AF, LiveView, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
Az E-M5 Mark II elődjéhez hasonlóan kontrasztérzékelős autofókusz rendszert kapott. Ezúttal azonban 35 helyett 81 fókuszpont állítható be a kép középső (kb. 80%-os) területén. A fókuszpontok 9 × 9-es elrendezésben helyezkednek el. Kiválasztásuk az iránygombokkal, vagy érintéssel történhet. Utóbbival 1075 (43 × 25) lehetséges fókuszhelyet jelölhetünk ki és nagyíthatjuk is ezek nézetét. Érintésre a képmező jobb szélén egy csúszka jelenik meg, mellyel 3, 5, 7, 10 vagy 14×-es nagyítás állítható be. Nem csak kézi fókusz, de automata élességállítás esetén is!
Az INFO gomb segítségével különböző AF módok gyors beállítása is lehetséges. Ezek az alábbiak:
- 81 pontos: a gép automatikusan választja ki az élességállítás helyét.
-
9 mezős: egy 3×3 mezős csoportot jelölhetünk ki és a gép ezen belül választ automatikusan.
1 mezős (normál): a fotós választ a 81 pont közül. - 1 mezős (kicsi): szintén 81 AF-pont közül választhatunk egyet, de ezek mérete kisebb.
Ugyanitt kiterjesztett arcfelismerő módok közül is válogathatunk, melyeknél beállíthatjuk, hogy a rendszer a portréalany szemére, a bal- vagy jobboldali, illetve a közelebb eső alanyra koncentráljon.
Működés szempontjából a következő fókuszmódok választhatók:
- S-AF: egyszeri autofókusz. Az exponáló gomb félig lenyomott állapotára indul az automata élességállítás, és a beállított fókuszmezőnek megfelelő terület távolságában marad. A gombot félig nyomva tartva és a képet átkomponálva a beállított élességállítási távolság megmarad.
- C-AF: folyamatos AF. Az élességállítás ez esetben is az exponáló gombot félig lenyomva indul, de a kép átkomponálásakor az AF pont alatti terület távolságának megfelelően változik. Alkalmas például mozgásban lévő dolgok folyamatos fókuszban tartására.
- MF: kézi élességállítás az objektív fókuszgyűrűjével. A gyűrű elektronikus vezérlésű, így a gép menüjében meghatározhatjuk az elfordítás irányát is.
- S-AF+MF: kombinált kézi és automata élességállítás. Az S-AF által beállított távolságot a manuálisan átállíthatjuk.
- C-AF+TR: folyamatos, témakövető élességállítás, ami nem csak az előre/hátra, de a képsíkon történő elmozdulást is képes követni.
Érdekesség, hogy ezeket a módokat fotó és videó esetén külön állíthatjuk. Így tehát könnyen megoldható, hogy a fotózásnál alkalmazott autofókusz, videó módban azonnal kézi beállításra váltson.
Beállíthatunk olyan folyamatos élességállítást is, mely az expo gomb lenyomásától függetlenül, önállóan szabályozza az élességállítást, ezáltal rövidítve a valódi akciónál elvégzendő munkát. Ezt az AF/MF opciók menüjében találjuk.
A beállított élesség (S-AF módban) az exponáló gomb félig nyomásával rögzíthető, de kijelölhetünk egy funkciógombot is erre a feladatra, mellyel nem csak az élesség de az expozíciós beállítások is rögzíthetők a következő képig.
A készülék bal elején lévő kis LED segédfénnyel támogatja az AF-rendszer munkáját rosszabb fényviszonyok között. Ez néhány méteren belül, nagyjából egy szobányi távolságban hatásos.
Kézi élességállításkor (MF) az objektív fókuszgyűrűjével szabályozhatjuk az élességet. Ennek állítási iránya is megfordítható. Ilyen esetben a képernyőre és a keresőre kell hagyatkoznunk, de persze többféle segítséget is kapunk a pontos beállításhoz. Például automata képnagyítást, mely a fent írt, legfeljebb 14x-es mértékű lehet és a gyűrű megmozdításával azonnal aktiválódik. A nagyítás a hátsó vezérlőtárcsával állítható. Ezen felül úgynevezett Csúcsosítást is kapunk, ami az élek fehér, fekete, sárga vagy piros színnel való kiemelését jelenti. Intenzitása három fokozatban növelhető, sőt háttérfény effektust is bekapcsolhatunk a jobb láthatóság érdekében.
A TTL nyitott rekeszes fénymérés ideális esetben -2 és +20 fényérték tartományban működik. Összesen 324 mezőn végez méréseket az megfelelő expozíciós értékek meghatározásához. Üzemmódjainál beállíthatunk ESP (Electro-Selective Pattern), középre súlyozott átlagolt, vagy pontmérést (szpot), de hangolhatjuk csúcsfényekre és árnyékokra koncentráló módokra is.
P, A és S módokban az elülső tárcsával +/-5 Fé tartományon belül, expozíció kompenzációval bírálható felül a mért eredmény. Ha nem vagyunk elégedettek a rendszeresen mért eredménnyel az expozíció mindhárom fő mérési üzemmódban +/-1 fényértékkel (1/6 Fé lépésekben) eltolható.
Az E-M5 Mark II kétféle zárszerkezettel, hagyományos mechanikussal és elektronikussal rendelkezik. Az elektronikus zár teljesen hangtalan működést és akár sorozatot tesz lehetővé, 0-30 mp között késleltethető az indulása, sebessége pedig 60-1/16000 mp lehet. Beállíthatunk ún. Rázkódás elleni védelmet is, mely szintén elektronikus zárat használ, de csak 60-1/320 mp közötti expozíciós időkkel. Mechanikus zár esetén 60-1/8000 mp lehet a záridő, de választhatunk max. 30 perces Bulb módot is.
Sorozat fényképezés
A kétféle választható zár nagyon sokféle sorozat lehetőséget kínál, hiszen választhatunk rázkódásvédelemmel és csendes móddal (vagyis elektronikus zárral) kombinált üzemmódokat is. Alapvetően kétféle sorozat módot kapunk. lassú és gyors sorozatot. Lassú (L) módban 1-5 kép/mp közötti sebesség állítható be a menüben. 1 fps lépésekben finomhangolhatjuk, sőt egy köztes, 4,5 fps sebesség is választható. Gyors módban 5-10 kép/mp közötti sebesség állítható, szintén 1 fps lépésekben.
Ezen kívül külön állítható az elektronikus zárat használó csendes sorozat sebessége, mely lassú módban 1-5 kép/mp, gyors módban 5-11 kép/mp lehet. Igen, csendes sorozatnál egy picivel gyorsabb képismétlésre lesz lehetőségünk.
Az alábbi táblázatban az általunk mért sorozat hossz látható mindkét módban és fájlformátumban. Sajnos gyors sorozatnál elég kevés JPEG és RAW kép készül az eredeti sebességen. RAW-ban például 11 képet tudott egyhuzamban lőni, de JPEG-ben is 15 kép után belassult. A sorozat ezután is folytatódik, de általában jóval lassabban, vagy akadozva. A mérést UHS-I (U3) sebességosztályú SDHC kártyával végeztük.
Fájl/képformátum
| ||
---|---|---|
H: 10 kép/mp
|
L: 5 kép/mp
| |
RAW (12-bit)
|
11
|
12
|
RAW+JPEG Super Fine L
|
10
|
11
|
JPEG SuperFine L
|
15
|
21
|
JPEG Fine L
|
16
|
29
|
JPEG Normal L
|
18
|
kártya kapacitása
|
JPEG Basic L
|
23
|
kártya kapacitása
|
A gép stabilizálással kombinált sorozatot is kínál, melynél picit lassulhat a beállított érték, hiszen a hatásos pillanatot is ki kell várnia.
A felvétel menüben különböző automata sorozat is aktiválható, mégpedig az alábbiak:
- Expozíció sorozat: 2, 3, 5 vagy 7 kép hosszú képsorozat, mely 1/3, 2/3 vagy 1 Fé expozíciós lépésekkel készülhet (7 képnél 2/3 Fé a legnagyobb).
- Fehéregyensúly sorozat: minden esetben 3 kép hosszú lehet. Az A-B (sárga-kék) és G-M (zöld-bíbor) tengely mentén 2, 4 vagy 6 finomhangolási lépéssel tolható el a képek közötti színegyensúly.
- Vakuexpozíció sorozat: gép három képet csinál 1/3, 2/3 vagy 1 fényérték vakuteljesítmény eltolással.
- ISO sorozat: szintén 3 kép hosszú, a fenti fényérték lépésekkel való eltolással.
- Művészi szűrő (ART) sorozat: bekapcsolva egyetlen expozíció készül, de azt a gép a kijelölt szűrőhatásokkal menti kártyára. Ez akár 21 féle effektus, és ezzel együtt kép példány is lehet.
Az önkioldóval is hasonló lehetőségeket kapunk, azaz kombinálhatjuk rázkódásvédelemmel és csendes expozícióval is. Erre mindkét esetben, 2 és 12 mp-es késleltetésnél is lehetőségünk van. A gép ezen kívül egyedi (C) önkioldó módot is kínál, melynél szintén bekapcsolható rázkódásvédelem és csendes kioldás. kivárási ideje 1-30 mp között, másodperces bontásokban állítható, a készített képek száma 1-10 lehet. 0,5-3 mp között megadható a fotók közti várakozási idő, sőt az is, hogy szeretnénk-e autofókuszt minden képnél.
Videófelvétel
Videófelvétel terén sokkal több lehetőségünk van mint korábban. A csúcsmodellekben manapság divatos 4K felvételre ugyan még várnunk kell (mi a következő E-M1-re szavaznánk ezzel kapcsolatban), de a Full HD (1920 x 1080 pixel) felvétel képfrissítési sebességét 50 és 60 kocka/mp-re növelte az Olympus és megjelent a 24 kocka/mp-es, mozihatású felvétel lehetősége is.
Ezzel együtt a videó minőségén is sikerült javítani, mely korábban legfeljebb 20 Mbit/mp lehetett, ezúttal 77 Mbites ALL-I minőséget is választhatunk, igaz ezt már nem bírja olyan sávszélességgel a gép, így csak 24, 25, vagy 30 kocka/mp frissítés választható. 60 kép/mp-hez az IPB beállítást választhatjuk, mely háromféle tömörítési módot is kínál, illetve maradhatunk az extra (ALL-I) minőségnél, de a felbontást 1280 x 720 pixelre kell csökkentenünk. Mindezek a beállítások a MOV (MPEG‑4AVC/H.264) formátumú videókra vonatkoznak. Ezen kívül kívül Motion JPEG (AVI) formátum is választható, melynél 1280 x 720 vagy 640 x 480 pixeles, 30 kocka/mp-es videót készít a fényképezőgép.
MOV-ban 4 GB-os fájlméretig, vagy legfeljebb 29 perces snittekig rögzíthetünk mozgóképet, míg AVI-ban 2 GB és 14 perc a korlát. A videózáshoz legalább Class 10 sebességosztályú kártyát ajánl az adatlap, de a legjobb minőséghez UHS-II vagy UHS-I (U3) sebességű SD kártya sem árt.
A hang egészen kiváló minőségben rögzül (16bit, 48kHz) a gép tetején lévő sztereó mikrofonpárnak köszönhetően. Én extrém hangos zajforrással is kipróbáltam, gyári érzékenység beállítással, és minden tartomány tisztán kivehető maradt, a legcsekélyebb torzítás nélkül. Mint a csatlakozóknál említettük a készülékhez külső sztereó mikrofon is csatlakoztatható, normál mini jack (3,5mm) aljzaton keresztül.
A hangot különféle opciókkal tehetjük még jobbá. Bekapcsolható szélzajszűrés, beállítható alacsonyabb érzékenység, vagy automata erősítés, és audio-dubbing (utólagos rájátszás) lehetőség is. Az állóképek mellé legfeljebb 30 mp-es hangjegyzetek is felvehetők.
HDMI kimenetén Full HD tömörítésmentes (YCbCr 4:2:2) videójel is kiküldhető külső meghajtóra. Ilyen esetben a képfrissítés a beállításaink szerinti, de hangot nem továbbít a kimenet. A profiknak viszont ott az időkód lehetősége, és a hang külső forrásból való rögzítése.
A videofelvétel bármely üzemmódban elindítható a külön videógombbal, feltéve, hogy nem adtunk neki más funkciót. Egyébként egy külön videó üzemmód is rendelkezésre áll, melyben rengeteg kreatív lehetőségünk lesz. Többek között félmanuális és manuális üzemmód is aktiválható, melyeknél felvétel előtt beállíthatjuk a rekeszt és záridőt, valamint az érzékenységet. Minderre videózás közben már nincs lehetőség.
A gép rövid videosnittek készítésére is lehetőséget biztosít, 1, 2, 4 és 8 mp-es hosszban. Ezek elkészülésük után azonnal egymás mögé illeszthetők, és hosszabb videót menthetünk belőlük. Akár a rövid snitteknél, akár a normál hosszúságú videóknál beállíthatunk gyorsított és lassított felvételt. A lassítás maximális mértéke persze az eredeti képfrissítési sebességünktől függ. 24 kocka/mp-nél 0,4x-es (60/24=2,5x-es) lassítás érhető el, 30 kocka/mp-nél ez értelemszerűen 0,5x-ös lassítást jelent.
Az élőkép ilyenkor 16:9 oldalarányra vált és a kijelző alján extra videó effektusok is megjelennek. Ilyen például a kétféle Visszhang effekt, mely szellemképesség, álomszerűen mosottá teszi a felvételt, vagy a Régi film hatás, mely szennyeződéseket, karcokat és vibráló képi világot varázsol a videóra. Rajtuk kívül használhatjuk a több mint tucatnyi Művészi szűrőt is, melyeknél legfeljebb 30 kocka/mp lehet a képfrissítés. Némelyiknél azonban ezt sem sikerült elérni a gyorsabb feldolgozórendszer ellenére sem. A Pinhole és a Dioráma hatás például bántóan szaggat, talán másodpercenként 2-3 képpel. Arra is számíthatunk, hogy látószögünk videó módban jelentősen lecsökken.