOV kiterjesztéssel kerülnek a memóriakártyára, a videótömörítés H.264 kodekkel történik. A videók maximális hossza HD felbontásban 29 perc 59 mp.

Arra is van lehetőség, hogy a videófelvétel idejét előre beállítsuk, ez 2, 4, vagy 8 mp hosszúságúra adható meg.
A kész videófelvételek a gépen belül szükség esetén megvághatók és új fájlba elmenthetők. Képeket viszont nem menthetünk le mozgóképből.