2003-ban az első három helyen a Sony, Olympus és Fujifilm állt a bejelentett gépek száma alapján. A Sony 15-öt, az Olympus 14-et, míg a Fujifilm 12 gépet dobott piacra. 2004-ben az Olympus, a Samsung és a Canon egyaránt 19 gépet mutattak be, második helyen a Fujifilm áll 15 géppel, míg a harmadik a Sony 14 géppel.
A 2004-es év egyik vesztese a Kyocera, hiszen idén már csak 3 új gépet alkotott. A Toshiba viszont teljesen kivonult a digitális fényképezőgépek piacáról, idén már nem is jelentek meg új fényképezőgéppel.
A másik oldalról megközelítve: a Nikon 2004-ben kétszer annyi gépet jelentett be, mint 2003-ban. Ebben a legnagyobb lépést egyébként a Samsung tette, amely a 2003-ban piacra dobott 7 modellhez képest idén 19 modellel bővítette kínálatát, vagyis közel háromszor annyival, mint tavaly.
Míg tavaly a neves gyártók összesen 145 digitális fényképezőgépet jelentettek be, idén ez a szám 175. A növekedés kicsit több, mint 20%-os.
Bejelentett gépek száma
2003
2004
Változás
Canon
11
19
73%
Casio
6
11
83%
Epson
2
3
50%
Fujifilm
12
15
25%
HP
5
3
-40%
Kodak
10
11
10%
Konica
3
*
KonicaMinolta
12
*
Kyocera
8
3
-62%
Leica
2
0
-100%
Minolta
11
*
Nikon
6
12
100%
Olympus
14
19
36%
Panasonic
7
10
43%
Pentax
10
13
30%
Ricoh
6
6
0%
Samsung
7
19
171%
Sanyo
5
5
0%
Sigma
1
0
-100%
Sony
15
14
-7%
Toshiba
4
0
-100%
Összesen
145
175
21%
*A Konica és Minolta fúziója miatt a változás nem értelmezhető
Felbontás:
Tavaly még a sláger a 3 Mpixel volt (legalábbis a neves gyártók új gépei alapján). Akkor még 2 Mpixeles gépből is jópárat bejelentettek, mintegy 22 darabot. Idén a legtöbb új gép már 4 vagy 5 Mpixeles felbontású CCD-t kapott. Ezen kívül idén terjedtek el a 8 Mpixeles kompakt gépek is. A digitális tükörreflexes vázak között a 6 Mpixeles felbontás a legelterjedtebb, de profi szinten már a 16,7 Mpixel is elérhető. A kompakt gépeknél tapasztalható felbontás növekedés erőteljesen érezhető, bár már lassan a képminőség rovására megy a kompakt gépekben alkalmazott CCD-k felbontás-növelése. Gondoljunk csak a képzajra, a dinamikára, a részletgazdagságra és az optika felé támasztott követelményekre, stb., sajnos jobbára csak az érzékelőkre zsúfolt pixelek száma növekszik, az érzékelőméret nem. A D-SLR-ek között a felbontás növelés nem ennyire erőteljes, a középkategóriás vázak között most is a 6 Mpixel a legelterjedtebb, sőt, csak idén jelent meg az első 8 Mpixeles D-SLR váz a Canontól.
Bejelentett gépek felbontása
2003
2004 /TD>
-2 Mpixel
22
4
3 Mpixel
61
38
4 Mpixel
32
55
5 Mpixel
24
46
6-7 Mpixel
5
23
8 Mpixel
1
10
8 Mpixel felett
5
Optikai zoom:
Tavaly és idén is a legtöbb fényképezőgép 2-3x-os zoomátfogású optikát kapott. Az új fényképezőgépek között idén is volt optikai zoom nélküli, de a tavalyihoz képest csökkent az arányuk. Jelentősen nőtt viszont a nagy zoomátfogású, vagyis 6x-nál nagyobb optikai zoommal rendelkező új fényképezőgépek száma. S természetesen nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a tavalyi 6 digitális tükörreflexes fényképezőgépváz bejelentésével szemben idén ennek duplája, vagyis egy tucat új D-SLR váz került a piacra, amelynek nagy hányadát APS-C méretű 6 Mpixeles képérzékelővel láttak el. Sok cégnek van már belépőszintű, viszonylag olcsó D-SLR váza (Canon EOS-300D, Nikon D70, Pentax *ist DS, Olympus E-300). Az új digitális tükörreflexesek között persze megtalálhatók nagyobb (vagy akár Leica képkockával megegyező méretű) és kisebb (4/3″-os) szenzorokkal szerelt változatok is, sőt, az első középformátumú D-SLR vázat is idén jelentették be.
Zoom szerinti megoszlás
2003
2004 /TD>
optikai zoom nélkül
16
11
SLR váz
6
12
3x zoomig
96
115
4-5x zoom
11
15
6x zoom és felette
15
25
Memória kártya:
A vezető pozíciót egyre inkább a SecureDigital tölti be. A CompactFlash elterjedtsége folyamatosan csökken, a kompakt gépek között egyre ritkábban alkalmazzák, így a csak Type I kártyát fogadó új gépből idén már mindössze csak 7-et jelentettek be. A Type II tokozású kártyákat is támogató gépek száma azonban nőtt, ez köszönhető annak, hogy több gyártó támogatja a saját kártyáján kívül ezt a formátumot is fél-professzionális gépükben (pl. Sony, Olympus). Érdemes azonban emlékezni arra is, hogy a professzionális tükörreflexes fényképezőgép vázak között is kezd elterjedni az SD kártya (pl. EOS 1D-Mark II, vagy EOS 1Ds Mark II). A SecureDigital kártyák térhódítása tehát megállíthatatlan, ami szerencsére az árukban is jól tükröződik. Míg tavaly még drágábbak voltak az SD kártyák a CompactFlash tokozásúaknál, idén már kiegyenlítődött a verseny, szinte alig van különbség az SD és CF kártyák árai között. Az eddig szinte csak a Sony által használt MemoryStick-eket a Samsung gépei is támogatják. Az xD kártyák továbbra is csak a Fujifilm és Olympus gépekhez használhatók, jelenleg ezek a legdrágább memóriakártyák.
Memóriakártyák eloszlása
2003
2004 /TD>
CompactFlash Type I
11
7
CompactFlash Type II
14
23
SecureDigital
82
109
MemoryStick
18
23
xD
25
34
Mérföldkövek, jelentős innovációk:
A tavalyi Canon EOS-300D piacra dobása után januárban a Nikon is hivatalosan jelentette be a D70-et (amit részletesen kipróbáltunk) valamint a hozzá készített DX jelű 18-70mm/F3,5-4,5 optikát.
Nikon D70
Január végén a Canon bejelentette első középkategóriás DO tagot tartalmazó zoomobjektívét. A nagy törési mutatójú DO lencsének köszönhetően a 70-300mm/F4,5-5,6 IS objektív mindössze 10 cm hosszú.
Február elején megjelent az első Foveon X3 szenzort tartalmazó kompakt gép a Polaroid X530 név alatt. Sajnos a gépet a mai napig nem dobták piacra.
Polaroid X530
Márciusban a Kodak bejelentette első Canon EF bajonettes profi digitális tükörreflexes vázát. A Kodak DCS Pro SLR/c teljes Leica képkocka méretű CMOS érzékelője 14 millió pixeles.
Júniusban a CompactFlash memóriakártyák sebessége elérte az ATA szabvány elméleti maximális sávszélességét. Elsőként az Apacer jelentette be 100x-os sebességűnek titulált CompactFlash kártyát. Vélhetően ennél gyorsabb CF kártyákat már nem fognak készíteni.
Apacer PhotoSteno Pro II
Augusztustól Magyarországon is kapható a Varta 15 perces töltője és a hozzá való akkuk.
15 perces Varta töltő
A Casio elkészítette az első kerámia alapú optikáját, amely a nagy törési mutatónak köszönhetően igen kis méretű lett. Még augusztusban bejelentette az első ilyen optikával ellátott fényképezőgépét is, az Exilim EX-S100-at, amelyet volt alkalmunk kipróbálni.
Miniatűr kerámiaoptika
A Pentax is támogatni kezdte optikáival a digitális tükörreflexes vázakat. Elsőként digitális fényképezőgépekhez optimalizált optikákat jelentett be. A Pentax-D család tagjai azonban kisfilmes gépekkel is használhatók. Nem sokkal később megjelent a kizárólag APS-C méretű szenzorú digititális tükörreflexes vázzal használható optikájuk is, amely a Pentax-DA család első tagja. Mérföldkőnek számít, hogy a Pentax is megjelent első olcsó, vagyis belépőszintű D-SLR-jével, a *ist DS-sel.
Pentax-DA 18-55mm/F3,5-5,6 AL
Szintén augusztusban jelent meg a Canon az E-TTL II vakurendszerével és az első ilyen rendszerű vakuval, az 580EX-szel, illetve az első 8 Mpixeles középkategóriás D-SLR vázzal, az EOS-20D-vel, amelyet módunkban állt a bejelentés előtt kipróbálni.
Canon SpeedLite 580EX
A KonicaMinolta is elkészült első digitális tükörreflexes vázával, amely a tavalyi AntiShake remegéscsökkentőt is tartalmazza. A Dynax 7Digital nem belépő szintre készült, igazi középkategóriás váz.
KonicaMinolta Dynax 7D
A kompakt gépek piacán a Nikon elsőként jelentett be olyan digitális fényképezőgépet, amely a kisfilmes formátumban 28 mm-es fókusztávolságnál is nagyobb látószöget ad. A Nikon Coolpix 8400 24-85 mm-nek megfelelő fókusztávolságú optikát kapott. Exkluzív bemutatónkat már a bejelentés napján olvashatták látogatóink.
Nikon Coolpix 8400
Megjelent az első stabilizált optikás Nikon kompakt digitális gép is, a Coolpix 8800. Erről a modellről is megjelentettünk egy exkluzív cikket, de karácsony előtt a kereskedelmi forgalomba kerülő végleges változatot is kipróbáltuk.
Nikon Coolpix 8800
Szeptemberben megjelent a világ eddigi legnagyobb felbontású, kisfilmes formátumú digitális tükörreflexes váza, az EOS-1Ds Mark II. 36×24 mm-es CMOS érzékelőjére 16,7 millió pixelt helyeztek.
Canon EOS-1Ds Mark II
Magyarországon elsőként az ImpressCam kezdte el a digitális fényképezőgépek saját név alatt történő forgalmazását. Az ImpressCam digitális fényképezőgépek közül azóta már többet is kipróbáltunk, legutóbb a KonicaMinolta DiMAGE Z sorozatához erősen hasonlító 8x-os zoomos DSC 13-at teszteltük.
ImpressCam Elite DSC13
Az Olympus bejelentette második 4/3″-os rendszerű digitális tükörreflexes vázát. Az E-300 alacsony árával, kis méretével és 8 Mpixeles felbontásával hódítja meg a vásárlóit. Az Olympus E-300-ról Frankfurtban tartott sajtónapról mi is beszámoltunk exkluzív cikkünkben.
Olympus E-300
Igazán fontos mérföldkőnek számít, hogy szeptemberben a Mamiya bejelentette a világ első középformátumú digitális vázát, a Mamiya ZD-t. A 22 Mpixeles 60×45 mm-es érzékelő (amely itt 1,25x-es képkivágás faktort eredményez) külön hátfalként is megvásárolható.
Mamiya ZD
Októberben a Sharp 8 Mpixeles, 1/1,8″-os CCD-jéről adhattunk hírt. Bár ezzel a CCD-vel idén még nem jelent meg fényképezőgép (jelenleg 8 Mpixeles kompakt gép csak a 2/3″-os érzékelővel kapható), de jövőre mindenképpen számíthatunk kis méretű, kompakt gépre ezzel a szenzorral.
Sharp 1/1,8″ méretű 8 Mpixeles CCD
S végül egy jóval szűkebb terület (talán kissé egoisztikusnak tűnő) eredményei: a fotozz.hu mellékletünk SMS-támogatása során több, mint 120 ezer Ft gyűlt össze, melyet az Aranyág és a Monfodi alapítványok között osztottunk szét. Jelentős lépés volt a fotozz.hu életében az első, kereskedelmi forgalomban is kapható album elkészülése is, amely Csukás Tibor és Moles Béla munkája nyomán jött létre.
Még tavaly ősszel jelent meg a Lightroomban a három utas színkorrekció lehetősége, aminek használata nem túl bonyolult, mégis vannak apró trükkök, amikkel még egyszerűbben és hatékonyabban használhatod.
A kisfilmes kategória gépvázai könnyen hordozható, szinte korlátlanul és univerzálisan kiépíthető rendszerek alapjai, de méretükből és felépítésükből adódóan alkalmatlanok a precizitást igénylő, több száz megapixeles high-end fotózásra. Nem lehet például nagyfelbontású, minden arcon éles csoportképeket készíteni velük 50 emberről, de nem alkalmasak olyan igényes modellfotóhoz sem, ahol az egész alakos képen minden hajszál külön repül, minden szövet-textúra látszik, és még a modell lábai is meg vannak nyújtva. Vagyis a nagygépek képépítő, képkompozíciós lehetőségeit nem adják az alkotó fotós kezébe.
Egy jó képhez sokszor kevés a jó látásmód és a megfelelő kompozíció. A fények alapjaiban ronthatnak el egy képet, de ugyanúgy különleges képhatást is...
A Canon kanadai weboldalán oktató anyagot készített, amelyből megtudható, milyen hatása van a rekesznek, a zársebességnek, az érzékenységnek, s hogyan kell leolvasni az expozíciós...