Kipróbáltuk: Nikon D80 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Nikon D80 kétféle fájlformátumot ismer, az általános munkára
használatos, helykímélő JPEG-et és a nagyobb tárhelyet foglaló, de
igényesebben utófeldolgozható RAW (NEF) formátumot. A D80 NEF
fájljait a mellékelt Nikon Capture programmal alakíthatjuk át JPEG,
vagy TIFF fájllá.


A JPEG tömörítés háromféle lehet, Fine Normal és Basic. Fine
tömörítésnél elég jó, 99%-os fájlokat kapunk, míg a Normal tömörítés
98%-os rátája sem ront számottevően a képen. Helyszűkében lévőknek
ajánlott a Basic beállítás, ahol a tömörítés már 85%. Mindhárom
tömörítési fok alkalmazható a JPEG formátum bármely méreténél,
amelyek Large, Middle, vagy Small értékek lehetnek. RAW (NEF) fájlt
menthetünk önmagában, vagy bármilyen méretű és tömörítésű JPEG-gel
együtt.


Képzaj


A D70s-ben használt 6 megapixeles CCD alap érzékenysége még ISO
200-al volt egyenértékű, ami miatt sok vád érte a gépet. A D80-ban
viszont már ISO 100 az kezdő érzékenység, amit ISO 3200-is
emelhetünk, akár 1/3 lépésenként is.


A képérzékelő mérete az elődhöz képest mit sem változott a rajta
lévő érzékelőhelyek száma azonban jelentősen nőtt, így azok sokkal
kisebbek, és kevesebb fény fogadására képesek. A kisebb jel nagyobb
jelerősítést kíván, ami alkalmasint magasabb zajszintet is jelent. A
Nikon D80-nak igen hasonló a zajkezelése a D200-hoz. ISO 100-nál még
szép homogén felületeket kapunk, de már a képet érződik egy
erőteljesebb zajszűrés jelenléte. A részletességre ez szerencsére
nincs káros kihatással, csak a homogénebb felületek néhol kissé
„túltisztított” mivolta érezteti. ISO 200-nál marad a
zajmentesség, viszont némi részletvesztés árán. Ettől függetlenül ez
a beállítás még kiváló képminőséget ad. Szintén jó képminőséget
kapunk ISO 400 és 800 érzékenységeknél is. A zajszint és annak
szűrése ISO 1600 környékén kezd zavaró mértékűvé válni. A színtónusok
itt kezdenek elmosódottakká válni, hasonlóan a D200-hoz. Bár talán
mégsem akkora mértékben. Mintha a D80-nál jobban eltalálták volna a
színzaj szűrésének erősségét, több tónus marad, életszerűbb a magas
érzékenységen készült kép is. Ezeknél az érzékenységeknél egyébként
állítható, vagy ki is kapcsolható a zajszűrés erőssége, mégpedig a
Shooting menü High ISO NR pontjánál.

Érzékenység – zajtartalom

ISO100, F11; 2,5 mp, 3317 kB
ISO200, F11; 1,3 mp, 3176 kB
ISO400, F11; 0,6 mp, 3521 kB
ISO800, F4,5; 1/3 mp, 3374 kB
ISO1600, F4,5; 1/6 mp, 3687 kB
ISO3200 (HI-1,0), F5,6; 1/13 mp, 4146
kB

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett, Standard zajszűrési beállítással készültek.

Általános képminőség

Moiré jelenléte a tető nagy részletességű területein.

Az elődökre igencsak jellemző volt az úgynevezett moiré jelenség
kialakulása. Ez a határozott, ismétlődő mintázattal rendelkező, magas
részletességű területeken keletkező színeltolódásként jelentkezett. A
D80-nál is megfigyelhető ez a probléma, bár nem olyan mértékben, mint
a 6 megapixeles CCD-vel szerelt elődjeinél.


A JPEG képek utófeldolgozása többnyire jól eltalált. Bár akadnak
anomáliák. Kissé zavaró volt számomra a standard beállításokkal
készült fotók élesítése, ami szemmel láthatóan erősebb, mint a
korábbi gépeké. Különösen zavaró a Vivid és More vivid
színbeállításoknál, amelyek elvileg a színtelítettséget emelik,
gyakorlatilag azonban egészen elborzasztó túlélesítést is adnak.

Hosszú expozíció

Tesztünkben letakart objektívvel és géppel 10 percen keresztül készítettünk felvételeket. A hoszzú expozíciós zajszűrés ki volt kapcsolva, így könnyebben megfigyelhetők a képződött hotpixelek.

A Nikon D80 kevéssé hajlamos a hotpixelesedésre, illetve ezen hibás képpontok jelenléte nem túl szembeötlő. A gép zajszűrése gyorsabb, mint az átlag. Egy ilyen hosszú expozíció után 10 percet kell még várnunk, hogy a gép elvégezze az úgynevezett darkframe szűrést, azaz egy csukott zárral készült 10 perces fotót felhasználva vonja ki a képződött hotpixeleket a képről. A D80 esetében ennek az időtartama az expozíció fele, tesztünkben 5 perc volt. A kivonás után a képen lényegében nem maradt hotpixel, tehát a rendszer kiválóan dolgozik.

Az alsó sorban képszerkesztő szoftverrel kiemeltük a hosszú expozíció alatt keletkezett hibákat. A CCD melegedése következtében a felső sarkokban enyhe lilás beszűrődés (a képen erősen kiemelve) látható.

Hosszú záridejű felvétel (ISO100, 10 perc)

teljes kép

kivágott képrészlet

teljes kép (hisztogram széthúzással kiemelve)

kivágott képrészlet (hisztogram széthúzással kiemelve)

Memória kapacitás


Egy 1 GB kapacitású Panasonic Pro High Speed SD memóriával
teszteltük a gépet, ami általános használatra megfelelő méretűnek
bizonyult. Egy sima RAW fájl mérete kb. 12,5 MB, egy maximális méretű
JPEG pedig, tömörítéstől függően 4,8 MB és 1,2 MB között változik.
Képmérettől és tömörítéstől függően a gép pufferkapacitása is
változik. Az összes RAW és RAW+JPEG beállításnál 6 képet bír, JPEG
Large képméretnél és Fine tömörítésnél pedig 23 db fotót. A többi
beállításban 100 képre méretezett puffer. Az egyes felbontásokhoz és
tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat
mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán*
3872 x 2592 RAW + JPEG (Fine) 17 200 KB 54
3872 x 2592 RAW + JPEG (Normal) 14 800 KB 65
3872 x 2592 RAW + JPEG (Basic) 13 600 KB 72
3872 x 2592 RAW 12 400 KB 82
3872 x 2592 Fine 4800 KB 133
3872 x 2592 Normal 2400 KB 260
3872 x 2592 Basic 1200 KB 503
2896 x 1944 Fine 2700 KB 233
2896 x 1944 Normal 1300 KB 446
2896 x 1944 Basic 700 KB 876
1936 x 1296 Fine 1200 KB 503
1936 x 1296 Normal 600 KB 918
1936 x 1296 Basic 300 KB 1500

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!