Röviden: Panasonic DMC-FX7 teszt

0

A Panasonic gépeket jól ismerősök az előző mondaton biztosan nem lepődnek meg, de aki kevésbé ismeri a japánok termékskáláját, most biztosan az állát fogja a meglepetés és/vagy az értetlenség miatt. Először én is így voltam. Nem értettem, mi haszna van egy 35-105 mm-es (fizikai fókusztáv: 5,8-17,4 mm) optikába szerelt stabilizátornak. Egy nagy zoomos gépnél még megértem, de itt… Aztán eszembe jutott, hogy milyen borzasztó tud lenni, amikor így télen zárt térben még napközben is csak vakuval lehet fotózni. Vagy amikor azért kell küzdeni, hogy a telével, mondjuk 1/60-al készült kép be ne mozduljon.



A MEGA Optical Image Stabilizer névre keresztelt rendszert már több Panasonic esetében módunk volt kipróbálni. Eddig minden esetben igen meggyőzően dolgozott, nincs ez másként az FX7 esetén sem. Az objektív a stabilizátortól eltekintve gyakorlatilag azonos azzal, ami az LC sorozatban használ a Panasonic. Ez egy korrekt (kép)minőségű, átlagos fényerejű (f/2,8-5,0) optika az átlagostól némileg elmaradó makróteljesítménnyel – a legkisebb befogás 85 mm, a tárgytáv ekkor kb. 10 cm. A zoom megfelelően, összesen 9 lépésben állítható.

Szépen kidolgozott, masszív, fém borítású házba bújik kikapcsoláskor az optika. A befoglaló forma nem túl izgalmas, de nekem karcsúsága és kimértsége miatt nagyon tetszik az FX7. Az ehhez hasonló formákra azt szoktuk mondani, hogy cigarettásdoboz. Szóval az FX7 cigisdoboz formájú. De semmiképp sem Szofi, hanem inkább Davidoff. Abból is a Slim, azaz a női. A barátnőm bele is szeretett egyből, mondván, olyan jól mutat a táskában a telefon és a pénztárca mellett.



Az FX7 célcsoport-tesztje tehát sikeres volt. Mert e gép az olyan alkalomszerűen fotózó, de az igényes, minőségi és különleges eszközöket kedvelő amatőröknek készül – mint amilyen a barátnőm is. Ezek a vásárlók nem a manuális funkciók, hanem a könnyű kezelhetőség és a tetszetős külső miatt döntenek egyik vagy másik gép mellett. Az FX7 képminőségével azonban garantáltan elégedettek lesznek. Egyrészt a stabilizátor miatt jóval kevesebb lesz a bemozdult kép, másrészt az 5 Mpixeles CCD remek részletgazdagságot biztosít. Az 1/2,5″-es CCD ellenére a képek nem különösebben lágyak, a zajosodással már kicsit rosszabb a helyzet, bár elsősorban ISO 400-nál. Az érzékenység egyébként ISO 80-400 közt változtatható. A képméret és a tömörítés a Panasonictól megszokott módon külön állítható, utóbbi két lépésben. A választható képméretek: 2560×1920, 1920×1080 (16:9 oldalarány), 2048×1536, 1600×1200, 1280×960 és 640×480.

Az FX7 nem kínál kézi expozíció beállítási lehetőséget, a záridőt és a blendét csak az automatika választhatja ki, Azért expozíció-korrekció csak van: 1/3 Fé lépésenként +/- 2 Fé-nyit korrigálhatunk. Előbbi 1/8 és 1/2000 mp lehet. Ennél hosszabb a menüben választható ki, így végeredményben a leghosszabb záridő 8 mp. A blende nagylátószögben F2,8 vagy F8, tele állásnál F5,0 vagy F14, ami azt jelenti, hogy blendéből csak a végállásokat használja a gép. Ennek ellenére remek a F14-es legszűkebb rekesz!

Állítható viszont a fénymérési zóna, 9 és 3 szegmensű, középre súlyozott illetve szpot módba. A fókuszálás az épp aktuális fénymérési zónában történik. A jól sikerült segédfény révén az AF sötétben is jól működik. Előre definiált fehéregyensúlyból három félét találunk, – napos, felhős, ízzó és fénycső – ami nem túl sok, viszont van lehetőség kézi beszabályzásra, ami nagyon hasznos extra. Színeffektből a fekete-fehér mellett hideg (kék) és meleg (vörös) választható. A Panasonic specialitása a Flip Animation, amivel rövid “animációs filmet” készíthetünk. A mód aktiválása után 320×240 pixel felbontású képeket készíthetünk, melyeket egy mozgóképfájlba ment a gép, és folyamatosan, 5 vagy 10 fps sebességgel játszik vissza.


Az LCD-n nemcsak a kész képeket vagy animációkat jó visszanézni, de a komponálás is kényelmes, lévén a kellemesen részletgazdag kép átmérője 2,5 hüvelyk. Az optika fényereje állítható, így erős fényben sincs sok gond az LCD láthatóságával. Átnézeti kereső nincs az FX7-en.

Az FX7-en az újabb LC modellekhez hasonlóan megtalálható a Szív mód, ami a végletekig leegyszerűsített automata módot jelent. A menü ekkor még színesebb, és mindössze négy opció található benne: képméret (három féle, tömörítés nem választható), automatikus visszajátszás, a hang és az óra beállítása. Ezzel a menüvel egy mai kisiskolás könnyedén elboldogul – elvégre egy számítógépes játék főmenüje nagyságrendekkel összetettebb ennél. További egyedi mód a két Economy program, amelyek a Setupban konfigurálhatóak – mikor kapcsoljon ki a háttérvilágítás, az LCD, a gép stb. A manuális expozíció hiányában nemcsak a kezdőknek érdemes a témamódokat használniuk. A szokásos portré, sport, táj, éjszakai táj és éjszakai portré mellett tüzijáték, party, hó és önarckép módok állnak rendelkezésre a vezérlőtárcsa Scene állásának kiválasztása után. Szintén hasznos dolog a felvétel hisztogram, amelyet az expozíció korrekcióval együtt használva az automatika esetleges hibái jól kivédhetők.



Az FX7 lejátszás módja is fel lett szerelve minden jóval. Ha már van élő hisztogram, akkor persze a lejátszás módból sem maradhatott ki a grafikon. A képek elforgathatóak, lekonvertálhatóak. A 16x-os nagyítás nemcsak az élesség ellenőrzésére jó, de az LCD-n látható kép egy gombnyomással új fájlba menthető. Feltétlenül ez a legjobb módszer a képkivágásra. Ma már elvárás, hogy a képekhez hangmegjegyzést lehessen fűzni, az FX7 e téren sem okoz csalódást.

A videofelvétel már nem tökéletes, a felbontása csak 320×240, és bár a hangrögzítés illetve a fénymérés folyamatos, sem optikai zoom, sem élességállítás nincs felvétel közben.

Az FX7 a többi Panasonichoz hasonlóan SD kártyát használ, amiből a géphez egy 16 MB-os jár. Ezt érdemes már a vásárlás helyén kiegészíteni egy nagyobb, lehetőleg 256 MB kapacitásúval.

Ahogy az egy elegáns ultrakompakttól elvárható, az FX7 li-ion akkumulátort használ. Ennek kapacitása 710 mAh, feszültsége 3,7V.


A Panasonic DMC-FX7 minden elvárást teljesít, ami egy vérbeli ultrakompakt digitális fényképezőgéptől elvárható: kicsi, csinos, fém a borítása, egyszerűen kezelhető és csak annyit tud, amennyit a laikus fotós képes kihasználni. Az elmaradhatatlan extra szolgáltatás a kiváló MEGA optikai stabilizátor, ami nemcsak a dobozon mutat jól – mint felirat -, de igen hasznos kiegészítője a DMC-FX7-nek.

A Panasonic DMC-FX7 bruttó ára jelenleg 130.000 Ft.

A fényképezőgépet a Panasonic Magyarország biztosította a teszt idejére. Köszönjük!