Különlegességek
Stabilizátor
A FinePix X-S1 az objektívbe épített, lencsemozgatásos stabilizátorral rendelkezik, melynek üzemmódjait a Beállítás menü IS Mód pontja alatt találjuk. Ha a HS csúcskompakt sorozathoz hasonlítjuk, most is több beállítás között válogathatunk. Maradt a két alap érték, a folyamatosan működő, illetve a csak exponáláskor aktiválódó stabilizátor. Mindkettőt egy „mozgásérzékelő” móddal egészítették ki, ami annyit jelent, hogy a téma elmozdulását is figyeli a rendszer, és ilyen esetben automatikusan megnöveli a záridőt. Így nem csak a kezünk remegése okozta bemozdítást, de jó esetben a téma elmozgását is megfoghatjuk, éles képet kapva.
Tesztünkben a 624mm-es (ekv.) végállásnak megfelelően 1/640 mp-től próbáltuk ki a stabilizátort, 1/3 Fé lépésenként 10 képet készítve. A fotók kézben tartott géppel, EVF használattal készültek.
Haladó módok
Mozgó panoráma 360
Ebben a módban 360, 180 és 120 fokos panorámafotókat készíthetünk a jól bevált pásztázó módszerrel. A legnagyobb képszélesség ez esetben 11520 pixel lehet, a magasság pedig 1080, vagy 1624 pixel, attól függően, hogy fektetve, vagy portré állásban pásztázunk a géppel. A képszélesség is változhat. A képszélességen kívül beállíthatjuk a pásztázás irányát is, mely négyféle lehet, a képállástól is függően. Ezután már csak a gombot kell nyomnunk és a képernyőn megjelenő mérőskálát figyelve lassan körbefordulnunk. A képdarabokat a kép mentése előtt automatikusan összefűzi a gép.
Statikus témáknál elég szépen dolgozik a készülék, de gondot jelenthet pl. az épület túlzott perspektivikus dőlése, vagy az optika becsillanása (még napellenzővel is). Szintén problémát okozhatnak a mozgó alakok a képen, főleg, ha a közel lévők, mellettünk elsétálók.
Pro fókusz
A kis érzékelő, és az ezzel együtt járó relatíve kicsi gyújtótávolság miatt a tükörreflexes és nagyobb szenzoros MILC gépeken megszokott szűk mélységélességet nem könnyű produkálni a géppel. Ebben segíthet a Pro fókusz mód, mely egy gombnyomással két felvételt készít, majd ezek egyesítésével egy mosott hátterű képet hoz létre, ahol csak kis tartományban éles a téma.
Pro kis fényű
Szintén a kis szenzor okozta hátrányt a viszonylag magas zajtartalmat küszöbölhetjük ki a következő móddal, ha magas érzékenységen szeretnénk kevésbé elmosott fotókat. Mint az előbbi, ez is csak statikus témáknál használható, mert négy expozíciót készít a gép gyors egymásutánban. A négy kép egyesítésével ezután a feldolgozórendszer egy részletgazdagabb fotót ment kártyára, mint azonos érzékenységet használva egyetlen felvételnél.
EXR módok
Gyakorlatilag ugyanazt kapjuk, amit már a fejlettebb EXR jelzésű FinePix modellekben megszokhattunk. Egy külön menüpont alatt három különböző, és egy automatikus EXR mód választható. HR beállításban a lehető legjobb felbontásra ösztönözhetjük a gépet, így a legnagyobb képméret is kiválasztható. SN módra váltva a minél alacsonyabb zajt jelöljük meg célul, így erős zajszűrést kapunk, és legfeljebb M felbontást (5Mpx) választhatunk. Marad az M felbontás maximum DR módban is, melynél a minél jobb dinamika a cél. Ebben a beállításban a szokásos 100-400%-os dinamika opciókon túl a 800 és 1600% is elérhető.
Dinamika-tartomány kiterjesztés
A Fujifilm gépeiben régóta használt tulajdonság, szigorúan véve tehát nem is akkora különlegesség. Mi mégis kíváncsiak voltunk, hogy teljesít az X-S1. Nos, jól.
A FinePix gépekben ez a funkció elsősorban a kiégett képrészek megmentését végzi. Magasabb értékre állítva a teljesen fehér területeken új részletek is megjelennek. Automatikus (alapérték), illetve 100%, 200% és 400% beállításokban használható, ha kitartunk a legnagyobb felbontás mellett. A 400%-os értékhez legalább ISO400-as érzékenységet, míg a 200%-hoz ISO200-at kell választanunk. EXR DR módban elérhető a 800% és 1600% is, de csak közepes képméret mellett.
Filmszimulációk
Egy kis pluszt kapott ebben is az X-S1, mégpedig a fekete-fehér módokban, melyek között színszűrő imitációk is megtalálhatók. Választhatunk sárga, piros, és zöld szűrőhatású FF beállítást, mely mellett megmaradt a korábbi modellekből ismert Fujifilm analóg filmeket utánzó Provia, Velvia és Astia beállítás, valamint a Szépia színvilág.
Filmszimulációk
Tónuskiemelés és Árnyékárnyalat
Szintén új lehetőségek, melyek ezúttal a képfeldolgozási beállításokat érintik. A régi modellekben csak 3 fokozatú tónus (kontraszt) beállításunk volt, itt viszont 5 lépéses és külön szabályozható a fényes területek (Tónuskiemelés), és külön az árnyékos részek (Árnyékárnyalat) világossága.
Tónuskiemelés és Árnyékárnyalat
Státusz képernyő
Jobbára csak tükörreflexes gépeknél találkozunk ezzel a funkcióval, így kissé meglepő, hogy kompaktba is bekerült. Egy összefoglaló képernyőn, élőkép nélkül, ikonokkal és könnyen leolvasható ábrákkal ellenőrizhetjük le a gép fontosabb beállításait. Sajnos nem olyan egyszerű be- és kikapcsolni, mert a DISP gombbal a többi adatképernyőn át lapozva érhetjük el.
Vízszintező
A DISP gombbal kapcsolható be akár az LCD-n, akár az elektronikus kijelzőben, mégpedig külön-külön, tehát ha az egyiken engedélyezzük a másikon külön kell aktiválni. A képmező közepén keresztülfutó, egyszerű vonal zölden villan fel, ha tökéletesen vízszintben tartjuk a gépet, és kék szín mutatja a pontatlan vízszintet. Portré állásban is működik.