Mindegy, legyen. Ha itt sikerül tuti képeket gyártanom, akkor a Nikon Coolpix 4200 ideális körülmények között még jobban tud teljesíteni!
A gépet először kezembe véve picinysége fogott meg. Mint egy játékszer, nem egy komoly gépre hasonlít. Ráadásul egy felnőtt ember kezében egyszerűen eltűnik. Bár tokkal együtt, már pontosan kézbe illett.
|
|
Az átlátszó műanyag tok szokás szerint pontosan körbefogja a gépet, viszont a zárómechanizmusa nem éppen kedvemre való. Két kézzel lehet csak nyitni, ami egyes fotósok szerint előny, megnehezíti véletlen kinyitását víz alatt. Én nem szoktam nyitni a tokot víz alatt, szóval egy kevésbé „foolproof” megoldás is jó lett volna. Az átlátszó részek mellett piros színt használtak, ami jó választás volt, nagy mélységben is erőteljesen látható, a csuklópánt hasonló színével együtt. Ez egy esetlegesen elvesztett gép megtalálásánál nagy segítség lehet.
|
|
A fényképezőgéppel együtt a tok negatív lebegőképességű (vagyis nehezebb a víznél, picit süllyed). Könnyen a felszerelésre aggatható (bár nem ártana egy gyári karabinert mellékelni, ezt mindenképpen meg kell venni a tok mellé ha nincs a gyári csomagban).
A behelyezés egyszerű, semmi előzetes beállítást nem igényel, a kamera víz alatt is be- és kikapcsolható. A lencse bekapcsoláskor kinyúlik a vázból, ezért a port ennek megfelelően kidomborodik a tokból. Sajnos ez sok dolgot is akadályoz egyszerre. Ugyanis a kereső használhatatlanná válik általa (a vaku diffúzorát és a port egy részét lehet látni a kép jobb oldalán). E mellett sajnálatos tény, de a túl közeli makrófelvételeknél a port beárnyékolja vakut, a kép egy része fény nélkül marad ha túl közelre (10 cm-en belül) szeretnénk valami apró lényt lekapni.
A vízálló tok gombjai tökéletesen eltalálják a kezelőszerveket, ráadásul a műanyagon keresztül látszanak a feliratok is, nehéz lenne összekeverni őket. A zoom-ot kezelő fémgombok kissé nagyra sikerültek, össze kell szokni velük. Ráadásul a gyors menüválasztás nyomógombjait sikerült kicsit erősre hangolni, ezért előfordult olyan, hogy a nyomás nem volt elég erős, vagy éppen kettőt is ugrott. Ezen van még mit javítani. Viszont az elsütőgomb finomsága minden igényt kielégít, még kesztyűben is könnyen kezelhető.
|
|
A felső, programválasztó gombot ritkán használtam víz alatt, de a tekerőgomb megoldása sem tökéletes. Nem lehet érezni mikor áll be pontosan, (ezért nagyon oda kell figyelni nehogy két állás közé tegyük), vagy a haladó fotósok az LCD-n megjelenő jelzéseket is figyelhetik.
Az LCD egészen apró, viszont hihetetlenül erős és ragyogó színeket ad vissza. Talán egy kicsit jobbra is van hangolva mint a kép valójában. Volt olyan, hogy a víz alatt úgy éreztem, hogy sikerült elkapnom az évtized fotóját, és odafenn kiderült, hogy nem tökéletes az expozíció. (Vagy csak 38 méteren a nitrogén tolta meg az agyamat? Nem tudom). Mindenesetre ennél a gépnél sem árt kicsit kételkedni a visszanézett képben, és gyorsan expozíció korrekcióval alá- és föléexponálni. Biztos ami biztos.
A korrekción kívül más manuális expozícióbeálítás nem választható a gépen, nekem nagyon hiányzott a blende előválasztás lehetősége. A profi gyártótól megszokott módon, azért még ebben a ketyerében is benne van a fehéregyensúly manuális beállítása, vagyis kiválaszthatom, hogy milyen színt gondolok én fehérnek, és erre korrigálja a gép a többi színt. Ez kis mélységben egy fehér műanyag lapra mérve csodálatos eredményeket adhat. Mélyebben viszont kizárólagosan a vaku fehéregyensúlya használandó, hiszen úgyis kell fényt pótolni.
A tokon belül, az LCD-re merőlegesen egy négyzet alakú, a kijelző alakját követő 3-4mm mély gumicsík található, amely arra hivatott, hogy oldalfényben árnyékoljon, és megakadályozza az LCD csillogását. Néhány tokon ezt folytatják kívül is, de az a megoldás sok helyet foglal el.
Ez a gép a tokkal együtt már sajnos nem fér el a jacket zsebében, viszont tökéletesen rögzíthető valahol másutt. Javaslom, hogy ne a csuklón, hanem a felszerelésen legyen rögzítve, a pánt elég hosszú, hogy a legtöbb esetben gond nélkül szem elé emelhető, és mégis biztonságban van.
Hihetelen gyors a zoom-ja, ez hirtelen expozíciónál hasznos, egyébként zavaró. Víz alatt egyébként is lassan történnek dolgok, nem kell annyira sietni! A digitális zoom egyébként is teljesen felesleges, amit akarok, azt majd odafenn kivágom valamilyen képkezelő szoftverrel.
|
|
Az akku gond nélkül teljesítette a merüléseket, viszont ha valaki biztosra akar menni, vagy nincs ideje (vagy lehetősége) merülések között tölteni akkor meg kell vásárolni azt a fránya plusz gyári akkut.
A gép beépített memóriája alkalmas néhány kocka elkattintására, de mindenképpen kell egy legalább 128 MB-os SecureDigital kártyára ha legalább 100 kockát szeretnénk merülésenként ellőni. Márpedig a digitális előnyei csak akkor érezhetőek, ha a kockák mennyisége nem limitált 36-ban, hanem mehet ameddig az akku bírja.
Bár a digitális fotózás csábító aspektusa, hogy kattintgassunk, és majd csak lesz egy jó kép belőle, azonban arra is csábít, hogy elfeledkezzünk a képek komponálásáról, a beállításokat leellenőrizni, vagy éppen a bracketing technikát alkalmazni. Így lesz egymás után 5-10 jól komponált, de nem jól exponált képünk. Érdemes odafigyelni, beállítgatni, más fénymérési módokkal is fotózni ugyanazt a témát az értelmetlen kattintgatás helyett!
Megpróbálkoztam a fölé-alá fényképezéssel is (vagyis a felszín közelében úgy komponálni, hogy a felszínen és alatta is látsszon valami, de esélytelen ilyen pici lencseméretnél. A hullámzás miatt vagy alulra, vagy felülre került a gép.
Víz felett is tökéletes képek készíthetők úgy, hogy tokban marad a ketyere, de oda kell figyelni. Nekem minden képem használhatatlan lett, ugyanis vízcsöppek maradtak kívül az optika előtt. Aki csak strandon használja a tokot, erre bizony figyeljen oda!
|
Előfordult velem, hogy sokat lőttem, és jól jött volna még a megmaradt pár kocka helyett sokkal több. A megoldás egyszerű: A legnagyobb felbontás meghagyása mellett érdemes lejjebb venni a kép minőségén, a legtöbb digitális kép úgyis képernyőn „végzi”, és ott nem lehet igazából észrevenni a különbséget.
Mindent összevetve a digitális technológia megtalálta a helyes utat a víz alá. Élményfotózásra tökéletes eszköz a Nikon 4200. A haladó vízalatti fotósok hiányolják belőle a manuális beállítási lehetőségeket, de merem ajánlani minden kezdőnek a komolyabb beruházás előtt! A Nikon által forgalmazott WP-CP2 nevű tok a Coolpix 4200 mellett a Coolpix 5200-ra is jó.
A cikk szerzője búvároktató, búvárfotós, a ScubaDiving.hu oldal tulajdonosa. A szerzőről, munka közben készült fotókat Kovács Balázs, egy Canon PowerShot S40-essel készítette.