A kissé nyakatekert bevezető után elsőként talán érdemes azt megvizsgálni, hogy milyen hatása van a külső vaku különböző állásának a készíthető képekre. Ezt követően majd azt is megnézzük, hogy a LumiQuest fényterelői mennyiben teszik lehetővé a jobb képek készítését.
Tesztfotóinkat egy játék babán készítettük el, mivel modellünk még túl fiatal ahhoz, hogy a terelők cserélgetésének procedúráját egy helyben fegyelmezetten kivárja. Így hát maradt az élettelen műanyag baba, mint türelmes tesztalany. Természetesen kedvenc modellem sem maradhatott ki a mókából, igaz, róla csak egy fotó látható itt, az is negyed órás megfeszített magyarázkodás után készülhetett csak el (a modern modell minduntalan meg akarta nézni a gép LCD-jén a még el sem készült felvételt).
|
közvetlen vakuzva 17 mm-es diffúzorral |
Biztosan sokan ismerik a (leginkább fotozz.hu mellékletünknél elterjedt) kifejezést, hogy „pofánvakuzott kép”. Ezt a közvetlenül szembe vakuzott képeknél emlegetik, ahol a vaku fénye szinte párhuzamosan halad az optikai tengellyel, ezáltal olyan árnyékot vet, amely meglehetősen kontrasztos, nagy különbséget mutat a megvilágított és az árnyékos terület világossága, s a szinte szemből érkező fény miatt a téma plasztikussága minimális. A legtöbb kompakt gép beépített vakuja hasonló képeket készít. Ezt tehát szinte mindenki tapasztalhatta már, tudjuk, mennyire csúnya képek születhetnek így. De egy kompakt gépnél nem igen van más lehetőségünk, külső vakuval viszont jobb megvilágítást is elérhetünk. Lépjünk is tovább…
|
indirekt plafonra 90 fokban |
Ennél sokkal jobb megoldás az indirekt, vagy sportos kifejezéssel élve mandínerhez hasonló megvilágítás, amikor a vaku fényét a felettünk lévő fehér mennyezetre irányítjuk. Ilyenkor a természetes szobai fényekhez kissé hasonló világítást érhetünk el, hiszen a vaku fénye kellően szórtan verődik vissza fentről, így világítva meg a modellt, a témát. A jobb oldali képen látható megoldásban csak a plafont vettük igénybe (belmagasság: 2,5 méter), amelynél azért hatékonyabb módszer is létezik, ha a vakunak van beépített terelőlapja, illetve ha a vaku fejét nem 90 fokba, hanem pl. 75 fokra állítjuk.
Nézzük mennyiben képes segíteni a LumiQuest egy-egy terméke:
LumiQuest Midi Bouncer
|
|
LumiQuest Midi Bouncer | Közepes terelőlappal |
A közepes méretű terelőlapot használva két előnyt könyvelhetünk el:
– egyrészt magasabbról „indíthatjuk” a fényt a téma felé, ami például a vörösszem-hatás kialakulásának esélyeit csökkenti
– másrészt nagyobb felülettel világíthatunk, ami kevésbé éles árnyékokat ad, így lágyabb megvilágítást érhetünk el.
S nem szabad elfelejteni a makrózásnál való hasznosságát sem, hiszen a vakut 45 fokba fordítva a témához képes olyan nagy felülettel tudunk világítani, amely igazán hasonló megvilágítást ad, mint a természetes, felülről érkező szórt fény. Erről példát a későbbiekben mutatunk.
A LumiQuest Midi Bouncer fényvesztesége kb. 1 1/3 Fé, ára bruttó 8290 Ft.
LumiQuest 80-20 Bouncer
|
LumiQuest 80-20 Pocket Bouncer |
A cég egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó terméke a 80-20, amely a vaku fényének 20%-át a témára tereli, 80%-át pedig (a kivágásoknak köszönhetően) magán átengedi. Ha ezt alkalmazzuk belső térben, igen szép eredményeket érhetünk el (nem túl nagy belmagasságoknál és fehér mennyezetnél). Ekkor a felfelé haladó fény (vagyis a vaku fényének 80%-a) szép szórt fényként érkezik vissza a témára, s okoz olyan megvilágítást, mint a cikkünk második ábrájánál látható. Ezen kívül a maradék 20%-kal remekül deríthető a modell, amely a felső megvilágítás árnyékait szünteti meg. A termék alkalmazható portré állásban is, bár ilyenkor a tépőzáras felhelyezés már kevésbé tart fixen, de még használható.
A LumiQuest 80-20 ára bruttó 7490 Ft.
|
|
80-20-as terelővel | 80-20-as terelővel, portré állásban |
LumiQuest Promax System ill. Promax Accessory Kit
fehér betétlap
|
|
LumiQuest 80-20 fehér betéttel | 80-20-as terelővel fehér betéttel |
A Promax System a 80-20-ra épül, de azon kívül kiegészíti azt 3 betétlappal (fehér, ezüst és arany), illetve egy diffúzorral. A 80-20 Pocket Bouncer-hez egyébként külön is megvásárolható ez a kiegészítés, Accessory Kit néven. Az így kialakított rendszer igen sokrétűen alkalmazható. Első példánkban a fehér, matt betétlap hatását láthatjuk, amely hasonló eredménnyel használható, mint a Midi Bouncer (természetesen ennek felülete kisebb). A kis témákhoz képest viszonylag nagy felületű betétlap makrókhoz is ajánlható, jó megvilágítást ad önmagában is. A fehér betétlap fényvesztesége kb. 1 1/3 Fé.
LumiQuest Promax System ill. Promax Accessory Kit
ezüst betétlap és diffúzor
|
LumiQuest 80-20 a kiegészítő diffúzorral |
Az ezüst fényű, kissé bordázott betétlapot használva hidegebb és élesebb fényeket érhetünk el, ha erre van szükségünk. Az ezüst betétlap fényvesztesége kb. 2/3 Fé. Ezt kombinálva a külön felhelyezhető műanyag diffúzorral kellemesebb, szórtabb fényt kapunk, illetve a műanyag diffúzor miatt a színhőmérséklet is változik. Ez persze nem feltétlenül minden esetben előny, de itt a melegebb tónusok kedvezőbben hatnak. Mind a hidegebb ezüst színű fénynek, mind a melegebb lágyabb fénynek megvan a maga előnye és helye. A makróhoz is ajánlható diffúzor fényvesztesége 1 Fé, vagyis fehér betétlappal 2 1/3 Fé, arany betétlappal 2 Fé, ezüst betétlappal 1 2/3 Fé A diffúzort egyébként bármivel kombinálhatjuk, akár a 80-20-at betétlap nélkül is alkalmazhatjuk a diffúzorral, ha közelebbi témát akarunk fotózni, amikor még a 20% derítés is sok lenne.
|
|
80-20-as terelővel ezüst betéttel | 80-20-as terelővel ezüst betéttel és diffúzorral |
LumiQuest Promax System ill. Promax Accessory Kit
arany betétlap
|
LumiQuest 80-20 arany betéttel |
S végül nézzük az arany betétlap alkalmazását. A fenti képeken jól látható a terelőlap alkalmazása makrófelvételnél. A bal oldali képen a hagyományos, fehér betétlapot használtuk a 80-20-hoz, míg a jobb oldali kép arany betétlappal készült. A melegebb tónus leginkább a naplemente idején tapasztalható melegebb megvilágításhoz hasonlatos. Ez a betétlap alkalmazható még olyan portréknál, amikor csak enyhe derítést akarunk végezni, de a főfény színhőmérséklete alatta marad a vaku (és a nappali napfény) 5600K-es színhőmérsékleténél. Az arany terelőlappal egyébként kb. 4600K-re csökkenthetjük a megvilágítás színhőmérsékletét. Az arany betétlap fényvesztesége 1 Fé.
|
|
80-20-as terelővel fehér betéttel | 80-20-as terelővel arany betéttel |
|
Promax System |
A 80-20-hoz kapható kiegészítő Promax Accessory Kit külön megvásárolva 9900 Ft-ba kerül. Ha a 80-20-at és a kiegészítő betétlapokat, valamint a diffúzort egyben szeretnénk megvásárolni, erre is van lehetőség. Ilyenkor komplett csomagot kell választani, amely a Promax System nevet kapta. Így kedvezményesen 14500 Ft-ért megkaphatjuk az egyébként külön-külön 17390 Ft értékű eszközöket. Az egyes kiegészítő lapok tárolásához kis műanyag tokot is kapunk, amibe a 80-20 is belefér, így a fotóstáskánk egyik rekeszébe kényelmesen beilleszthető.
A cikkben bemutatott termékek az SLRfoto webáruházában vásárolhatók meg.