Digitális dinoszauruszok: DSLR-t mindenkinek! (II. rész)

0

Sorozatunk előző részében a Canon EOS-D30-at, illetve a középkategóriás DSLR gépek elterjedéséhez vezető utat mutattuk be, de nem kisebb lépés volt a belépő szintű tükörreflexes szegmens bevezetése sem. Sőt! EOS-300D_frontright_od Ehhez ismét a Canon egyik fényképezőgépe, az EOS-300D adta meg a kezdő lökést. Az új modell azonban nem csak abban újította meg a piacot, hogy a korábbinál jóval olcsóbbá tette a DSLR fényképezőgépet, hanem abban is, hogy értelmet adott az APS-C szenzorok használatának. Nézzük meg, hogy nézet ki akkoriban a tükörreflexes fényképezőgépek piaca. Az „akkoriban” ezúttal a 2003-as év közepét jelenti. Gyártók szempontjából mindenesetre színesebb volt mint manapság. Nos, a választék bő 10-12 éve nem volt túl színesnek mondható. A Kodak, Canon és Nikon trión kívül több cég is próbálkozott DSLR gép piacra dobásával, így például a Fujifilm, akik az ezredfordulón jelentkeztek első, S1 Pro névre hallgató tükrös gépükkel. A készülék a Nikon F60D nevű filmes gép vázát kapta és Nikon F csatlakozóbajonettet, így kis részben akár a Nikonnak is tulajdoníthatjuk. Belseje azonban jórészt Fujifilm fejlesztés volt, beleértve az APS-C méretű, 3 (6) megapixeles SuperCCD szenzorát. Az érzékelő újdonsága az volt, hogy a hagyományos egyenes sorokban és oszlopokban elrendezett pixelek helyett a fotodiódákat átlós sorokban helyezték el, így könnyebb volt az egymás melletti képpontok összevonása és interpolálása. A végeredmény 3 millió képpontból 6 megapixeles kép lett. Két évvel később, 2002-ben jött ki az S2 Pro modell, hasonló vázban, továbbfejlesztett CCD-vel jött ki, mely 6 megapixelből csinált 12-t. FinePixS2Pro_frontside_od A Kodak 2002 őszén hozta ki a fullframe, 14 megapixeles DCS Pro 14n-t, mely egy külön minőségi és árkategóriát jelentett az APS-C gépekhez képest. Középkategóriás gépekkel nem foglalkozott, és a belépő kategóriát sem célozta meg. Talán ennek köszönhető, hogy néhány éven belül ki is esett a körből, és be kellett szüntetnie a DSLR-ek gyártását. Az Olympus egy új formátumot hívott a piacra, a 4/3″-ot, melynek csúcsgépe az 5 megapixeles Kodak CCD-vel szerelt, profi felhasználásra szánt E-1 lett, 2003 nyarán. A Konica Minolta csak 2004-ben hozta kis első tükörreflexes gépét, a belőlük kinőtt Sony DSLR részleg pedig csak 2006-tól ontotta a hasonló gépeket. A Pentax azonban már 2003 elején jelentkezett egy középkategóriás modellel, a 6 megapixeles *ist D-vel. istD_front_om A nagyobb halak esetében nagyjából ugyanaz volt a helyzet mint manapság. A Nikon és a Canon gépei uralták a piac nagy részét. 2002-ben a Nikon volt jobb pozícióban. Az eladások 60%-át tudhatta magáénak 250 ezer értékesített darabbal. Csupa APS-C méretű CCD szenzoros gépet forgalmazott, mint a D1 sorozat, vagy az akkor kijött D2H. Legolcsóbb gépe a középkategóriát képviselő, 6 megapixeles D100 volt. Nem sokkal lemaradva tőle a Canon kínálta portékáját. 2002-ben még az EOS D60-at, a következő év elejétől pedig a hasonló felbontású (6 Mpx) 10D-t, mindkettőt CMOS szenzorral szerelve. A profi vonalat a kissé már éltes, de 8 kép/mp-es sorozatával egyedülálló riportergépnek számító 1D és a fullframe pionír 1Dx képviselte. Szóval ez volt a helyzet 2003-ban DSLR fronton. A piacot néhány méregdrága profi gép, és még több középkategóriás modell uralta, melyek azokban az években az elérhető árfekvésű szegmens slágermodelljei voltak. Az elérhető árfekvés akkoriban kb. 2 ezer dolláros, idehaza több mint 700 ezer forintos cédulát jelentett. És ekkor jött a Canon EOS-300D… EOS-300D_frontcapon_od   EOS-300D_10dmirror_od A dátum: 2003. augusztus 20. Nyugodtan emlegethetjük a DSLR-robbanás kezdő időpontjaként. Forradalmian alacsonynak mondható árát kitben 1000 dollár körülre lőtték be, ami fele, harmada volt a korábbi középkategóriás gépekének. A DSLR szegmens az átlagember számára is elérhető közelségbe került. A 300D nem tudott annyit, de azért tisztességes szolgáltatásokat kapott, képminőségben és felbontásban pedig ugyanazt nyújtotta, mint a dupla annyiba kerülő EOS 10D. 6 megapixels CMOS szenzora ugyanúgy 22,7×15,1 mm-es, APS-C méretű volt, érzékenységét ISO100 és 1600 között egész értékekben állíthatta a fotós. A képek JPEG vagy RAW formátumban voltak menthetők a CompactFlash (esetleg MicroDrive) memóriakártyára, videóról viszont akkoriban még nem is álmodtunk, sőt az élőkép is szinte ismeretlen volt, leszámítva a korábbi halvány kísérleteket. Sorozatban eléggé visszafogták a gépet. A 2,5 kép/mp persze nem volt túl nagy visszalépés a 10D 3 kép/mp-es teljesítményéhez képest, de, hogy mindezt csak 4 JPEG képig bírta, az már kicsit szerénynek számított. EOS-300D_top_od Kialakítását tekintve is szerényebb volt, fekete magnézium ötvözet helyett, sima ezüstösen fénylő, műanyagházával, műanyag markolatával, és az LCD fölé biggyesztett státuszkijelzőjével. Mindez könnyebb és némileg kisebb vázat jelentett. A kereső ugyanakkor volt mint a nagyobb testvéré, de pentaprizma helyett olcsóbb pentatükrökkel. EOS-300D_back_od A 10D több egyedi beállítást és személyre szabási lehetőséget kínált, plusz vakuszinkron csatlakozóval és kényelmesebb kezelhetőséggel. A 300D-nek viszont volt egy nagy fegyvere: itt jelent meg először az EF-S optikák csatlakoztathatóságának lehetősége, ami komoly fegyverténynek számított. Akkoriban szinte egyeduralkodó volt az APS-C szenzor, ami 1,5-1,6x-os gyújtótáv szorzót jelentett. Az objektív kínálat azonban többnyire a filmes korszakból visszamaradt „lencséket” jelentette, melyek között ritkának számított az elérhető árú nagylátószög. A gép tükrének kicsinyítésével és az objektív hátsó lencsetagjának tüköraknába való belógatásával kis méretben, elérhető áron sikerült olyan nagylátószögű zoomokat tervezni, melyről korábban csak álmodozhattak a DSLR tulajok. Igen, a sokat szapult 18-55mm-es kitobjektívekre és társaikra gondolok, melyek nagy előrelépést jelentettek a használhatóság terén. Az első kitobjektív csak 100 dollárral drágította a gép árát. Enélkül a legelérhetőbb árú, hasonló gyújtótávolságú nagylátószöget a EF 17-40mm F4L USM jelentette a Canon kínálatban, mely ugyanannyiba került mint maga a 300D váz. EOS-300D_lenses_od A Canon EOS 300D óriási siker lett, példáját más gyártók belépő kategóriás gépei is követték, például a következő év elején megjelent Nikon D70. A Canon széria jelenleg az EOS 750D és EOS 760D modelleknél tart, és időközben belépő szintről haladó-belépő kategóriássá nőtte ki magát.