Egy Sony és egy Toshiba szabadalom. Nagy dinamika átfogást valósíthat meg a Sony RGBW szenzora, míg a Toshiba 3 rétegű képérzékelőt fejleszthet. Kezdjük a Sonyval. Tudvalévő, hogy a digitális fényképezőgépekben alkalmazott CMOS és CCD képérzékelők egyik komoly problémája a kis dinamika átfogás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amit mi a szemünkkel még jól látható, árnyékos résznek látunk, míg mellette az igen világos felületeken is képesek vagyunk elkülöníteni a részleteket, egy ilyen téma digitális fényképezőgéppel valahogy úgy festene, hogy az árnyékos részek bebukva, élvezhetetlen sötétbe burkolózva, míg a napfényes részek túlzottan kiégve jelennének meg. A Sony új szenzortechnológiájának szabadalma ezt próbálja megoldani. A módszer kissé hasonlít a Fujifilm SuperCCD SR-éhez, ahol két különböző méretű pixelből hoztak létre egy kisebb és egy nagyobb érzékenységű pixelt. A Sony RGBW szenzoránál a W jelű képpontnál egy kisebb és egy nagyobb felületű részletet alakítanak ki, amellyel így kisebb és nagyobb érzékenységet érnek el. A nagyobb érzékenységűvel az árnyékos, a kisebb érzékenységűvel a világosabb részletekből nyerhetők világosság információk. Mint a W jelzésből is látható, színszűrő ezen pixelek előtt nem található (nem úgy, mint a Fujifilm megoldásában). Kíváncsian várjuk, vajon lesz-e belőle használható megoldás. A Toshiba ezzel szemben három rétegű szenzorról adott be szabadalmat. Mint ismeretes, ilyet egyelőre csak a Foveon gyárt X3 néven, melyeket a Sigma használt fel leginkább tükörreflexes gépeiben (emellett voltak próbálkozások a kompakt gépekbe csempészésre is a Polaroid részéről, de túl nagy sikert nem értek el). A Toshiba szenzora elméletben hasonló rendszerű, mint a Foveoné, a különböző hullámhosszúságú (vagyis különböző energiájú) fotonok az anyag más és más rétegeiben nyelődnek el. Ezt érzékelve jöhet létre a színes kép, vagyis ez esetben nincs szükség a szenzor előtt Bayer színszűrőre, így az élességet és részletességet rontó demozaik eljárásra sem. A Toshiba módszere eltérő mélységekben eltérő szélességű képérzékelő pixeleket alkalmazna, amely megoldhatná a különböző hullámhoszokra történő különböző fényérzékenység problémáját. Vajon e téren sikerül-e előrébb lépniük a gyártóknak? Jó volna…
NÉPSZERŰ CIKKEK
(Ön)portré ötletek – Nikon #CreateYourLight
A Nikon újabb videókat tett közzé, amelyből ezúttal a portré, illetve önporté készítés trükkjeit, érdekességeit tudhatjuk meg.
Mind az angol nyelvű Nikone Europe, mind a...
Így készíts házilag körvaku helyettesítőt
A fotózás fele szakértelem, a másik fele barkácsolás - tartja a mondás. Bizony, van benne valami, bár az is tény, hogy a - közhellyel...
Hosszú expozíció imitálása Photoshopban 2 perc alatt
Vannak helyzetek, amikor vagy nincs rá módunk, hogy akármilyen záridőt használjunk (pl. egy csónakból fotózunk), vagy utólag jövünk rá, hogy mennyivel jobb lenne a...
Buktassuk le a filmeket
Ha beülünk egy moziba, vagy este a tévé elé, biztosan nem az lesz a célunk, hogy hibákat, vagy árulkodó jeleket keressünk a filmekben. Pedig...
Alapfokon: Érzékenységek
Mint ahogy a filmes gépek esetében, a digitális fényképezőgépeknél is különöző érzékenységeket használhatunk. Hogy mit jelent ez és milyen hatása van, cikkünkből kiderül.
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben