Nikon D5, D500 és Keymission 360

0

Az idei CES talán legrosszabbul őrzött titka fotós szempontból a Nikon D5 bejelentése volt. Persze azt a számok bűvöletében élő Nikon rajongók már rég kiszámolták, hogy a Nikon D4s utódja most kell érkezzen, de arra ők sem számoltak, hogy lesz köztük olyan szerencsés, aki a készüléket már nagyjából egy hónappal a cég által szervezett mai sajtókonferencia előtt ki tudja próbálni. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Pedig a Nikon nagyon rágyúrt erre az eseményre. A világ minden tájáról bő 200 újságírót hívott meg Las Vegasba, hogy rajtuk keresztül a lehető legpontosabban tájékoztassa az érdeklődőket. Azt ígérték, hogy a mostani bejelentések átalakítják a ma ismert kategóriák határait. Akkor még nem is tudtuk, hogy nem a D5 miatt kell a fél világon átrepülnünk. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Noboyoshi Gokyu, az egyik alelnök a Nikon egy számjegyű D szériájának méltatásával indította a sajtótájékoztatót, kiemelve a filmről digitálisra való átállást a profi szegmensben meghatározó D1 jelentőségét. A mindenki által várt D5-öt Tadashi Nakayama, a képalkotási üzletág marketing vezetője leplezte le. Gyorsabb, nagyobb felbontású és szebb bőrszíneket produkál, a 153 pontos AF pedig természetesen minden eddiginél gyorsabb és pontosabb. OLYMPUS DIGITAL CAMERA A furcsa egyedül az volt, hogy a gyors sorozatnál az élességet nem egy hasonló kategóriás géphez, hanem úgy általában a MILC-ekhez hasonlították. Lehet, hogy már a profi DSLR szegmensben is a MILC-eket kell megverni? A Nikon D5-nek ez nyilván nem esik nehezére, ezért is volt furcsa, hogy rangon aluli ellenféllel mérték össze. A D5 bemutató végét egy 4K-ban készült alig egy perces videó zárta, amit Bill Frakes Nebraszkában készített, többnyire a D5 új UHD time lapse módját felhasználva. Íme a filmből egy hosszabb verzió: A nagykövetek feladata, hogy képviseljék az országot vagy a márkát egy adott közönség előtt. A D5 esetén ezúttal Matthias Hangst  bízták meg ezzel a munkával, aki Kaliforniában dolgozhatott 3 napot az új géppel. OLYMPUS DIGITAL CAMERA A sok újítás közül legfontosabbként Matthias a 153 pontos AF-et és az AF új követő rutinját emelte ki. A megrendezett szituációk során tényleg eszméletlen minőségű fotók készültek. Focipályán a 25-30 képes sorozatoknál minden kép éles, de Matthias kiemelte azt a lóugrásnál készült képet is, ahol a tornász csupán egy pillanatra bukkan fel a megfelelő pozícióban. Ott a gépnek elsőre el kell találnia az élességet. Egy másik képnél, amikor a vízilabdázó a labdáért úszik alig néhány centis mélységélesség mellett is ott van a fókusz, ahol lennie kell. Aztán egyszer csak megjelent a kivetítőn a D500. Az elmúlt hetek a D5-ről szóltak, amiről szinte minden lényeges kiderült még a bejelentés előtt, miközben egy szó nem hangzott el arról, hogy a Nikonnak a CES-en nem ez lesz a legnagyobb dobása. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Már szinte mindenki feladta, hogy a Nikon valaha bejelenti a D300s utódját, amit már évek óta a D7000-es sorozat tagjaival próbálnak pótolni. Legutóbb a Photokinán Zurab Kiknadze-vel arról beszélgettünk, hogy a mobilok térnyerését a fotózásban a Nikonnak lehetőségként kell kezelnie, nem fenyegetésként. És ezt komolyan is gondolták. A mostantól megjelenő gépek többségében ugyanis ott működik majd SnapBridge szolgáltatás, aminek segítségével a képek azonnal elérhetők és megoszthatók lesznek mobiltelefon segítségével. OLYMPUS DIGITAL CAMERA A D500 állandó Bluetooth LE (Low Energy – alacsony fogyasztású) kapcsolatban áll a fotós zsebében lapuló mobiltelefonnal, amire az exponálás után azonnal átkúsznak a fotók nézőképei (ez természetesen kikapcsolható). Ezek válogatáshoz és megosztáshoz tökéletesen megfelelnek, de a hamarosan elkészülő Android és iOS alkalmazások nyilván ennél többre is képesek lesznek. A hangsúly az állandó kapcsolaton és az ebből eredő kényelmes használaton van. A Nikon D500 a DX-es Nikon gépek csúcsa, így nem csoda, hogy ebbe a gépbe is a D5 AF rendszere került, a teljesítményt pedig az XQD kártyafoglalat biztosítja. „És még valami” hangzott el ezek után. Bár a D500-at követően már szerintem senki nem számított más meglepetésre, a Nikonnak mégis sikerült még néhány percig a kivetítőre szegeznie a szemeket. A Nikon nem csak a mobilokban, hanem az akciókamera szegmensben is lehetőséget lát, ezért csatába küldik a 30 méteres mélységig tok nélkül is vízálló, 360 fokos gömbpanorámában látó Keymission 360-at. A kamera képességeit Corey Rich operatőr, rendező méltatta, aki a 4K UHD felbontás adta lehetőségek mellett a kamera mikrofonjának minőségét emelte ki. A 360 fokos látószög mellett nincs olyan, hogy valaki a kamera mögött áll, hiszen minden látható. Ez egy teljesen más gondolkodásmódot igényel – emelte ki CoreyRich. A Keymission 360 nem az első gömbpanorámás videót rögzítő eszköz, de az eddig megjelent, hasonló tudású készülékek többnyire nagyok és bonyolultak voltak. A Nikon Keymission 360 ezzel szemben egy maréknyi kamera, ami szinte bárhova kényelmesen felrögzíthető és használható. Ha azt nézzük, hogy a Facebook 2 milliárdért megvett Oculus Riftje hamarosan piacérett termékké válik, akkor a Nikon valószínűleg a lehető legjobbkor döntött az akciókamera piacra való belépés mellett. A virtuális szemüveg gyártóknak ugyanis égető szüksége lesz ilyen jellegű tartalmakra, amit ennél sokkal egyszerűbben nehéz lenne elkészíteni. A termékeken túl két dolog vált még teljesen nyilvánvalóvá: a látszat ellenére a Nikon igenis tud titkot tartani, illetve hogy a látszólag véletlen kikerült információk egy jól komponált PR hadjára részei.

Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon Keymission 360
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon stand a CES 2016-on
A Nikon D500 magnézium-ötvözet váza
A Nikon D500 magnézium-ötvözet váza
A Nikon D500 magnézium-ötvözet váza
A Nikon D500 magnézium-ötvözet váza
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D500
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5
Nikon D5