Felépítés
Nem kérdés, hogy manapság a full-frame szenzoros tükör nélküli gépekhez komoly igény van a nagy fényerejű zoomokra. A fix gyújtótávolságú objektívekből nincs hiány, de a zoomok között még vannak szürke foltok. Jóllehet, a standard zoomtartományokra már szinte minden gyártó kínál kedvező megoldásokat, a különlegesebb igények kielégítésére már kevesebben vállalkoznak. Ilyen pl. a nagy fényerejű, de mégis kis tömegű, cserébe persze egy kicsit rövidebb átfogású zoomobjektívek esete.
Ilyen a Sigmától a 28-70mm f/2,8 DG DN | Contemporary, amely mindössze 470 grammot nyom.
A fotóstáskát könnyítő, csuklónkat és nyakpánt esetén a nyakunkat is kímélő könnyű zoomok fejlesztése itt nem ért véget, a Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary néven a fenti objektívet ultranagy látószög tartományban kiegészítő modellt dobott piacra, amit alaposan ki is próbáltunk.
A full-frame szenzoros fényképezőgépek közül a Sony E bajonettes és a Leica L bajonettes (L rendszer, amelybe a Sigma és Panasonic is beletartozik) MILC-ekkel használhatjuk az objektívet, más bajonettel egyelőre nem érhető el.
A látószög 107 és 75 fok között változtatható, a fényerő eközben nem változik, végig f/2,8. Ezt a zoomolás közben a rekesz enyhe módosításával érték el, hiszen teljes nagylátószögnél egy kicsit jobb fényerőt adhatna maga az optikai rendszer.
A teljes tartományban fix fényerő könnyebbséget jelent a fotózások során, hiszen nem kell azzal foglalkozzunk, hogy zoomolás során picit sötétebbé válhat a képünk (amíg az 1/3 blendénként változtatható zársebesség utol nem éri a fényerővesztést), itt minden esetben a „nyitott blende” ugyanazt a világosságú képet eredményezi majd adott zársebességen, zoomtól függetlenül. A másik ok, ami miatt egy kis rekeszelés nem árt az pedig az, hogy így a leképezés során a lencsék külső széle nem játszik majd szerepet nagylátószögnél, így az optikai hibák egy része is csökkenthető.
Ahogyan már említettük cikkünk elején, ez az objektív a jó fényereje mellett a kis tömegével hódít majd. A Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary ugyanis csupán 450 grammot nyom, hossza pedig mindössze 10 cm. Ezzel szemben a Sony 16-35mm f/2,8 GM objektív másfélszer nehezebb és két cm-rel hosszabb is, illetve az L bajonettes Panasonic S Pro 16-35mm f/4 az egy fényértékkel gyengébb fényereje ellenére is 500 grammos. (Bár nem MILC-hez készült, de talán érdemes megemlíteni, hogy a Tokina 16-28mm f/2,8 mintegy 940 grammot nyom!)
A Sigma a 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary objektívvel a gyártó tehát elsősorban azokat célozta meg, akik egy könnyű, mégis remek fényerejű ultranagy látószögű zoomot keresnek, a teljes zoomtartományban f/2,8 fényerővel.
A kisebb tömegnek persze kell lennie kompromisszumot igénylő hátrányának is, ilyen a rövidebb zoom, amely mint látható nem ér el 35 mm-ig, de ilyen lehet a kromatikus aberráció rosszabb kezelése, vagy a képsarkok életlensége nyitott blendén. A megjelenéskor a gyártó közleményében egyébként ki is emelte, hogy az objektív fejlesztésénél jelentős hangsúlyt kapott a mezőelhajlás korrekciója, amely szükséges (de nem elégséges) feltétele a képsarkok asztigmatizmus mentes leképezésének. Tesztünkben természetesen ezeknek is részletesen utánajártunk, előbbihez saját tesztábránkról készült képeink, utóbbihoz pedig a kültéri tesztfotók megtekintését ajánljuk.
Az Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary összesen 16 lencsetagból áll, ezek között öt F-típusú alacsony szórású (FLD – „F” Low Dispersion), négy aszférikus kialakítású. Előbbiek a színhibák csökkentésében, utóbbiak a képsarkok leképezésének javításában, valamint a gömbi hiba (lágyság) csökkentésében játszanak szerepe.
Az élességállítást ezúttal is a tükör nélküli fényképezőgépekhez ideális megoldást jelentő léptetőmotor végzi. A fókuszálás teljesen csendben történik, sebessége kategóriájában átlagos, jól illik a Contemporary szériába.
Az objektív belső élességállítású, így a frontlencse nem fordul el és nem is mozog előre-hátra élességállítás során. A belső zoomos kialakításnak köszönhetően pedig a 16 mm-es és 28 mm-es végállások között a zoomot használva a tubus hossza nem változik, így a tömegközéppontja is közelítőleg ugyanott marad, ami gimbalon való használat során nyújt jelentős előnyt (de a por bejutását is jól gátolja).
A Contemporary széria többi tagjához hasonlóan tok ehhez az objektívhez sem jár, de szirom formájú, egy mozdulattal letekerhető napellenzőt kapunk az első és hátsó kupakok mellé.
Nagy fényereje ellenére a frontlencse elé feltekerhető szűrő átmérője mindössze 72 mm (a 14-24mm f/2,8 DG DN | Art csak hátsó szűrőtartóval rendelkezik). Az elülső szűrőzés előnye, hogy nem csak ND, de akár polarizációs szűrőt is használhatunk.
A műszaki specifikáció a Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary adatlapján tekinthető meg.
Használati tapasztalatok
A Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary építési minőségére nem lehet panasz.
Az objektív strapabíró alumínium vázat kapott, amelyhez hőstabil kompozit (TSC – Thermal Stable Composite) polikarbonát burkolat kapcsolódik. A TSC polikarbonát előnye, hogy hőtágulási együtthatója megegyezik az alumíniuméval, így a hideg vagy meleg környezetben való alkalmazás között nincs használatbeli különbség – minden időjárási körülményben akadásmentesen forgatható a zoom, s a tubus sem recseg-ropog.
A zoomgyűrű tehát könnyen mozdul, ugyanakkor nem lötyögős, de nem is akadozó, egyenletes erővel forgatható. Ez pedig fontos feltétel lehet videókészítés során.
Az objektív teljes időjárásállóságot adó szigeteléssel ugyan nem rendelkezik, de a bajonett csatlakozója körül ott van a szokásos gumiperem, amely csökkenti a porszemek és a víz gépvázba jutásának esélyét.
A kis (1,7×-es) zoomátfogás miatt a teljes zoomtartomány bejárásához elég 60 fokkal elforgatnunk a zoomgyűrűt, vagyis gyorsan eljutunk teljes nagylátószögtől 28 mm-es gyújtótávolságig.
A léptetőmotoros élességállítás a kézi fókuszálásra is kihat, hiszen itt nincs fizikai kapcsolat a fókuszgyűrű és a fókuszcsoport között, azaz kézi fókuszálás során a gyűrűvel csupán a fókuszmeghajtást vezéreljük elektronikusan. A közelpont és a végtelen között a gyűrű 180 fokos elfordításával érhetünk át akkor, ha a gyűrűt gyorsan forgatjuk. Ha lassan forgatjuk, akkor más az áttétel, ez esetben még precízebb kézi fókuszálás érhető el, hiszen ilyenkor egy teljes, 360 fokos fordulattal érünk át a közelponttól a végtelen tárgytávolságig
A Leica L bajonettes változat kompatibilis a lineáris és nemlineáris fókuszgyűrű vezérléssel, azaz lehetőségünk van választani aközött, hogy kézi élességállításkor a fókuszgyűrű elforgatásának mértéke szoros kapcsolatban legyen a fókusszal (lineáris mód), vagy az elforgatás sebességétől függően lassabban, vagy gyorsabban is lehessen átfókuszálni (nemlineáris mód). Szintén az L bajonettes modellek esetében érhető el az USB dokkoló használata, amely a firmware frissítésén túl egyedi testreszabhatóságot is kínál.
Távolságskálát ez a modell sem kínál, hozzávetőleges skálát a váz kijelzőjén láthatunk (gépváztól függően).
Kapcsolóból egy került a tubusra, az autofókusz és kézi fókusz közötti váltást lehetővé tevő AF/MF feliratú.
Videózásnál fontos kérdés lehet a fókuszlégzés jelensége, amely adott gyújtótávolságon történő átfókuszálás során eredményezhet látószögváltozást.
A Sigma 16-28mm f/2,8 DG DN | Contemporary ebből a szempontból jól vizsgázott, bár 16mm-es gyújtótávolságnál jelentős különbség adódik a közelpont és a végtelen tárgytávolság látószöge között, 28 mm-nél viszont jóval kisebb ez a hatás.
A lenti képek mind a nagylátószögű, mind pedig a tele végnél mutatják a közeli fókuszú és a távoli fókuszú kivágást.