Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix S9600 teszt

0

Felépítés I.

Változások


Azért kezdjük először a külső jegyekkel, mert belőlük van
kevesebb. A FinePix S9600 úgy hasonlít elődjére, mint egyik tojás a
másikra. Alaposan körbe kell forgatnunk mindkettő, hogy az apró
különbségeket észrevegyük, amelyekből ráadásul nincs is sok. A
legfontosabb és talán legelőször szemet szúró változás a kissé
megnövelt LCD monitor. Képátlóban nem olyan jelentős a változás,
hiszen 1,8″ méret helyett most 2″-at kapunk, de
felbontásban már sokkal nagyobb lépést tett a Fujifilm. Az S9500,
csúcskompakthoz kissé méltatlan 118 000 képpontja helyett ezúttal a
dupláját, 235 000 pakolták a kijelzőre. Ez az LCD felbontásában
minőségi javulást hozott.

A kihajtható kijelző aljáról lekerült a FinePix felirat, ami
újdonságként kissé talán megmosolyogtató, de a további apró
különbségek is hasonló kaliberűek. Kicsit olyan ez, mint az egykori
gyerek rejtvényújságok, “Fedezd fel az 5 apró, elrejtett
különbséget!” feladványai. Időközben megváltozott a Fujifilm
logója, így az FinePix S9600-on már ez látható. Az objektív elején
látható ezüst díszszegély, arannyá változott, és arany színű lett a
gép tetejére nyomott típusjelzés is. A “hardveres”
újdonságok itt ki is fújtak, a további változtatások inkább a gép
szoftverét érintik.

Új képfeldolgozó algoritmust fejlesztett gyártója a FinePix
S9600-hoz, ami az elődnél jobb képminőséget kínál. A minőségjavulást
a megnövelt élesség és felbontás, valamint a gyenge fénynél nyújtott
teljesítménynövekedés adja. Javítottak az AF teljesítményén is, ami
elsősorban a rossz fényviszonyok melletti működést érinti. Sötétben,
félhomályban a Fujifilm ígérete szerint mintegy 40%-al gyorsabb
élességállítást kapunk.


Változtattak a vakuvezérlésen. A FinePix S9600-ban már a Fujifilm
új gépeiben használt Intelligent Flash, azaz intelligens vakurendszer
működik. A gyár tájékoztatója szerint a hagyományos vakuk által
nyújtott túlexponált előteret és fekete hátteret elfelejthetjük. Az
intelligens vaku jó megvilágítású hátteret ad, természetesen
bevilágított előtérrel kombinálva.

A Fujifilm FinePix S9500 és a FinePix S9600 közötti főbb különbségek
Fujifilm FinePix S9500 Fujifilm FinePix S9600
Képminőség Új képfeldolgozó algoritmus

(megnövelt élesség és részletesség)
AF teljesítmény 40%-al jobb AF sebesség gyenge fénynél
LCD 1,8” TFT LCD

118 000 pixel
2” TFT LCD

235 000 pixel
Vaku rendszer hagyományos Intelligent Flash
Egyéb arany csík az objektívtubus körül

arany típusfelirat

Képérzékelő


A Fujifilm FinePix S9500 elődjétől örökölte képérzékelőjét. Az
ötödik generációs, 1/1,6″ típusú SuperCCD HR szenzor az
eddigiekhez hasonlóan Fujifilm gyártmány. A HR széria mellett SR
megjelöléssel is készülnek érzékelőik. Előbbieknél a jobb felbontás,
utóbbiak esetén a szélesebb dinamikatartomány a fontos. Az S9600
szenzorát tehát a magasabb felbontáshoz optimalizálták, amely jelen
esetben 3488 x 2616 képpontot jelent az alap 4:3 oldalarányt
választva. 3:2 arány esetén a max. képméret 3696 x 2464 pixel.
Felbontás tekintetében sem történt változás, maradt a 9,24
megapixeles érzékelő, amely effektív képalkotásra 9,1 millió pixelt
hasznosít.

A kisebb felbontások közül még négyfélét választhatunk, 2592×1944
(5M), 2048×1536 (3M), 1600×1200 (2 M), és 640×480 (VGA) méretekben.
Két formátum közül választhatunk, melyek közül a JPEG érhető el
legkönnyebben az F (FinePix) menü használatával. A legnagyobb
felbontás mellé kétféle tömörítés dukál, Fine és Normal. A normalt
választva, kb. fele akkora fájlméretet kapunk, az erősebb tömörítés
miatt kissé gyengébb minőséggel. Ez a beállítás azoknak ajánlott,
akik spórolni szeretnének a memóriával. A Setup menüben – kissé
elrejtve – megtaláljuk a CCD-RAW lehetőséget is, ami RAW formátumú
fotókat jelent. A nyers (RAW) formátumú képek utólagos feldolgozásra
szorulnak, de mivel nem köt minket a fényképezőgép gyárilag
beállított feldolgozó algoritmusa, saját igényeink szerint
alakíthatjuk a képet. A RAW feldolgozáshoz a Hyper Utility Software
HS-V2 3-at kínálja a gyártó a gép mellé.

A FinePix S9500
érzékenységét auto, vagy manuális módban állíthatjuk. Utóbbi esetben
hat ISO érték adható meg: ISO 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600.


Optika


A FinePix S9600 ugyanazt az objektívet kapta, mint nemrég kiadott
kisebb társa a FinePix S6500fd. Érdekes lehet tehát összevetni az
egyező optikák névlegesen megkövetelt teljesítményadatait. Az S6500fd
1/1,7″ képérzékelője (6 megapixel), minden képpont kihasználásához
kb. 187 vonalpár/mm maximális optikai felbontást kíván. Az S9600
esetében 1/1,6″ az érzékelő, ami ugyanattól az objektívtől kb. 220
vp/mm-t követel, egy leheletnyivel nagyobb területre. Az S9600-nak
tehát nehezebb a dolga, mint az olcsóbb modellnek.

balra: FinePix S6500fd, jobbra: FinePix S9600

Az objektív fizikai gyújtótávolsága 6,2-66,7mm. Ez kisfilmes
értéken kb. 28-300mm-es tartománynak felel meg, ami 10,7x optikai
zoomot jelent. Az optikai zoom mellé 2x digitális zoomot is
használhatunk. Bekapcsolása a hátsó monitor melletti nagyítás
gombbal, majd a fel nyílgombbal lehetséges. Fényereje F2,8-4,9, a
zoomátfogást is figyelembe véve jó érték. A rekesz max. F11-ig
szűkíthető.


A nagy zoomátfogás mellé manapság már szinte alaptartozék a
képstabilizátor, hiszen a 300 mm ekvivalens gyújtótávolság még jobb
fényviszonyok között is nehezen tartható ki bemozdulás nélkül. A
Fujifilm FinePix S9600 megoldása erre a problémára az Anti-Blur mód,
amely az expozíciós beállításokkal “játszva” biztosít
bemozdulásmentes környezetet. Nagyobb zoomot használva az automatika
rövidebb záridőt keres, amit a rekesz tágításával, vagy méginkább az
érzékenység egyidejű növelésével ér el. Így nagyobb zoomállásban is
több esélyünk van bemozdulásmentes képet készíteni, lenyelve azt a
békát, hogy a magasabb érzékenység miatt képünk zajosabb lesz. Az
Anti-Blur mód a fő üzemmód választó tárcsáról közvetlenül érhető el.

Az objektív egyébként hasonlóan működik a tükörreflexes
fényképezőgépek levehető optikáihoz, azzal a különbséggel, hogy ezt
nincs módunk cserélni. A zoom és a kézi élességállítás, egy-egy
mechanikus gyűrűvel szabályozható. A nagyméretű, kényelmes gumírozott
zoomgyűrűn kb. 75-80 fokot fordíthatunk az óramutató irányában.
Oldalán jelezték a fényképezésben megszokott ekvivalens
gyújtótávolság értékeket, melyek a következők: 28, 35, 50, 100, 135,
200, 300mm. Használatát az LCD monitor bal oldalán megjelenő
zoomskálán is figyelemmel kísérhetjük, ami ugyan pontos értékeket nem
közöl, de a zoom hozzávetőleges állása jól leolvasható róla. A gyűrű
járása meglehetősen könnyed, akadálymentes, de nem finom.
Elfordításával az objektív tubusa előrenyúlik a házból. Mögötte
kapott helyet a vékonyabb élességállító gyűrű, amely mechanikus
működésű, de elektronikus vezérlésű, így folyamatosan
körbefordítható. Érzésem szerint kissé túl hátra került, könnyedén
elfordítható, de az előrenyúló vakuház néha útban van. A pontos kézi
élességállítás a megnövelt felbontású LCD ellenére is kissé
körülményes a segítségével.


Az objektív alaptartozéka egy “tulipán-alakú” napellenző
is, amely becsillanásoktól véd. Ezt az objektív tubusának külső
karimáján lévő bajonettre csatolhatjuk fel. Az objektív elé 58 mm
átlójú szűrőket és optikai kiegészítőket (nagylátószögű-, és
telekonverter, makro lencse, stb.) csavarhatunk.


Sorozat fényképezés, videó

A Fujifilm FinePix S9500 négy sorozatmódban használható, jobban
mondva háromban, ha leszámítjuk az automata expozíció sorozatot. A
sorozat menü mindenesetre az alábbi négy módot nyújtja. Elérése az
exponáló gomb mögötti sorozat gomb lenyomásával lehetséges:



  • TOP 4 – legfeljebb 4 fotó
    készíthető, de 40 kép erejéig nyomhatjuk a gombot, amiből az első
    4-et menti kártyára a gép. A sorozat sebessége max. 1,5 kép/mp.


  • Auto bracketing – automata
    expozíció sorozat, maximum 3 képig, a menüben előre beállított
    lépésközökkel.


  • FINAL 3 – szintén 40 kép erejéig
    fotózhatunk sorozatban, melyből az utolsó 4-et menti a gép. A
    gyárilag megadott sebességadat itt is max. 1,5 kép/mp.


  • LONG PERIOD – hosszú sorozat 40 képig, melyből mind a
    kártyára menthető, a sebesség azonban 1,1 kép/mp.


Az S6500fd tesztnél kicsit gondban voltam, hiszen a gyárilag
megadott 2,2 kép/mp sebességet sehogy sem sikerült megközelíteni. Itt
eleve alacsonyabbak voltak a gyári értékek és az általam mért
eredmények is sokkal közelebb jártak hozzájuk, ráadásul pozitív
irányban, mivel picit magasabbak voltak. Mind Top 4, mind a Final 4
módban 1,6 kép/mp sebességgel sikerült fotózni, ami egy hajszállal
jobb a hivatalos értéktől, és megegyezik a korábbi S9500 tesztünkben
mért értékekkel. A pufferméretet viszont bővíthették volna, hiszen a
max. 4 képes kapacitás bizony szűkös. Ha hosszabb sorozatot
szeretnénk, a Long Period módod kell választanunk, ami sajnos
sebességcsökkenéssel jár. A hivatalos 1,1 kép/mp-es adat helyett itt
0,9 kép/mp-el sikerült sorozatlőni, ráadásul az ötödik kép környékén
ez az érték is a felére, 0,46 kép/mp-re csökkent. Így a hosszú
sorozat – ha tényleg hosszan szeretnénk készíteni – csak 2
másodpercenkénti egy felvételt jelent. Ez természetesen csak a
legnagyobb felbontásra és a legjobb tömörítésre volt igaz. Normal
tömörítést használva, több mint egy tucat kép készülhet a gyorsabb
sebességgel, míg alacsonyabb felbontásokban, akár 40 db.

Az automatikus expozíció sorozatnál (Bracketing) maximum 3 fotó
készülhet, ±1/3, ±2/3 vagy ±1 Fé lépésközökkel. Ezt a Shooting (fényképezés) menü Bracketing pontja alatt állíthatjuk be. A
fényképezőgép egy képet készít a fénymérő által mért expozíciós
értékekkel, egy-egy fotót, pedig a beállított lépésköznek megfelelően
alul és felül exponálva.

AVI videó
640×480; 30 fps; 16mp; 18,7 MByte

A FinePix S9600 videó teljesítményével nagyvonalakban meg voltam
elégedve. Egyedül talán az opciói szűkösek. Mindössze két felbontás
közül választhatunk és kész. Persze felfoghatjuk ezt úgy is, hogy itt
csak a lényegre szorítkozott a gyártó. Nincs szükség extra
színmódokra és egyéb hangzatos nevű, de alig kihasznált
beállításokra. Az F (FinePix) menüben 640 x 480 és 320 x 240
képpontos felbontások közül választhatunk. Mindkét esetben 30
képkocka/mp a sebesség, ami éppen elég. A videók 24 bites
mintavétellel, 1141 kbps bitrátával, PVMJPG tömörítéssel készülnek. A
végső formátum tehát AVI, amely 128 kbps-os, 8 bites PCM hangot
tartalmaz. A videók hosszának csak a használt memóriakártya
kapacitása szabhat akadályt. Egy 1 GB-os kártyára közel 15 perc videó
rögzíthető maximális méretben. A képminőség jó, kicsit túlzóan élénk
színekkel, bár valakinek biztos így tetszik. A hangminőség átlagos. A
mechanikus zoom miatt a felvétel közben a teljes, 10,7x zoomtartomány
kihasználható, de működik közben a fénymérés és az automata
éllességállítás is, bár utóbbi kissé lassan.


Az S9600 külön szolgáltatása az állóképek mellé felvehető
hangjegyzet. Ennek maximált hossza 30 másodperc lehet, ami nagyjából
480 KB fájlméretet jelent.