Kipróbáltuk: Panasonic DMC-LX2 teszt

0

Optika II.

Optikai stabilizátor


A Panasonic LUMIX DMC-LX2 a gyártó majd összes digitális
fényképezőgépében működő MEGA O.I.S optikai képstabilizátort tudhatja
magáénak. Ennél a képstabilizátornál egy lencse megfelelő mértékű
ellenmozgásával küszöbölik ki a gép apróbb remegéseit, melyet
elsősorban kézben tartott gépnél, nagy zoomállásban tapasztalhatunk.
A MEGA O.I.S stabilizátor két állásban használható és a gép tetején
található kis gomb lenyomásával aktiválható. MODE1 beállításnál a
stabilizátor folyamatosan működik, ami kissé nagyobb
energiafelhasználással jár. Előnye, hogy a stabilizáció hatása, a
remegésmentes kép, a kijelzőn is látható. Nagyobb gyújtótávolságnál a
kézremegés már túlságosan elmosódottá teheti a képet, ami gátolhatja
például a pontos kézi élességállítást. Ebben az esetben érdemes a
MODE1-et választani.

Stabilizátor hatása

1/50 mp 112 mm ekv.
Stabilizátor nélkül

1/50 mp 112 mm ekv.
Stabilizátorral (MODE 2)

Stabilizátor hatékonysága: bemozdult fotók aránya különböző zársebességeknél

MODE2 állásban a stabilizáció, csak az exponáló gomb lenyomásakor
aktiválódik, a kijelzőn előtte nem látjuk a hatását. Automata
élességállásnál használjuk, de egyéb esetben is vehetjük ezt az
állást alapnak, mivel többnyire jobb eredményt ad, mint a MODE1.


A DMC-LX2 az LCD mellett nem rendelkezik más keresővel. Az
átnézeti, tükörreflexes, vagy EVF keresők a stabilizálás
szempontjából is fontosak lehetnek, mivel a szemgödörhöz és homlokhoz
szorított fényképezőgép kevésbé hajlamos a bemozdulásra. Testünk
viszonylagos nyugalmi állapota is gátolja a berázást. Úgyszintén
előnyös lehet a nagyobb tömegű gépváz, mivel ennek tehetetlensége
miatt sokkal kevésbé hajlamos az elmozdulásra, mint egy pehelykönnyű
kis gép. Ennél a fényképezőgépnél nem beszélhetünk ezekről az
előnyökről. Az amúgy kb. 2-3 Fé értéket jelentő optikai stabilizátor a
DMC-LX2-nél nagyjából 2 fényértéket jelent. Tele állásban tehát
1/50 mp záridőig használhatjuk teljes biztonságban. Satbilizátor nélkül kb. 1/200 mp fölötti értékeket „foghatunk meg” teljes biztonsággal.
Tesztünkben egészen 1/8 másodperces záridőig sikerült vele
bemozdulásmentes fotókat készíteni, de ebben az esetben az éles kép
valószínűsége már nagyon kicsi.


Geometriai torzítás


A DMC-LX2 objektívében 3 aszférikus lencsetag található, melyek
elsősorban az ilyen torzítások kiküszöbölésére szolgálnak. 28mm-nek
megfelelő nagylátószögnél a geometriai torzítás mégis átlag
fölöttinek mondható. A mért értéke 1,4%, ami 4:3 képarány használva
már csak 1,0% hordótorzítás a képmagassághoz viszonyítva. Tele
állásban a hordótorzítás párnatorzítássá változik, aminek mértéke
-0,6%. Kisebb képaránynál ez is csökken, 4:3-nál már csak 0,4%.

Torzítások a gyujtótávolság függvényében

nagylátószögnél (f=28 mm ekv.) hordótorzítás: ~1,4%

tele állásban (f=112 mm ekv.) párnatorzítás: ~-0,6%

Közelfényképezés, makró


A fényképezőgép makro közelpontja 5 cm, ami tökéletesen elég
ahhoz, hogy a félénkebb kis élőlényeket elriasszuk, de túlságosan ne
árnyékoljuk a makrózásnál létfontosságú fény elől. őszintén szólva az
1, de főleg 0 cm-es szupermakró módoknak sok értelmét nem látom, mert
bár a nagyítás kiváló lesz, csak hátulról megvilágított teljesen,
vagy jócskán átlátszó tárgyakat tudunk fotózni ilyen körülmények
között.
A DMC-LX2 5cm-es közelpontja átlagos makroképességet
biztosít gazdájának. 16:9-es oldalaránynál a nagylátószög miatt ez
nem túl látványos 81 mm széles leképezhető területet jelent, 4:3
állásban pedig 59 mm-es szélességet. A nagylátószögnél mérhető
torzítás 2% volt.


Lehetőségünk van a teljes zoomtartományban makrózni, ami tele
állásban (ekvivalens 112 mm-nél) 30 cm-es közelpontot, és 107 mm
széles befogható területet jelent, -0,6%-os párnatorzítással. 4:3-es
oldalaránynál a terület szélessége kb. 80 mm

Makró képességek

nagylátószögnél (16:9, f=28 mm ekv.) legkisebb szélesség:
81 mm; hordótorzítás: ~2%

tele állásban (16:9, f=112 mm ekv.) legkisebb szélesség:
107 mm; párnatorzítás: ~-0,6%

Vignettálás


A peremsötétedés vizsgálatánál ugyanaz volt a helyzet, mint az
optikai hibák nagy részénél. 16:9-es oldalaránynál, azaz a legnagyobb
látószöget választva a sarkok sötétedése számottevő. Egyáltalán nem
meglepő, hogy 4:3-os aránynál ezek az értékek sokkal jobbak, hiszen a
problémás sarkok levágódnak.

Peremsötétedés

F2,8; 28 mm
peremsötétedés: 19%

F4,9; 112 mm
peremsötétedés: 6,3%