AF, LiveView, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
Az automatikus élességállítás immár 7×5-ös mátrix 35 területén történhet, kontraszt érzékelés elvén.
A fókuszmódok a következők:
- S-AF: egyszeri autofókusz. Az exponáló gomb félig lenyomott állapotára indul az automata élességállítás, és a beállított fókuszmezőnek megfelelő terület távolságában marad. A gombot félig nyomva tartva és a képet átkomponálva a beállított élességállítási távolság megmarad.
- C-AF: folyamatos AF. Az élességállítás ez esetben is az exponáló gombot félig lenyomva indul, de a kép átkomponálásakor az AF pont alatti terület távolságának megfelelően változik. Alkalmas például mozgásban lévő dolgok folyamatos fókuszban tartására.
- MF: kézi élességállítás az objektív fókuszgyűrűjével. A gyűrű elektronikus vezérlésű, így a gép menüjében meghatározhatjuk az elfordítás irányát is.
- S-AF+MF: kombinált kézi és automata élességállítás. Az S-AF által beállított távolságot a manuálisan átállíthatjuk.
- C-AF+TR: folyamatos, témakövető élességállítás, ami nem csak az előre/hátra, de a képsíkon történő elmozdulást is képes követni.
Újdonság a folyamatos élességállítás, mely nem összekeverendő a C-AF folyamatos fókuszmóddal. Utóbbi az exponáló gomb félig lenyomásakor állandó élességállítást eszközöl, míg előbbi az exponáló gomb lenyomásától függetlenül a gép bekapcsolt állapotában folyamatos élességállítást végez (gyakorlatilag a komponálás megkezdésekor már élességet állít, ami kisebb fókuszeléréseket, ezáltal végeredményben az exponáló gomb félig lenyomásakor gyorsabb élességállítást, de rövidebb akkuidőt eredményez).
Továbbra is elérhető természetesen az arcfelismeréssel kombinált élességállítás, melynél újdonság, hogy immár szemprioritással is használható. A szemprioritás azt jelenti, hogy a teljes arc helyett konkrétan a szemre állít majd élességet, s ilyenkor még azt is megadhatjuk, hogy a jobb, vagy bal szemre állítsa-e (alapesetben a közelebbi szemre állít élességet).
Az AF segédfény is az új szolgáltatások közé tartozik, a narancsfényű LED nagylátüszögnél kb. 3-4 méterig hatásos.
Kézi élességállítás is használható, ekkor akár 14×-es valós nagyítás is elérhető, amely a fókusz tökéletes beállítását teszi lehetővé, elsősorban állványon.
Az élességállítás sikerességét a kijelző jobb felső sarkában megjelenő zöld kör és csipogás jelzi.
A fénymérés digitális ESP (Electro-Selective Pattern), középre súlyozott átlagolt, vagy szpot elven (a kép 1%-án) történhet. Lehetőség van a HighKey és LowKey fotók készítésekor kifejezetten ehhez létrehozott szpot fénymérést használni.
Sorozat fényképezés, videó
A Olympus E-P3 gyári specifikáció alapján nem hoz gyorsabb sorozatot, mint az elődmodell. Erre a gépre is 3 kép/mp sebességet adott meg a gyártó. Tesztjeink ezt igazolták is. Ezt a sebességet témától függően RAW formátumban általában 17, JPEG képeknél többnyire 16-20 képig képes tartani az E-P3 is. A belső puffer telítődése után a felvételkészítés nem áll le, csak a kártya sebességének függvényében lelassul.
A sorozat sebessége tehát megegyezik a belépőszintű tükörreflexes gépeknél tapasztalható értékkel, s a sorozat hossza is jó.
Hagyományos sorozatokon túl további lehetőségek is kínálkoznak az Olympus E-P3-mal, melyeket felvétel menüben választhatunk ki. Ezek egyike az automatikus expozíció-sorozat, ahol akár 7 képet is készíthetünk, a képek közötti lépésköz ±0,3..1 Fé lehet (7 képnél max. 2/3 Fé). Ez az üzemmód azonban nem jelenti a sorozatmód használatát, azt nekünk külön be kell állítani.
Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.
A vakuteljesítmény-sorozat 3 kép hosszban készülhet ±0,3..1 Fé lépésközzel.
Érzékenység sorozat is rendelkezésünkre áll, ennek során – hasonlóan a fehéregyensúly sorozathoz – 1 expozíció után 3 képet ment el a fényképezőgép, különböző érzékenységekkel, de azonos rekesz/záridő párossal. A képek közötti érzékenység-eltérés 1/3..1 Fé lehet.
A kioldást normál módon felül 2 vagy 12 mp-es időzítővel végezhetjük, illetve opcionális RM-UC1 vezetékes távkioldóval. Ezen kívül használhatunk expozíció előtti, beállítható ideig tartó rázkódásvédelmet is a nemkívánatos rezgések elkerülése érdekében. Ennek időzítése a menüben állítható be.
Videófelvételt maximum 1920×1080 pixeles felbontásban készíthetünk, emellett 1280×720 és 640×480 pixeles módok állnak rendelkezésünkre. FullHD és HD felbontást AVCHD tömörítéssel, HD és VGA felbontást mJPEG tömörítéssel is elmenthetünk. A képfrissítés mJPEG módnál 30 kép/mp, AVCHD-nél 29,97 kép/mp.
A videófájlok maximális mérete kb. 2 GB.
A videófelvétel során akár folyamatos élességállítás is használható. Szintén működik menet közben a fénymérés is.
Az AVCHD videókba 192 kbps-os 48 kHz mintavételezésű sztereó hangot rögzít a gép, míg az mJPEG tömörítésnél PCM hang kerül a fájlba. A közel ülő, irányérzéketlen mikrofonok miatt viszont a térhatás nem igazán érzékelhető.
Videófelvétel előtt kiválaszthatjuk a nekünk tetsző üzemmódot, mely program automatika, rekesz előválasztás, zársebesség előválasztás, manuális mód is lehet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy felvétel közben is változtathatunk az expozíciós értékeken.
Ezen kívül az összes Art mód is rendelkezésünkre áll, amelynek során a gép 15 kép/mp frissítésre áll át. Más kérdés, hogy az összes művészi szűrő annyira leterheli a gép processzorát, hogy az élőkép is szaggat, sőt a felvételbe is csak 2 kép kerül másodpercenként. Dioráma módban hangfelvétel sincs, s ilyenkor a lejátszáskor gyorsabb a megjelenítés, mintha videómagnón gyorstekerésbe álltunk volna.