Kipróbáltuk: Sigma SD14 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A veszteségmentesen tömörített RAW formátum mellett a Sigma SD14 veszteséges JPEG formátumot is támogat. A RAW fájlok a hatékony tömörítés ellenére igen nagyok, mintegy 10-13 MB-ot emésztenek fel a memóriakártya szabad kapacitásából. A JPEG képek fájlmérete felbontásukból adódóan elég nagy eltérést mutathat, a 4,5 Mpixeles fotók 3-4 MB-osak, a 14 Mpixelre felinterpoláltak 7-8 MB-osak is lehetnek.

Sigma Photo Pro 3

A fényképezőgép .X3F RAW formátumában készült felvételeket a Sigma Photo Pro 3 szoftverével konvertáltuk JPEG képekké, mely során az élesítést 0,5-ös értékre állítottuk (kivéve, ahol a fájlnévben nem jeleztünk mást).
Az érzékenység tesztképeit az Adobe Camera RAW-val is lekonvertáltuk, ekkor az alapértelmezett 25-ös élesítéssel dolgoztunk, a zajszűrést pedig kikapcsoltuk (worst case módszer).

Képzaj

A tükörreflexes digitális fényképezőgépek egyik óriási előnye a kompakt digitálisokkal szemben, hogy a jóval nagyobb szenzorméret és az ebből következő nagyobb pixelméret miatt a képzaj kevésbé okoz problémát.

Elöljáróban, még a teszt elkezdése előtt az volt az érzésem, hogy a Foveon X3 itt még nagyobb előnyre tehet szert, hiszen ha csak azt nézzük, hogy a közel APS-C szenzorméreten mindössze 4,5 millió képpontot kellett elhelyezni, akkor ez még a 6 Mpixeles D-SLR-ek képérzékelőinek pixelméreténél is nagyobb lehet. Mint tudjuk, nagyobb pixelméret, nagyobb alapérzékenység, jobb jel/zaj viszony, kisebb erősítés, kevesebb képzaj.

A tesztképek után azonban át kellett értékeljem az elképzelésemet. Valószínűleg a három egymás alatt lévő réteg okozza a jelentősebb zajosodást, amely leginkább a kék rétegnél okoz nagyobb gondot. Ezt a gép belső JPEG képfeldolgozó rendszere nem tudja kiszűrni, csak a RAW képek kezelésére alkalmas Sigma Photo Pro 3 szoftver.

Érdemes megnézni, hogy ISO800-tól a képzaj eléggé problémás a kék csatornán mind gépen belül készült JPEG, mint Adobe Camera RAW-val konvertált képeknél. Egyelőre tehát azt látjuk, hogy a RAW az igazi, méghozzá a gyári konverterrel.

ISO400-ig egyébként JPEG-gel sincs gond, hacsak nem az enyhe ellágyulás. A képzaj a Sigma Photo Pro 3-mal konvertált RAW képeknél még ISO1600-nál sem jelentős, JPEG-nél illetve Adobe Camera RAW-val konvertálva ezt ISO400-ig mondhatjuk el.



14 Mpixelre interpolálva; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO200; F9; 1/4 mp


ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO400; F9; 1/8 mp


ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO800; F9; 1/15 mp


ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO1600; F9; 1/30 mp


14 Mpixelre interpolálva; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO200; F9; 1/4 mp


ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO400; F9; 1/8 mp


ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO800; F9; 1/15 mp


ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO1600; F9; 1/30 mp


14 Mpixelre interpolálva; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO200; F9; 1/4 mp


ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO400; F9; 1/8 mp


ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO800; F9; 1/15 mp


ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO1600; F9; 1/30 mp


14 Mpixelre interpolálva; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO100; F9; 1/2 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO100; F9; 1/2 mp


ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO200; F9; 1/4 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO200; F9; 1/4 mp


ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO400; F9; 1/8 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO400; F9; 1/8 mp


ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO800; F9; 1/15 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO800; F9; 1/15 mp


ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Sigma Photo Pro 3; ISO1600; F9; 1/30 mp


RAW Adobe Camera RAW 4; ISO1600; F9; 1/30 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Összefoglalva a dolgot az a végeredmény, hogy a Sigma SD14 csak RAW formátumban hozza azt, amit elvárhatunk tőle, s akkor is csak a saját gyári konverterével. Az Adobe Camera RAW sajnos elvérzik nagyobb érzékenységeken, ahogy a gépen belüli JPEG konverzió is. Csúnya, foltos képet kapunk eredményül.

Általános képminőség

Az első készített képek után kissé csalódott voltam. Vártam ugyanis azokat a tűéles képeket, amelyeket a Foveon X3-tól elvárhatunk. De csak nem jöttek.

Nézegettem, összehasonlítottam más vázakkal, 10 Mpixeles D-SLR képeket konvertáltam le 4,5 Mpixeles méretre, illetve fordítva, 4,5 Mpixeles Sigma képeket interpoláltam fel 10 Mpixelre. Hasonlítottam jobbra, hasonlítottam balra, de csak nem akart meggyőzni a látott kép arról, hogy itt bármelyik paltformnak óriási előnye lenne. Egy ideig tehát úgy tűnt, hogy 4,5 Mpixeles Foveon X3 nagyjából a 10 Mpixeles Bayer alapszínszűrős D-SLR képéhez hasonlít leginkább.

Aztán elővettem a RAW formátumot és láss csodát! A Sigma megmutatta igazi oroszlánkörmeit. Innentől kezdve a JPEG-et el is felejtettem, mert úgy gondolom, ez csak valamiféle nézőképnek jó, de ahhoz, hogy kihasználhassuk a gép nyújtotta maximális képminőséget, RAW-ban kell fotózni (nyilván ez más vázaknál is igaz, de itt a Sigma SD14-nél hatványozottan).

Picit talán olyan a helyzet, mint a Mamiya ZD-nél volt. A JPEG gyatra, de a konvertált RAW csodás. Ezek után kezdem érteni, hogy az SD9-ben és SD10-ben miért nem volt belső JPEG konverter. Most ugyan van, de ki fogja használni? Amire jó lenne, arra meg nem jó. Magyarul előnézeti képnek RAW konvertálás előtt. De a gép nem tud a RAW mellé JPEG-et is menteni. Ha RAW, akkor csak RAW. Ha JPEG, akkor csak JPEG. Kár.

A Foveon az X3 szenzorát úgy reklámozta, hogy itt nem jelentkezik moiré. Ez így is van. Valóban nem készült olyan felvétel, ahol ez gondot okozna. Ami a Bayer demozaik eljárással készült képekhez szokott szememnek fura volt, azok a ferde vonalak. Ezek ugyanis elég lépcsősek lettek, nyilván pont azért, mert minden pixel a szenzoron itt a végső képen valóban egy pixelt fog elfoglalni. Emiatt viszont nem mondhatjuk azt, hogy a felinterpolált kép ugyanúgy használható lenne, mint egy 14 Mpixeles Bayer-szűrős képérzékelővel készült. Itt a 14 Mpixelre interpolált képeken azért jól látszik a felnagyított pixelesség.

Nyilván mindenkit érdekel, hogy akkor most jó az X3, vagy jobb egy nagyobb felbontású Bayer-szűrős. Természetes, hogy ez engem is érdekel, hiszen az SD9-nél lenyűgöző képeket láthattunk.

Készítettem hát egy összehasonlítást, immár a RAW képekkel is. Fogtam a Sigma JPEG és RAW képeit (SPP-vel konvertálva) és mellé tettem a Pentax K10D azonos felbontásra leméretezett és enyhén élesített képeit (1,1 pixel, 40%). Összevetve azt tapasztaltam, hogy a moirén kívül a Pentax képe azért jobbnak tűnik. Ezután itt is megfordítottam a dolgot. A Sigma JPEG és RAW képeit interpoláltam fel (bilinear) 10 Mpixelre, majd azonos mértékű enyhe élesítés (1,1 pixel, 40%) után összevetettem a Pentax képével. Ismét a Pentax mutatkozott jobbnak.
Ezek alapján én ki merem jelenteni, hogy egy 10 Mpixeles alapszínszűrős APS-C szenzoros digitális tükörreflexes és egy 4,5×3 Mpixeles Foveon X3 szenzoros Sigma SD14 között részletgazdagságban alig érezhető különbség, ha igen, az a Pentax javára (a Pentax K10D-n DA 18-55mm/F3,5-5,6 AL objektív, míg a Sigma SD14-en Sigma 20-40mm/F2,8 EX DG objektív volt).
Ime a képek (a Pentax tesztképek 2007. januárjában készültek, a más napállás miatt sajnos a fényviszonyok nem voltak azonosak):



Sigma SD14 JPEG


Pentax K10D JPEG 4,5 Mpixelre leméretezve


Sigma SD14 RAW


Pentax K10D RAW 4,5 Mpixelre leméretezve


Sigma SD14 JPEG, 10 Mpixelre felinterpolálva


Pentax JPEG


Sigma SD14 RAW, 10 Mpixelre felinterpolálva


Pentax RAW

Tapasztaltam egy érdekes furcsaságot is.
Túlexponált vörös esetén a képen sárga szín jelent meg a vörös helyett. Ez RAW-ból való konvertálásnál is látszik. Óvatosan kell tehát exponálni, itt a túlexponálás esetleg nagyobb gondot okozhat, mint amit könnyűszerrel lehet javítani.

sárga hibák túlexponáláskor

jó expozícióval

Hosszú expozíció

„A fényképezőgépen maximum 30 mp-es záridőt állíthatunk be, de használhatunk B-módot is” – szokott kezdődni szinte minden cikknél ez a szakasz. Itt is így kezdődhet, ám a folytatás valami olyasmi, hogy „de minek?”. Mármint minek a B-mód, ha ott is 30 mp-re vagyunk korlátozva.

Ennek ellenére itt is elkészítettem a hosszú expozíciós felvételt, bár igazából a 30 mp még nem olyan nagyon hosszú. Hogy valamelyest hasonló körülményeket teremtsek, mint a többi D-SLR-nél, az érzékenységet nem ISO200-ra, hanem ISO800-ra állítottam. A néhány elkészített kép után igencsak felemelegedhetett a szenzor, mert meglepően nagy sötétzaj lett az eredmény.

A hosszú expozíciók utáni dark frame módszerű hotpixel kivonás egyébként nem kapcsolható ki menüben sem, így egy 30 mp-es expozíció a valóságban 1 percig tart (a második fél percben a gép csukott zárszerkezettel felderíti a hotpixeleket, melyeket kivon a végső képről).

Hosszú záridejű felvétel (ISO800, 30 másodperc)

teljes kép
képkivágás

Memória kapacitás

A memóriakártyák árának drasztikus csökkenése miatt manapság már egyre kevésbé fontos, hogy mekkora fájlokat használ egy fényképezőgép. Míg négány évvel ezelőtt egy 512 MB-os kártyáért is komolyan a zsebünkbe kellett nyúlni, ma már egy 2 GB-os sem vág földhöz. Éppen ezért az, hogy a RAW fájlok mérete igen nagy, mintegy 13 MB, nem is olyan nagy probléma. Mivel a Sigma SD14-gyel RAW formátumban fotózva kapjuk a legjobb eredményt, ezek alapján mi leginkább egy 2 GB-os kártyát javaslunk megvételre. Hogy normál, vagy gyors, az teljesen lényegtelen, hiszen a képfeldolgozás sajnos lassú, így alig van jelentősége a kártyasebességnek.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
2640×1760 RAW 13071 KB 78 156
4608×3072 Fine 8130 KB 125 251
4608×3072 Normal 4676 KB 219 438
4608×3072 Basic 2511 KB 407 815
2640×1760 Fine 3559 KB 287 575
2640×1760 Normal 2188 KB 468 936
2640×1760 Basic 1206 KB 849 1698
1776×1184 RAW 6276 KB 163 326
1776×1184 Fine 1574 KB 650 1300
1776×1184 Normal 995 KB 1029 2058
1776×1184 Basic 565 KB 1811 3622
1296×864 RAW 3687 KB 277 555
1296×864 Fine 1005 KB 1019 2038
1296×864 Normal 660 KB 1551 3102
1296×864 Basic 389 KB 2634 5269

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!