Kipróbáltuk: Olympus E-P1 teszt

0

Különlegességek

Stabilizálás

Ahogy a legtöbb Olympus E-szériás fényképezőgépben (kivéve E-4xx-es sorozat), úgy az E-P1-ben is van szenzor eltoláson alapuló stabilizálás. Ennek köszönhetően bármilyen objektívet is használunk, segítségül hívhatjuk a képstabilizálást. Kis hátránya viszont az optikai módszerrel szemben, hogy a keresőképet nem stabilizálhatjuk.

Az Olympus E-P1-ben 3 féle stabilizálási mód használható:

  • IS1 módban mindkét irányban stabilizál
  • IS2 módban csak függőleges irányban stabilizál (vízszintes svenkelés)
  • IS3 módban csak vízszintes irányban stabilizál (függőleges svenkelés)

A stabilizátor tesztet ezúttal is elévégeztük 54 mm-es (108 mm-nek megfelelő) fókusztávolságon. A kapott eredmény jó, bár az ígért 4 Fé-től azért messze van.
Ha biztosra akarunk menni, akkor stabilizátor nélkül 1/100 mp-re lesz szükségünk. Stabilizátorral azonban akár 1/40 mp-cel is berázásmentes felvétel készíthető (legalábbis a záridőnként készített 2×10 kép alapján). Ez 1 1/3 Fé előnyt jelent.
Ha van időnk több képet készíteni és 50%-os esélyt adnánk a berázásmentes felvételnek (pl. sorozatot készítünk 10 képpel), akkor stabilizátor nélkül 1/15 mp is használható lesz. Itt 1 2/3 Fé az előny.

Az Olympus E-P1 tehát hasonló stabilizálást biztosít, mint a többi stabilizátoros E sorozatú gép.

berázott fotók aránya különböző zársebességeknél

Stabilizátor hatékonysága

e-Portrait

Ez a lehetőség nem csak témamódban, de kész képek utólagos feldolgozásakor is rendelkezésre áll. A max. 5 Mpixeles fotókon lágyított bőr hatását érhetjük el.

Képi üzemmódok

Ha a képek színezetén szeretnénk módosítani, a legegyszerűbb, ha képi üzemmódot váltunk. Itt ugyanis könnyedén kiválaszthatjuk a kevésbé telt színeket visszaadó “tompa” (Muted), vagy a teltebb (Vivid) beállítást. Ezen kívül portrékhoz beállított módot is találunk, amely enyhén világosabb és a bőrszínekre kihegyezett teltebb képeket eredményez. A fekete-fehér képek készítésénél különféle digitális szűrőket is használhatunk, illetve a színezett monokróm fotók is készíthetők.

Képmódok



Vivid


Normal


Muted


Portrait


Mono


Mono Yellow Filter


Mono Orange Filter


Mono Red Filter


Mono Green Filter


Tone Sepia


Tone Blue


Tone Purple


Tone Green

Képkeménység / élesítés

Az élesítés mértékét -2..+2 között állíthatjuk, melyek finoman lágy és élesen kemény képeket eredményezhetnek.

Élesítés

Kontraszt

A kontraszt paraméterét is -2..+2 közé állíthatjuk be.
Nagyobb dinamikaátfogást igénylő témáknál érdemes csökkenteni.

Kontraszt

Színtelítettség

Színtelítettség

Peremsötétedés korrekció

Az egyedi funkciók között találjuk a peremsötétedés korrekciót, amely a sarkok sötétedését hivatott javítani. Az angol menüben ezt Shading Comp. néven találjuk, míg a magyar fordítás itt a kissé félreérthető árnyék kompenzáció.
A kezelési útmutató szerint a gép ezen funkció bekapcsolt állapotban a sarkokat automatikusan felvilágosítja, csökkentve ezáltal a peremsötétedést.

Nos, mi két objektívvel is kipróbáltuk (14-54 és 12-60), de egyik esetben sem tapasztaltunk különbséget a ki és bekapcsolt módok között, sem tág, sem szűk rekesz esetében.
Sajnos nem sikerült rájönnünk, hogy hol rontottuk el a dolgot. Bár az is elképzelhető, hogy valóban nem működik valami hiba miatt. Szívesen várjuk fórumunkba az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat.

Árnyaltság

Négy féle mód közül választhatunk az árnyaltság kérdésében. A gép automatikusan is kiválaszthatja a szükségeset, de mi magunk is megadhatunk egyet a normál, sötét tónusú (lowkey) és világos tónusú (highkey) lehetőségek közül.
A világos tónusú képeknél szinte az egész képet világosítja a belső szoftver, míg a sötét tónusú képeknél a világosabb részekhez nem nyúl a gép.

Árnyaltság



normál


HighKey (világos tónusú)


LowKey (sötét tónusú)

Művészi szűrők

Az E-P1 egyik újdonságaként jelent meg a témamódokat kiegészítő művészi szűrők opció. Ez a programozott témamódokhoz hasonlóan automatikus beállításokat használ, majd a készített képet különböző módon dolgozza fel. Sajnos félrefordítással itt is találkozhatunk, a Light Tone a magyar menüben fénytónus szövegként szerepel, pedig a halvány tónus lenne rá a megfelelő megfogalmazás. Ugyanakkor a Pin Hole nem került lefordításra (lehetne pl. lyukkamera módnak nevezni az erős peremsötétedése miatt).

Az Olympus E-620 képei:

Művészi (Art) Módok



eredeti


Pop Art


Soft Focus


Pale and Light Color


Light Tone


Grainy Film


Pin Hole

Vörösszem korrekció

Az E-P1 azonos algoritmust használ, mint az E-620, vagyis a korrekció hatékony, s a javított vörösszemek természetes hatásúak.

Vörösszem korrekció

vörös szem…

…gépen belül javítva

Árnyék kompenzáció

A digitális fényképezőgépek egyik legnagyobb problémája, hogy dinamika átfogásuk sajnos nem túl jó. A dinamikaátfogás mértékét sok tényező befolyásolja, ezek közül az egyik legjobban kézzelfogható a szenzoron található képpontok mérete. Nyilvánvaló, hogy egy kompakt gép kis szenzorán elhelyezett 10 millió képpont sokkal kisebb elemi érzékelőkből áll, mint egy négyharmados, vagy APS-C gép 12 millió pixelének egyike. Ez jobb dinamika átfogást eredményez a nagyobb szenzorú modelleknél.

Bár vannak erőfeszítések a dinamikatartomány kiterjesztésére, a dinamika hiánya manapság is sok képet tönkretesz (pl. borús időben az égbolt szimplán kiég, ahelyett, hogy a felhők árnyalatait látnánk a képen).

E probléma egyik javítási módszere az árnyék kompenzáció, amelynek során a sötétebb részeket szoftveresen felvilágosítjuk (így például bátrabban használhatjuk a negatív expozíció kompenzációt). A módszer hátránya, hogy így sajnos a képzaj is felerősödik.
Az Olympus E-P1-ban csak utólag alkalmazhatjuk az árnyék kompenzációt, s csak JPEG képekre. Az árnyék kompenzáció mértéke sajnos nem paraméterezhető. Érdemes megfigyelni, hogy az algoritmus nem csak a sötét, de a középtónusokat is világosítja.

Árnyékkompenzáció



funkció kikapcsolva


árnyékkompenzáció gépen belül utólag elvégezve


funkció kikapcsolva


árnyékkompenzáció gépen belül utólag elvégezve


árnyékkompenzáció Adobe Lightroom-ban
Fill Light: 75, Blacks: 15