Felépítés, kezelés
Nagy trükköket nem lehet tenni egy ultrakompakthoz közeli fényképezőgépnél, a fogás olyan amilyen. Ennek ellenére az Olympus igyekezett kihozni a maximumot a rendelkezésre álló lehetőségekből, így az a fél cm-nyi markolat hivatott szolgálni a kényelmes fogást. Szó se róla, ügyesen megrajzolták a dizájnerek, hiszen emlékeim szerint ultrakompakthoz közelítő (azaz a téglatest formát megtestesítő) fényképezőgépek közül a TG-5 az egyik legkényelmesebb fogású.
A kezelőszervek tekintetében szinte csodát tettek a mérnökök, hiszen a kis gépre nem csak néhány gomb került, hanem bőséges a direkt beállításra szolgáló gombok kínálata, sőt még üzemmód tárcsát is találunk a hátlapon, illetve a felső részre egy vezérlőtárcsát is helyeztek. Igaz, a gomok közül egy funkciója sem módosítható, programozható.
A zoom vezérlésre szokásos módon karral történik, a négy irányú navigigáló gombok pedig néhány főbb működési mód beállítására szolgálnak: expozíció kompenzáció, vaku mód, önkioldó és sorozat mód.
Ezen kívül túrázáskor lehet hasznos, hogy egyetlen karral indítható és állítható le a GPS-es nyomkövetés, azaz a log rögzítése.
Az elmentett logfájlt kézi úton is felhasználhatjuk (elérhető lesz a kártyán), de az Olympus O.I. Track applikáció is segít a térképre rajzolásban. A GPS pozíciók mellett a gép rögzíti a tengerszint feletti magasságot, a nyomást és a hőmérsékletet is.
Az üzemmód tárcsán teljesen automatikus, program automatika, rekesz-előválasztás, két egyéni üzemmód, videofelvétel és témamódok kaptak helyet.
A hátsó LCD-n az Olympus többi gépeihez hasonlóan egy helyi menü érhető el az Ok gomb megnyomására, ahol a legfontosabb paraméterek beállításait végezhetjük el, úgy mint:
- képmód
- érzékenység
- fehéregyensúly
- AF vagy kézi fókusz
- oldalarány
- képméret és minőség, JPEG/RAW
- mozgókép felbontása, képfrissítése (megkötésekkel!)
- stabilizátor mód
- vaku mód
- vaku telj. kompenzáció
- sorozat mód/önkioldó
- fénymérés
- arcfelismerés
- tartozék előtét lencse csatlakoztatása, alkalmazása
A menübe így viszonylag ritkán kell lépnünk, de ha oda kényszerülünk, akkor is jól átlátható, jól strukturált menürendszert kapunk, minden egyes oldalon csak egy oldalnyi menüponttal. Ez alól kivétel az egyedi beállítás menü, ahol az Olympus szokásához híven A-tól kezdődően jelöli az egyes oldalakat, ahol különböző egyéni beállítások végezhetők, mint pl. MF segéd, kompozíciós rács megjelenítés, zajszűrés foka, fehéregyensúly eltolás, stb.
A csatlakozókat a gép bal oldalán, vízálló szigeteléssel és biztonsági retesszel is ellátott ajtó mögött találjuk.
A gép rendelkezik beépített Wi-Fi adapterrel, így lehetőség van okoseszközről való vezérlésre, illetve a képek, valamint a GPS logfájlok áttöltésére. Az Olympus O.I. Share applikációval a távvezérlés is megoldható, ahol ráadásul nem csak a kioldást, de a főbb paraméterek beállítását is elvégezhetjük: érzékenység, rekesz érték, expozíció kompenzáció, fehéregyensúly, kioldás módja (sorozat/önkoldó), illetve time-lapse és videofelvétel is indítható.
A kis géptest miatt ha a gépet állványra, vagy állványtalpra helyezzük, sem az akkumulátor, sem a memóriakártya nem lesz cserélhető.
Fotózás
Fotókat többféle módban készíthetünk, a kezdők számára a legegyszerűbb a teljesen automata mód, illetve a témamódok lesznek.
A gyakorlottabb, tapasztaltabb felhasználók a program automatikát is használhatják, ahol a rekesz és zársebességen kívül minden kézzel megadható, így az érzékenység és a fehéregyensúly is.
Ezen felül viszont van lehetőség rekesz-előválasztás használatára is.
Itt azonban fontos megjegyeznünk, hogy csak háromféle blendeérték közül választhatunk, ebből pedig csak egy jelent valódi rekeszt.
Nagylátószögnél F2 a legnyitottabb értékünk, ehhez képest 1 Fé-kel csökkenthető a bejutó fény mennyisége rekesz segítségével, azaz F2,8 a következő választható érték. Ezt követően azonban egy 3 Fé-es ND szűrőt kapcsolhatunk még be, így F8-hoz jutunk, ez azonban ugyanakkora méretű rekeszt jelent, mint az F2,8, a bejutó fényt a szűrő csökkenti. Ez elviekben jó hatással is lehet a képminőségre, hiszen egy ilyen kis méretű szenzorhoz fejlesztett objektívnél már F5,6-tól indul a diffrakció káros hatása, ezt pedig az igen szűk rekesz helyett használt ND szűrő akár meg is előzheti.
Ez egyetlen esetben lehet kevésbé ideális, ez pedig az éjszakai, állványról történő fotózás, hiszen mivel a rekesz csak 1 Fé-et csökkent és a felépítése sem lamellás, hanem egy apró furattal ellátott lemez ugrik az objektív optikai tengelyébe, így a lamellákból felépített rekesszel ellátott gépekkel szemben itt nem kapunk szép csillag formájú éjszakai fényeket.
A záridő minimuma 1/2000 mp, a maximum érték pedig rekesztől függ. F2,0 esetében 1/2 mp, F2,8-nál 1 mp, míg F8-nál 4 mp. Azaz rekesztől függetlenül ugyanolyan expozíció valósítható meg. Éjszakai fotó témamódban szintén 4 mp a maximum záridő, de itt ez már F2,8-nál is elérhető.
A zoomobjektív nagylátószögnél 25 mm-es kisfilmes objektív látószögét adja, amelyet 100 mm ekvivalensig tudunk növelni teljes teléig:
Az üzemmód tárcsán találunk egy mikroszkóp ikonnal jelölt témamódot is, ahol igen közeli makrófelvételeket is készíthetünk. Ilyenkor az objektív 1,2×-es zoomra áll be, azonban a bal iránygomb megnyomásával átválthatunk „mikroszkópvezérlés” üzemmódra, ahol a zoom szabadon állítható, egészen 11,1×-ig. A teljes képmezőt így akár 6 mm széles témával is kitölthetjük, ami elképesztő nagyítás, valóban mikroszkóp élmény, hiszen jól kivehetők pl. a papír rostjai, kiválóan megfigyelhető, hogyan fog a golyóstoll a papíron, vagy épp egy forrasztás minősége is ellenőrizhető.
Van sajnos itt is megkötés: érthetetlen okokból a maximális zársebesség 1/8 mp, így hiába egy jó állvány, vagy makró sín, mivel a munkatávolság ilyenkor csak 3-4 mm a frontlencsétől, a gép rengeteg fényt kitakar, így pedig nehézkes az 1/8 mp-en belül maradni. Jobbára csak napsütésben használható érzékenység emelés nélkül.
Elektronikus kereső híján az élőképet csak az LCD-n láthatjuk. A remek felbontású kijelzőre kompozíciós segédrácsot, élő hisztogramot és forgatást/döntést is jelző vízszintezőt is megjeleníthetünk. A kijelzőről leolvasható a választott rekesz, a zársebesség és az érzékenység is, no és persze a hátralévő képek száma illetve videó hossza.
A fókuszmezőt csak a menüből választhatjuk ki, itt a középső területen kívül körülötte két-két sornyi és oszlopnyi mező áll rendelkezésünkre, összesen 25.
Kézi élességállításra is van lehetőség, ez esetben a kép fókuszmezőkön belüli részén nagyítás is kérhető, méghozzá 4×-es, és valós képet adó, nem digitális nagyítással. Így pedig kiváló kézi élességállítás végezhető.
Panoráma felvételt csak témamódban készíthetünk, ahol sem az érzékenységet, sem a fehéregyensúlyt nem adhatjuk meg. A panorámák függőlegesen és vízszintesen is készíthetők, de csak három képből állhatnak.
Különleges képességnek számít a fókuszsorozat lehetősége, amelyet csak menüből indíthatunk el, de ez rekesz-előválasztás módnál is elérhető. E módban 10, 20 vagy 30 felvétel készül nagyobb, kisebb, vagy közepes fókusz eltolással. Ennek segítségével nehezen fókuszálható statikus témáról is készíthető éles felvétel.
A sorozat képeiből azonban a gép nem állít össze egy nagy mélységélességű képet, itt csak a sorozat elkészítésére van mód, illetve csak magának a sorozatnak a lehetősége számít különlegesnek.
HDR képet csak témamódból készíthetünk, ez esetben egy kicsit nagyobb dinamika átfogásunk lesz:
Szintén nem megszokott egy kompakt fényképezőgépnél (igaz, egy akciókameránál igen), hogy támogatja a time-lapse készítést, mindezt pedig úgy, hogy nem csak videó készíthető, de a képkockákat is elmenti a gép, akár RAW formátumban is.
Time-lapse videó Full HD és Ultra HD felbontásban is menthető, azonban a képfrissítési sebesség felbontástól függ. Ultra HD-ben max. 5 kép/mp érhető el, míg Full HD-nél 5, 10 és 15 kép/mp is. Mindez egyébként a gyorsítás sebességét is befolyásolja természetesen.
Sorozatfelvételt háromféle sebességgel készíthetünk, 5, 10 vagy 20 kép/mp-cel, első esetben közel kártya kapacitásig, utóbbi esetben max. 10 képig, viszont akár RAW+JPEG képek is menthetők ilyen sebességgel és ilyen hosszban! Ez viszont mindenképpen kiváló teljesítmény! Ha a puffer telítődik, a sorozatfelvétel készítése megáll, amíg a sorozat összes eleme kártyára nem kerül, ezt követően folytatódhat csak a felvételkészítés.
A kész fotók 2, 3, 5, 7, 10 és 14×-es mértékben nagyíthatók fel, a képnagyításkor arra is van lehetőség, hogy a vezérlőtárcsával lapozzunk a képek között, így az egy témáról vagy egy sorozatban készült képek közül könnyű megtalálni a helyes és helytelen fókuszúakat.
A portré (álló) formátumban készült képeket a gép automatikus helyes orientációban mutatja meg, de arra is van lehetőség, hogy a gépet elforgatva a portré kép kitöltse az LCD teljes felületét, ezt a gép orientációs szenzora (elforgatás érzékelője) teszi lehetővé.
Videózás
Érdekesen oldották meg a videofelvételt az Olympus TOUGH TG-5-nél. Más kompakt gépek megoldásaihoz szokva rögtön kipróbáltam, hogy pl. rekesz-előválasztás módból indítható-e közvetlenül mozgóképrögzítés a piros videofelvétel indítás gombbal.
Természetesen indítható, hiszen ennek felbontását az Ok gombbal előcsalogatható helyi menüből ki is választhatjuk. Igaz, csak Full HD és HD választható, de Full HD esetében a képfrissítés is megadható.
A menüben van ugyan videofelvétel lap, de ott is csak a hangfelvételt, a képváltási sebességet (25/50 vagy 30/60 fps), valamint a tömörítési fokot (bitsebességet) állíthatjuk be.
Ezek alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy a gép csak Full HD videózásra alkalmas, de ez nem igaz.
Az üzemmód tárcsa kamera jelzésű videofelvétel módjában a négy irányú navigáló gombok közül a bal oldalival előcsalogatható a 4k videofelvétel is, amely 3840×2160 pixeles, 30 vagy 25 kép/mp frissítésű felvétel készítését teszi lehetővé. Ilyenkor az Ok gombbal megjelenő helyi menüben is a 4k-t látjuk, Full HD és HD itt már nem elérhető.
A maximális felvételi idő Full HD felbontásnál, alacsony bitrátával, képfrissítéstől függetlenül 18 perc 50 mp, magas bitrátával (kisebb tömörítéssel) 11 perc, míg Ultra HD felbontásban max. 5 perc 28 mp.
A mozgóképrögzítés során használható az optikai zoom, működik a fénymérés és folyamatos fókusz is elérhető. A kézremegés csökkentéséhez dupla képstabilizáció is elérhető (optikai és elektronikus).
A hagyományos videofelvételen kívül nagy sebességű (High Speed) mód is választható, ez szintén az üzemmódtárcsa videofelvétel állásánál érhető el, a balra iránygomb megnyomása után.
A képfrissítés itt 60 vagy 120 kép/mp (Full HD), 240 kép/mp (HD) illetve 480 kép/mp (640×360 pixel) lehet. Jó hír, hogy ezeket a slow-motion videókat nem csak pár másodperc erejéig rögzíthetjük, hanem egy huzamban akár 20 mp is felvehető.
Extra funkciók
Ahogy a lenti táblázatos összefoglalóban is olvasható, a TG-5 támogatja a gépen belüli RAW konverziót, ennek használata azonban egy kicsit túlkomplikált. A konvertálás paramétereit ugyanis nem tudjuk képenként módosítani, csak az aktuális beállításokkal van lehetőségünk a JPEG-gé átalakításra, így ha fehéregyensúlyt vagy képmódot akarunk váltani, azt a RAW konvertálás előtt kell megtennünk a menü (vagy Ok gombbal a helyi menü) beállításaiban.
Ez azonban egy újabb problémát is felvet, hiszen ez azt is jelenti, hogy nem lehet az expozíciót sem állítani, márpedig a RAW formátum könnyű utólagos fehéregyensúly beállításán kívül az expozíció kis mértékű (kb. max. 1 Fé-es) korrekciója is az előnyére volna írható, így azonban ez a lehetőség csak utólagos, számítógépes feldolgozás esetére érvényes.
A beépített GPS segítségével nem csupán a képek geocímkézésére van lehetőség, a gép felső részén elhelyezett kapcsolóval egyszerűen indítható és állítható le az útvonal rögzítése.
A lenti példánkban a GPS nyomkövetés funkciójának eredménye látható, amelyből könnyen kivehető, hogy a 30 mp-enkénti adatmentés már kerékpározás esetén sem nyújt kellően részletes útvonalat, a hirtelen irányváltoztatásokat, pl. egyik utcából másikba váltást már nem tudja követni. A képen kéken látható a TG-5 által mentett nyomvonal, míg zölddel a valódi megtett út.