Hiába a legmodernebb DSLR gépek, a kiváló rajzolatú objektívek, a szoftveres korrekciók, a digitális manipuláció adta szabadság, még mindig fantasztikus hangulatot képesek adni a régi technikák, s bizony mintha népszerűségük is egyre nagyobb lenne a profik körében is.
Valahol persze ezen nem kell csodálkozni, hiszen a fotografálás egy olyan kreatív tevékenység, ahol szépet és érdekeset akarunk alkotni, lehetőség szerint úgy, ahogy más nem nagyon. Nem véletlen az Instagram és egyéb „automatikus” képfeldolgozó effekteket használó alkalmazások népszerűsége sem, hiszen így a fotózásban és digitális képfeldolgozásban kevésbé járatosak is tudnak egyedit alkotni, amely azon túl, hogy örömet okoz, elismerést is hozhat. S valljuk be, valóban jobban néznek ki az akár automatikus effektezéssel ellátott Instagramok, mint az egyszerű nyers képek. Hasonló okokra vezethető a régi technikák újbóli elővétele, amihez persze nem elég letölteni egy alkalmazást és rábökni egy-két ikonra. Az amerikai Victoria Will az idei Sundance Film Fesztivál hírességeiről nem DSLR gépével készítette el a portréit, hanem ferrotípiákat (vagy az angol nyelvű szakzsargonban tintype-okat) alkotott. A melanotípiának vagy ambrotípiának is nevezett képek XIX. századi technológiával, alumínium lemezre, nedves eljárással készülnek. Leginkább az amerikai polgárháború időszakában volt használatos (1861–1865), legalábbis ekkortájt készült belőle a legtöbb. Az egyik leghíresebb ferrotípia a Billy a kölyök (Billy The Kid), amely az egyedüli, hitelesen fennmaradt fotó a vadnyugati banditáról, Billy-ről. A technika azóta sem merült feledésbe, a totális feketéket és a teljes fehér tónusokat mellőző fotók manapság is igen érdekes hatásúak. Nem csoda hát, hogy Victoria valami érdekesebbet akart, mint a szokványos műtermi jellegű portrék. Előkereste hát régi Graflex Super D gépét és nekiállt a nedves eljárással, komoly szaktudást igénylő fotózásnak. Hazánkban is népszerű egyébként ez a stílus, nemrégiben Varga Tamás kiállítása volt látható a Mai Manó Házban, illetve a művész képei Fotózz!hu mellékletünkön online is megtekinthetők. Akit részleteiben is érdekel a nedves kollódiumos eljárás, néhány ezer Ft-os részvételi díjért cserébe négy napos IV. Kollódiumos Műhely című kurzuson vehet részt nyáron, Varga Tamás vezetésével. De kanyarodjunk vissza Victoria Willhez és az ő ferrotípiáihoz. A kétszer ugyanúgy soha meg nem ismételhető felvételek készítéséről egy kis videófilmet is forgattak: Az elkészült fotók:
Kevin Bacon Maddison Brown Vincent Cassel Judith Godrèche Ethan Hawke Spike Lee James Marsden Ewan McGregor Jason Momoa Julianne Nicholson Nick Nolte Bob Odenkirk Robert Redford Slash Kevin Smith Jason Sudeikis Olivia Thirlby Hugo Weaving
Eric Kim blogjában elemezte, mennyire nehéz, vagy könnyű a városi, vagy utcai fotózás (esetleg szóba jöhet még a szociofotózás említése is, bár az eredeti...
Manapság már nem csodálkozunk azon, hogy a mobiltelefonnal is tudunk fényképet készíteni. Szinte mindenkinél van egy gép, és meglehetősen ajánlott eszköz autósoknak (kátyú, vagy éppen koccanás esetén).
A technológia oda jutott, hogy lassan nincs olyan búvárhajó vagy bázis, ahol a felszerelés mosására szolgáló édesvízes dézsa mellett ne lenne egy másik a fényképezőgépeknek.
Mert mostanra elérhető áron vehetünk gépet és tokot. Az esetek többségében persze ez nem világversenyekre készülő fotókat jelent, inkább arra, hogy megmutassuk vízalatti élményeinket másoknak.
Vajon kell-e félnünk a nagyon hidegben való fotózástól? Árthat-e a gépünknek a nagy hideg? Tények és tévhitek az extrém hidegben való fotózásról.
Ismét...
A Sony egy korábbi felmérése szerint a nem profi DSLR felhasználók közel kétharmadának fogalma sincs arról, milyen az élet az automatikus üzemmódon túl. A...
Egy korábbi postunkban már foglalkoztunk a street photography műfajjal, most újra elővesszük. Igaz ugyanis a mondás, több szem, többet lát. Lássuk, John Batdorff milyen...