AF, LiveView, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A Nikon D7000 új, Multi-CAM 4800DX fázis-különbség alapú automatikus élességállítási rendszert kapott, amely 39 fókuszmező használatát teszi lehetővé. Ha szükséges, a 39-et 11-re csökkenthetjük. A képmező középső 9 fókuszpontja keresztszenzoros.
Az AF pont kiválasztásához a navigációs gomb használható. Az éppen aktív mező kerete a keresőképen vörösen villan fel, de az info képernyő jobb alsó sarkában is ellenőrizhető melyik van kiválasztva.
A 39 fókuszmező ugyanazokat a módokat kínálja, mint az elődnél:
- Egypontos AF: a fotós a navigációs gombbal kiválaszthatja a neki tetsző AF-mezőt, a gép pedig az erre eső területre állít élességet. A középső mező érzékenyebb, pontosabb a többinél.
- Dinamikus mező AF: a felhasználó ezúttal is egy pontot választ, de a gép a téma elmozdulása esetén a környezetében lévő mezők közül is bármelyiket aktiválhatja. Statikus fotótéma esetén az AF-pont a fotós által kiválasztott marad.
- Auto AF: a gép fókuszrendszere önállóan dönti el, hogy mely mezőkön állít élességet. Ez egyszerre akár több is lehet.
- 3D-követő AF: új funkció az elődhöz képest, amelynél bármelyik fókuszmezőre állíthatunk élességet, majd a gép az itt lévő téma szín és világossági értékeit elraktározva „rátapad” a témára és elmozdulása esetén végigköveti a 11 pont bármelyikén. A követés az oldalirányú, és a közeledő-távolodó elmozdulást is érinti.
Ezeket az AF/M gomb benyomása, majd az elülső tárcsa elforgatásával választhatjuk ki. Ugyanezen gomb és a hátsó vezérlőtárcsa az AF folyamatosságát módosítja a következők szerint:
- AF-S: egyszeri automata
élességállítás, mely az exponáló gomb félig lenyomásával vagy az AF-L gombbal aktiválható és a beállított távolságon marad. - AF-C: folyamatos automata
élességállítás, amely a gomb nyomva tartásának idején a kép átkomponálásával folyamatosan változik. - AF-A: a fényképezőgép a helyzetnek megfelelően dönt a fenti két mód használata között.
LiveView és videó módban már más a helyzet. Ekkor csak kontraszt érzékelésen alapuló fókuszrendszert használhatunk, a következő módokban:
- Arcfelismerés, akár 35 arcig
- Széles AF terület
- Normál AF terület
- Témakövető AF
A fókuszrendszer alapállapotban az exponáló gomb félig lenyomásával aktiválható, de a hátlapon kapunk egy AE-L/AF-L gombot is. A gomb programozható, így megszabhatjuk, hogy a beállított fókusztávolságot (és expozíciós adatokat) zárolja, vagy esetleg az AF-rendszert indítsa.
Az automata élességállítás munkáját megkönnyítendő engedélyezhetjük az AF segédfény használatát, mely a markolat és az objektív között lévő, fehér fényű lámpa. Ez az élességállítás idejére folyamatos világítással támogatja az AF-rendszer munkáját, amely így sokkal hatékonyabb, mint az alsóbb kategóriában megszokott stroboszkópikus vaku villogtatás . A lámpa hatótávolsága akár 5 méter is lehet.
A fénymérést új, 2016 pixeles RGB szenzor és a hozzá kapcsolódó elektronika végzi. Elődjéhez hasonlóan három mérési metódus közül választhatunk:
- 3D színes mátrix II: a teljes képmezőt figyelembe veszi a rendszer a fénymérés során. G és D típusú objektívekkel kompatibilis, Egyéb automata objektívnél Színes mátrix II rendszert használ a gép. Minden átlagos helyzetben ajánlott beállítás.
- Középre-súlyozott: szintén a teljes képmezőt veszi figyelembe a rendszer, de nagyobb hangsúlyt fektet a kép közepére. A középső 8 mm átmérőjű terület 75%-os elsőbbséget élvez. Főleg portrézásnál használatos.
- Szpot: a képmező 2,5%-os közepét (3,5mm-es területet) veszi alapul. Kisebb tárgyak fényképezésénél, illetve makrózásnál ajánlott, ha a téma és a háttér világossága nagyon eltér.
LiveView
A LiveView mód kicsit egyszerűbb és egyben kényelmesebb is lett. A váz hátulján egy külön gombbal (LV) kapcsolható be az LCD élőképe, mely természetesen a tükör felcsapásával jár, így az optikai kereső elsötétül. Ugyanezzel a gombbal kapcsolható ki a szolgáltatás. A menü vagy lejátszás gomb megnyomása nem csapja vissza a tükröt, így kímélve a mechanikát.
LiveView módban többféle élességállítási mód közül választhatunk, ezek között azonban fázis-különbségen alapuló nincs, csak kontraszt érzékeléses.
Az élőképbe szükség esetén bele is nagyíthatunk, szerencsére a nagyítás kiváló minőségű, még a legerősebb fokozatnál is remek részletgazdagságú, így a kézi élességállítás precízen végezhető.
Sorozat fényképezés
A Nikon D7000 gyorsabb sorozatmódot kínál, mint a D90, de természetesen nem gyorsabbat, mint a D300s. E modellnél maximum 6 kép/mp érhető el. Az említett sebesség a Gyors sorozat (CH) módban használható, míg emellett, egy Lassú (CL) mód is választható. Utóbbinál a menüben előre megválaszthatjuk a sorozat sebességet, 1-5 kép/mp között. Mindkét üzemmód a kioldási üzemmód tárcsáról érhető el. A D7000 puffere egyszerre 9 RAW+JPEG formátumú képet és legfeljebb 100 JPEG képet képes tárolni, így ilyen hosszan tart majd a sorozat.
A gyárilag megadott értékeket tesztjeink alátámasztották, mi magunknak is sikerült kihozni a D7000-ből a 6 kép/mp-es sebességet.
Sorozat sebességek | ||||
---|---|---|---|---|
1/100 mp | 1/200 mp | 1/400 mp | lassulás nélküli képszám | |
RAW | 5,8 kép/mp | 6 kép/mp | 6 kép/mp | 11 kép (12 bit) 10 kép (14 bit) |
Fine JPEG | 5,8 kép/mp | 6 kép/mp | 6 kép/mp | >30 kép |
A sorozatfelvétel során szoktuk megvizsgálni a gépek kártyaírási sebességét, melyet ezúttal is megtettünk. A RAW és JPEG formátumban egyaránt elkészített sorozat alapján SanDisk Extreme III és Extreme 30 MB/s memóriakártyákkal a következő átviteli sebességeket mértük.
Kártyaírási sebességek | ||
---|---|---|
JPEG | RAW | |
SanDisk Extreme III SDHC (4 GB) | 16500 KiB/s | 16300 KiB/s |
SanDisk Extreme 30 MB/s SDHC (32 GB) | 20000 KiB/s | 19500 KiB/s |
A Nikon D7000-rel különféle automata sorozatok is készíthetők. Közülük az automata expozíció sorozat számít alapnak, melynél 2, vagy 3 kép készíthető 1/3, 1/2, 2/3, 1, vagy 2 fényérték lépésközökkel. A sorozat a BKT gombbal és az elülső, valamint hátsó vezérlőtárcsákkal állítható be. Hasonló beállítási értékekkel készülhet a vaku sorozat is, amely szintén 2, illetve 3 kép hosszan tarthat. A vaku sorozat kombinálható az expozíció sorozattal.
Választhatunk automata fehéregyensúly sorozatot is. Itt a lépésköz 1,2, vagy 3 érték lehet. Minden egyes lépés 5 mired színhőmérséklet ugrást jelent. A képek száma 2-3 lehet. Mindezen a sorozat módokat az elődben is megtalálhattuk, az ADL sorozat azonban újdonság a D7000-ben. Az ADL rövidítés az Active D-lighting módot, vagyis az aktív világosság kompenzációt takarja. Segítségével némileg szélesebb dinamika tartomány érhető el a sötét és világos képterületek szoftveres kiegyenlítésével. Az ADL sorozat módban 2 kép készíthető.
A D7000 önkioldója 2, 5, 10 és 20 mp-es késleltetésre állítható, és a fényképezőgép akár 9 képet is készíthet egy sorozatban. Ilyenkor a képek készítése közötti idő 0,5 és 3 mp között állítható.
Bár nem konkrétan a sorozatkészítéshez kapcsolódik, mégis itt említjük meg, hogy a kioldási üzemmódok között megtalálható Quiet állás a csendes üzemmódot jelenti. E módban az exponáló gomb lenyomásával ugyanúgy felcsapódik a tükör, nyit a zár és végbemegy az expozíció, mint egyébként, de csak a gomb felengedésekor áll alaphelyzetbe a tükörmechanika. Ezzel megspóroljuk a második csapódás zavaró hangját, illetve mivel kitoljuk azt időben, így nem adódik össze a zárhanggal. Ezen felül egyébként a tükörfelcsapódás is csendesebb.
Ennek bemutatására is készítettünk hangfelvételt, amely a fenti képekre kattintva hallgatható meg. A bal oldali kép normál kioldást, a jobb oldali a csendes módot mutatja (két-két expozíció).
Videófelvétel
Videót akár 1920×1080 pixeles FullHD felbontásban is rögzíthetünk, de csak LiveView üzemmódból. A képfrissítés a legnagyobb felbontásban 24 kép/mp, míg HD és 640×424 pixeles módban 24, 25 vagy 30 kép/mp választható. A videók H.264 tömörítésű MOV fájlba kerülnek.
Videófelvétel közben működik a fénymérés, sőt, az exponáló gomb félig lenyomásával a kontraszt érzékeléses automatikus élességállítás is.
A fenti videók a Nikkor 18-105mm F3.5-5.6G ED VR AF-S objektívjeivel készültek.
Filmezés során is használhatjuk a különböző képi stílusokat, így van lehetőségünk fekete-fehér, szépia, cianotíp stb. videók készítésére is. Sajnos a rekeszt csak a LiveView módba lépés előtt tudjuk beállítani, vagy akkor, ha készítünk egy fotót. Közvetlenül a videófelvétel előtt és annak során már nem módosítható a rekesznyílás mérete. Kár ezért.
Az elkészített videókat még a gépen belül megvághatjuk, ezt lejátszás közben, illetve a retouch menüben végezhetjük el. Lejátszsárkor egyébként 2×-es, 4×-es, 8×-os és 16×-os sebességgel tekerhetünk előre, illetve hátra, hogy könnyebben megtalálhassuk a kívánt pozíciót.