Különlegességek
Stabilizálás
Az Olympus kitart a szenzorstabilizálás mellett, amelynek köszönhetően bármilyen objektívet is használunk, alkalmazhatjuk a stabilizálást. Kis hátránya viszont, hogy a keresőképet nem stabilizálhatjuk (bár mivel elektronikus keresőképünk van, ez megoldható lenne).
Az Olympus PEN E-P3-ban is 3 féle stabilizálási mód használható:
- IS1 módban mindkét irányban stabilizál
- IS2 módban csak függőleges irányban stabilizál (vízszintes svenkelés)
- IS3 módban csak vízszintes irányban stabilizál (függőleges svenkelés)
A PEN széria képstabilizátor tesztjét már többször is elvégeztük, többségében a kitobjektívvel, mely maximum 84 mm-nek megfelelő gyújtótávolságot adott. Ezek a tesztek megegyező eredménnyel végződtek, vagyis ha biztosra akarunk menni és mindenképpen berázásmentes felvételt várunk el, akkor 1 1/3 Fé előnyünk lesz a stabilizátorral, míg 50%-os berázásmentességnél 2 Fé az előny (a lenti diagram az E-PL1 alapján készült).
Az E-P2 tesztje során arra is fény derült, hogy teleobjektívvel (300mm) már alig nyújt előnyt a nagy szenzorméret mellé integrált szenzorstabilizálás. Az E-P3-hoz most csak kitobjektívet kaptunk, így új teszt elvégzésére teleállásnál nem volt módunk.
e-Portrait
Ez a lehetőség nem csak témamódban, de kész képek utólagos feldolgozásakor is rendelkezésre áll. A fő cél a bőr lágyítása, bár korábbi próbáink tapasztalata, hogy néha a hajba is belekap az algoritmus.
Peremsötétedés korrekció
Az egyedi funkciók között találjuk a peremsötétedés korrekciót, amely a sarkok sötétedését hivatott javítani. Az angol menüben ezt Shading Comp. néven találjuk, míg a magyar fordítás itt a kissé félreérthető árnyék kompenzáció.
A kezelési útmutató szerint a gép ezen funkció bekapcsolt állapotban a sarkokat automatikusan kivilágosítja, csökkentve ezáltal a peremsötétedést.
Sokszor kipróbáltuk már ezt a funkciót, de eddig nem sikerült olyan képet készíteni, ami látványosan megmutatná, mit is csinál ez a szolgáltatás. Az E-P3-nál azonban továbbfejlesztették a Shading Compensation-t, így most már jobban érezhető a hatás.
Gradációs görbe módosítás
Már korábbi PEN modellekben is megtalálható volt ez a funkció, de eddig még nem mutattuk meg.
A gradációs görbe alsó és felső részét külön tudjuk módosítani az Info gomb megnyomása után ±7 lépésben.
Ez persze gyakorlatilag a kontraszt még precízebb beállítását jelenti, aki szereti a telt képeket, könnyen megtalálhatja a neki tetsző beállítást.
Művészi szűrők
Az E-P3 művészi szűrői az E-P2-höz képest bővebbek, megjelent ugyanis két új art filter, a drámai színek és a finom szépia. Bár ezeket korábban már láthattuk más gépekben, most újra elővesszük egyfajta gyors ismétlésként. Érdemes azt is tudni, hogy a szűrőket valamelyest finomhangolhatjuk is, némelyeknél megadhatjuk a szűrés erősségét I és II érték közül (Pop Art, Halv. és világos szín, szemcsés film, Pin Hole), valamint további effekt is illeszthető a képre: keret, fehér szegély, csillagszűrő hatás.
Art módokban van lehetőség az expozíció kompenzáció beállítására, sőt, a rekesz módosítására is, de a fehéregyensúly csak automatikus lehet. Ha kézi fehér-egyensúllyal szeretnénk art módot használni, akkor program automata, vagy valamely félmanuális módban is fotózhatunk, s választhatjuk a művészi szűrő automatikus sorozatát.
Művészi (Art) Módok
Vörösszem korrekció
Lehetőségünk van a kész képeken vörösszem korrekciót végezni. Ezt képenként külön kell elvégezni, lejátszás módból. Fotózás utáni automatikus korrekció még nem kérhető.
3D fotózás
A témamódok közül választható ki. Ekkor a gép az első expozíció után eltolást kér, közben a kijelzőn feltünteti az illesztés megkönnyítéséhez az előző kép áttetsző változatát. A második kép után a gép létrehozza a térhatású .MPO fájlt, mely 1920×1080 pixel felbontású.
Árnyék kompenzáció
Az Olympus E-P3-ba is bekerült az árnyék kompenzáció, mely még mindig csak utólag végezhető el.
Az árnyék kompenzáció során a kis dinamikaátfogás hibáját próbálják kompenzálni úgy, hogy a sötétebb részeket kivilágosítják. Ez persze csak egy kis játék a gradációs görbével, de aki nem járatos a képfeldolgozásban, annak segítség lehet ez is.
Tudnunk kell, hogy az árnyék kompenzáció csak a JPEG képekre kérhető, így a zaj ennek hatására mindenképpen erősödik.