Képminőség
Az objektív teszteléséhez Olympus OM-D E-M5 fényképezőgépet használtunk.
Színhiba
Talán senki számára sem meglepő, hogy Tamron 14-150mm képein nagylátószögnél (14mm), nyitott rekesszel (F3,5) jelentkezik a legnagyobb kromatikus aberráció. 10 megapixeles képre vonatkoztatva ez nagyjából 9 pixel szélességet jelent, mely A3-as méretű papírképen kicsivel nagyobb mint 1 mm-es, 10×15 cm-es nyomaton 0,4mm széles színhibát jelent. Szűkebb rekesszel némileg csökkenthető, de csak alig, a megjelenése.
A zoomot növelve jobb a helyzet, de a sarkokból soha nem tűnik el teljesen a kontrasztos élek mentén tapasztalható elszíneződés, hogy aztán a tele végen ismét kissé erősödjön. Túlságosan szigorú dorgálásra nincs szükség, de dicséretre sem. Röviden összefoglalva, nagyjából ez várható egy 11x-es zoomoptikától.
Színhiba
Bokeh
A Tamron 14-150mm 7 rekeszlamellát kapott, mégpedig lekerekített belső kiképzésűt, a minél szebb, lágyabb háttérelmosás érdekében. Ennek megfelelően valóban jó minőségű (bár a profi portréoptikákkal nem vetekedő) bokeh látható a képeken, mely nyitott rekesszel közel tökéletesen kerek, a széleken némi szegéllyel és gyűrűs leképezéssel. Szűkebb rekesszel már jobban előtűnik a hétoldalú forma, de még mindig megfelelő a háttérelmosás. Ebben a kategóriában ez tisztességes munka. Mindenesetre a legszebb eredményhez az F8, vagy inkább az alatti rekeszérték és nagyobb gyújtótávolság ajánlott.
Geometriai torzítás
Érdekes módon nem nagylátószögnél, hanem pont az ideális, 60mm- körüli állásban kapjuk a legnagyobb torzítást. Az általunk itt mért 0,7%-os párnatorzítás nem nagy, de kevéssel csökkenő mértékben kitart az objektív magasabb gyújtótávolságain is. 14mm-en éppen ellenkező előjelű geometriai torzítást, kb. 0,45%-os hordótorzítást kapunk, ami szabályos geometriai formáknál (pl. épület) kismértékben látható, de egyáltalán nem zavaró. Nagyjából 28-35 mm körül lehet az ideális, torzításmentes állás, de a fentiekben írt 0,4-0,7%-os értékek sem magasak egy utazózoomhoz képest.
Geometriai torzítás
Peremsötétedés
A képsarkok vignettálása tekintetében a papírformát hozza az objektív, azaz a két végén adja a legerősebb peremsötétedést. Nagylátószögnél mértük a legerősebb értéket (20%), de alig marad el ettől a tele végállás nyitott rekeszes eredménye (17%). Mindkettő látható mértékű lehet a képeken, viszont a rekesz egy értékkel való szűkítésével hatásosan csökkenthetjük a sötétedés mértékét.
Közepes gyújtótávolságokon (50-100mm) nagyon szépen teljesít az optika. Nyitva alacsony, alig észrevehető peremsötétedést mutat, rekeszelve pedig szinte teljesen eltűnik a vignettálás.
Peremsötétedés
Makró, közelfényképezés
Az objektív tele állásban adja a legjobb nagyítást. Ilyen esetben a képérzékelőtől számítva fél méterre közelíthetjük meg a témát és 1:3,8 arányú leképezést kapunk, ami 0,26x-os nagyításnak felel meg. Nem túl erős makró képesség, de nem is gyenge, tárgyfotóra pont megfelel.
A legjobb közelpontot kihasználva 64 mm széles területet fedhetünk le a képpel, ami kb. egy pókerkártya lap szélességének felel meg. A részletvisszaadás a kép közepén jó, zavaró geometriai torzításra nem kell számítanunk, de a sarkokban némi lágyulásra és tolerálható mértékű sötétedésre igen.
Képminőség
A kép közepén már akár nyitva is jó minőséget nyújt az optika, de csúcsformáját egy rekesszel szűkebben éri el, azaz nagylátószögnél nem árt F5,0-5,6, tele állásban pedig F8-9 környékére rekeszelni. Szélesebb látószögeknél ez nem túl jelentős javulást hoz, ott már nyitott rekesszel is jó minőséget kapunk a kép közepén a sarkok azonban lágyak maradnak. Tele állásban láthatóan lágyabb a kép, de sokkal kisebb a különbség a közép és képszélek között. Sajnos itt kisebb a mozgásterünk a rekeszelés terén, mivel F8 környékén már a 4/3-os érzékelők kisebb méretéből adódó fényelhajlás miatti felbontás romlással is számolnunk kell. A rekeszérték F22-ig szűkíthető, de F16 környékére már csak indokolt esetben érdemes merészkedni. A legegyenletesebb minőséget nem meglepően 50mm-es gyújtótávolság környékén adja az optika, ahol nyitva is, lerekeszelve is kiváló a kép közepe és jó a szélek részletessége.
Összességében egy nagyon jó képminőségű objektívet teszteltünk, különösen ehhez a zoomátfogáshoz viszonyítva a képességeit. Jó színvisszaadás és kontraszt, megfelelő brillancia jellemezte a teljes gyújtótávolság tartományban.
Értékelés
A Tamron 14-150mm F3,5-5,8 Di III-at bátran oda lehet tenni a hasonló, Mikro 4/3-os gyári optikák mellé, nem fog szégyent vallani. Nagyon jó építési minőségű, gyors és halk élességállítással rendelkezik, és optikailag is megállja helyét ebben a mezőnyben.
A Panasonic hasonló átfogású 14-140mm-es optikája egy kicsivel jobb nagyítást ad makrózásnál, illetve hajszálnyival jobb fényerejű, de 200 ezer forintos árával drágább is. Az Olympus 14-150mm-es objektívet 190 ezer környékén vásárolhatjuk meg, melyekhez képest a Tamron 140 ezres ára igazán baráti és egy jó állvány vagy márkás, nagyobb táska árát spórolhatjuk vele.
A Tamron 14-150mm F3,5-5,8 Di III objektívet a Tripont webáruháztól kaptuk a teszt idejére. Köszönjük!
Ha a bemutatóink segítettek a termék kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo.com működését. Köszönjük!