Képminőség
Fájlformátumok
A JPEG képeket háromféle tömörítési fokban menthetjük el. A legjobb, *** jelzésű JPEG minősége 96%-os, így igen jó részletességet ad, a homogén területek is egyenletesek maradnak. Kirándulásokkor, vagy olyan felvételek készítésénél, amiről tudjuk, hogy nem lesznek belőlük nagy méretű nyomatok, használhatjuk a 85%-os ** minőséget is, ami még mindig elfogadható minőséget eredményez. De ekkor már nagy nagyításoknál látható a tömörítés hatása. A * tömörítési foknál 51%-os minőségű JPEG képeket kapunk, amelyen már könnyen észrevehetők a tömörítés okozta blokkosodás jelei. A mindössze 1 Mbyte körüli fájlokban nem marad túl sok részlet, az égbolt tónusai csúnyán blokkosodnak. Ezt a módot csak a legvégső esetben szabad hasznjálni, ha kevés a helyünk, inkább válasszunk 6 Mpixeles felbontást, ** tömörítési fokkal!
Örömteli, hogy a K100D túlméretes RAW fájljait sikerült kicsit karcsúsítani. Bár a fájlok mérete valójában szinte alig változott, a képek felbontása azonos méret mellett 6 megapixelről 10 megapixelre nőtt. Az ekkora felbontáshoz tartozó 11-12 MB-os fájlméret így már nem bosszantóan nagy, inkább átlagos.
Általános képminőség
A régebbi Pentax digitális tükörreflexeseknél problémaként említettük a JPEG képek feldolgozási minőségét. Pontosabban az élesítés rádiuszával volt probléma, mert elnaggyázta a képet, s ha túl erős élesítést állítottunk be, akkor az élek mentén csúnya aura is megjelenhetett.
A K200D-ben ilyesmi hiba nem vehető észre, még a normál élesítés is jól dolgozik, de ha még finomabb részleteket szeretnénk, használhatjuk az új finom-élesítést, amely kisebb rádiuszú és erősebb mértékű élesítéssel dolgozik. Kár, hogy nem ez az alapértelmezett mód (ebből adódóan sajnos JPEG tesztképeink is a normál módú élesítéssel készültek, de a finom élesítésre természetesen mutatunk példákat a következő oldalon).
Bár elsősorban a K100D-ben alkalmazott 6 Mpixeles Sony CCD számlájára volt írható a morié problémája, a K10D-ben is láthattunk hasonlókat, igaz jóval ritkábban. A K200D feltételezhetően ugyanazzal a szenzorral dolgozik, mint a K10D, így morié érzékenysége is hasonló lehet (hacsak az antialias szűrőt azóta ki nem cserélték). Természetesen a morié jelenséghez olyan témára „van szükség”, ahol sok apró párhuzamos vonal látható, s ezek kis szöget zárnak be a szenzor keretvonalával. Úgy is mondhatnánk, hogy enyhén ferde vékony vonalból álló részlet moirét okozhat, ha a vonalak sűrűsége összemérhető az antialias szűrő felbontásával illetve a szenzor pixelméreteivel.
Jelen tesztünkben is találkoztunk ilyennel, igaz csak egyetlen egy esetben. Ez is jól mutatja, hogy a jelenség ritka, de ha bekövetkezik, zavaró hatású lehet.
Ami még a képminőséghez szorosan kapcsolódik, az a fénymérés. Korábbi Pentax gépeknél is tapasztaltam elég jelentős aláexponálási hajlamot, amely most is jelentkezett. Bár elméletileg az 1 Fé expozíció korrekció elég lehet egy árnyékban készült átlagos témánál, vagy erős lámpákat tartalmazó beltéri fotónál is, a piacon készült képeknél és a ceglédi Best Western Hotel Aquarellben lőtt fotóknál ez kevésnek bizonyult (lásd zöldpaprika és beltéri kép +1 Fé-kel), így is kissé alulexponáltak lettek a felvételek (a helyszínen sajnos nem vettem észre az alulexponltságot). Furcsa, mert más gépeknél ugyanez a téma ugyanilyen időben és helyszínen, egyaránt mátrix méréssel fotózva csak minimális exp. korrekciót igényel.
Más képeknél viszont nem érezni ilyen anomáliát.
Ez valahogy a Pentaxra jellemző, amellyel persze együtt lehet élni, de az én gyakorlatom ehhez még kevésnek bizonyult. No persze ha csak Pentaxszal fotóznék, egy idő után biztosan ráállna a kezem és a szemem a megfelelő exp. értékek korrekciójára.
A RAW képek konvertálására a gyári Pentax Photo Laboratory szoftvert kapjuk. Ennek használata könnyű, kezelőfelülete jól áttekinthető. Minőségben azonos képeket készít, mint a gép belső processzora, viszont az élesítése kissé elnagyoltabb.
Persze most is megnéztük, hogy az Adobe Lightroom-mal milyen konverziók születnek. Ezek a gyári konverterhez képest kevésbé telítettek (főleg vörösben). Persze kinek melyik tetszik. Valahogy a Lightroom képei egyenletesebb tónusmenetet mutatnak, mint a gyári szoftveré.
Képzaj
A Pentax K200D zajszűrése érdekes. No nem azért, mert csak ISO800-tól változtatható a mértéke, inkább azért, mert az ISO1600 érzékenységű képeken akkor is láthatunk zajszűrési nyomot, ha azt RAW-ban készítjük, s Lightroomban konvertáljuk alap beállítások mellett, amely csak a színzaj minimális csökkentését eredményezné. Ennek ellenére luminancia-zaj szűrésére utaló részeket találhatunk az így konvertált fotóknál is.
Talán ennek köszönhető az is, hogy a K200D igen szép zajmentes képeket produkál.
Mindez azt jelenti, hogy ISO400-ig még a zajra nagyon érzékeny fotósoknak sem kell pánikba esni, de ISO800-nál is csak komoly vizsgálatok árán vehetjük észre a képzajt.
ISO1600-nál viszont már látszik a képzaj, legalábbis a Lightroomban konvertált RAW képeknél. A gyári JPEG, illetve a gyári RAW konverterrel átalakított képeken jóval kevesebb a zaj. Mindez annak ellenére, hogy fotózáskor és konvertáláskor is kikapcsolt zajszűréssel dolgoztunk. Sőt, a Pentax PhotoLaboratory RAW konvertere itt még erősebb zajszűrést alkalmazott, mint a fényképezőgép a saját JPEG képének mentésekor. Hangsúlyozzuk, ez kikapcsolt zajszűrési paraméter mellett történt.
A képek zajmentességét tehát sikerült ügyesen megoldani, a JPEG és gyári RAW konverter zajszűrésése ellenére bőven marad részlet a képünkün. Aki pedig minimális zajszűrést szeretne, használhat másféle RAW konvertert (pl. Lightroomot mely megfizethető árával és profi kezelésével igazán könnyen megszerethető – no persze ez a cikk most nem a Lightroomról szól). Ha viszont teljesen zajszűrésmentes képet szeretnénk, akkor az itt nehézkes lesz…
Érzékenység – képzaj
Zajszűrés
Az egyedi beállítások menüben megválaszthatjuk, hogy legyen-e a nagy érzékenységgel készült felvételeknél képzaj szűrés, vagy ne, s ha igen akkor milyen mértékű. Az itt bekapcsolt képzajszűrés ISO800-tól kapcsol be (lásd lenti képeken ISO400-nál még nincs hatása).
Az alacsony mértékű zajcsökkentés szinte alig észrevehetően dolgozik, a kikapcsolt zajszűréssel és a gyenge zajcsökkentéssel készült képeket összevetve alig látunk különbséget.
A közepes zajszűrés már jól láthatóan elfedi a részleteket, ezzel együtt a képzaj is már csak foltokban látható.
Erős zajszűrésnél mintha az élesítést is jól visszább venné a gép, ilyenkor a kapott eredmény már lágy kép. Ennek a módnak talán már nincs is túl nagy jelentősége, hiszen a képzaj alig csökken tovább, de a mosottság, lágyság és részletvesztés aránytalanul nagy a zaj csökkenéshez képest.
Zajszűrés
Hosszú expozíció
Hosszú expozíciónál a Pentax K200D hasonlóan teljesít, mint a K10D, igaz a szenzor két sarkában kissé erősebb felmelegedés tapasztalható. A hotpixel kivonás nélküli képeknél ISO200 érzékenységnél 10 perces expozíciónál a kép felső két sarkánál (a szenzor alsó részén), valamint középtájt vehető észre sötétzaj, legalábbis a szintállítással kiemelt képeknél. A normál, módosítatlan felvételeknél csak a hotpixelek látszanak, ezekből nicns túlzottan sok.
Bekapcsolt hotpixel szűrés mellett a hotpixelek eltűnnek a képről, s a sötétzaj egy része sem látszik már a szintállítás ellenére sem. Jó hír, hogy a hotpixelek kivonása a RAW képekben is megtörténik.
Rossz hír viszont, hogy a hotpixelek kivonása nem a szomszédos pixelek interpolációjával történik, hanem egyszerű kivonással, emiatt a korábban zavaróan világos képpontok helyén zavaróan sötét pixeleket láthatunk. A hotpixel kivonás tehát elsődlegesen sötét tónusú témánál lesz hasznos.
Hosszú expozíciós sötétzaj
Memória kapacitás
A fényképezőgép dobozában memóriakártyát nem mellékelnek, így érdemes már a vásárláskor, vagy még az előtt megfelelő kapacitású kártyát beszerezni. JPEG képekhez elegendő lehet akár az 1 GB-os kártya is, de aki a RAW formátum adta előnyöket is szeretné kihasználni, annak inkább minimum 2 GB-ost javaslunk. A nyomott memóriakártya árak mellett viszont a 4 GB-os változat beszerzése sem okoz jelentős többletköltséget.
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 2 GB-os kártyán* |
3872×2592 RAW-DNG | 16653 KB | 61 | 122 |
3872×2592 RAW-PEF | 12207 KB | 83 | 167 |
3872×2592 *** | 4042 KB | 253 | 506 |
3872×2592 ** | 2137 KB | 479 | 958 |
3872×2592 * | 1110 KB | 922 | 1844 |
3008×2000 *** | 2433 KB | 420 | 841 |
3008×2000 ** | 1259 KB | 813 | 1626 |
3008×2000 * | 754 KB | 1358 | 2716 |
1824×1216 *** | 854 KB | 1198 | 2396 |
1824×1216 ** | 562 KB | 1823 | 3647 |
1824×1216 * | 315 KB | 3246 | 6492 |