Ha fotóztál már stúdióban, biztosan tudod, hogy ernyőből nem csak egy, hanem többféle is létezik, s mindegyik egy kicsit más megvilágítást ad. Ha nem ismered az összes ernyőt, akkor ebben az összeállításban egész jó átfogást kaphatsz róluk.
Nem mondanánk, hogy az ernyő a legalapvetőbb fényformáló eszköz, de ha ilyet állítanánk, akkor sem járnánk messze az igazságtól. Egy stúdióban a vakuk fényét elsőként a rájuk helyezett reflektor módosítja, irányítja, amely általában túl kemény, erős árnyékokat eredményez, ami portrézáshoz csak ritkán jó (nyilván akkor jó, ha eleve kemény fényeket szeretnénk, komoly árnyékokkal, ilyenkor a derítést is csak minimálisan végzünk). A lágy fényekhez azonban fényformálóra van szükség, amely vagy szoftbox, vagy octabox, vagy ernyő szokott lenni. A szoftbox többnyire lágyabb fényt ad, mint az ernyő, de a szögletes formája miatt a szemfény nem lesz túl esztétikus. Ennél jobbak a nyolszögletű, ún. octaboxok, amelyek kis barkácsolással könnyen körformájúra hozható. A drága szoftboxok helyett azonban használhatunk ernyőket is, amelyekből többféle is létezik. Beszélhetünk reflex ernyőről, amelynek belső oldalára villantunk a vakuval, s a fény onnan visszaverődve a kissé paraboloid formája miatt irányítottabb nyalábban érkezik a modellre. A belső felület lehet fehér, ezüst, de a meleg fényekhez arany, vagy arany-ezüst belsejű reflex ernyő is létezik. Az ezüst/arany változat többnyire erősebb fényeket ad, így az arcbőrön megjelenő csúcsfények is erősebbek lesznek, mint egy fehér belső felületű reflex ernyőnél. Még lágyabb fényeket kaphatunk áteresztő ernyővel, amelynél a belső oldalról villantunk a vakuval, a modell pedig az ernyő külső oldaláról kapja a fényt. Léteznek különlegesebb ernyők is, amelyek akár 16 pálcából is állhatnak, ezek még közelebb állnak a kör formához, illetve méretükben is meghaladják a hagyományos 1,2 méteres ernyőket, illetve a még lágyabb fényekhez a reflex ernyők is elláthatók a szoftboxok külső részéhez hasonló diffúz burkolattal (box ernyők). Ernyőt egyébként nem csak stúdióvakuval, de rendszervakuval is használhatunk, hiszen ma már jópár olyan vakutartó létezik, amely rádiós kioldóval ellátott, vagy optikai slave módban működő vakut fogad, furatába pedig ernyő is befogatható. Az ernyőkkel való fotózás rejtelmeibe Daniel Norton vezet be bennünket:
Avagy hogyan fotózz portrét f/1,4 fényerővel, stúdióban. A vakuknál ismert paraméter a minimális teljesítmény, amely rendszervakuknál általában 1/128 teljesítményt jelent, ám stúdióvakuk...
Mint ahogy a filmes gépek esetében, a digitális fényképezőgépeknél is különöző érzékenységeket használhatunk. Hogy mit jelent ez és milyen hatása van, cikkünkből kiderül.
Két részes videó az optikák kifejlődésétől az objektívek tulajdonságáig, külön elemezve a fotós és mozis objektíveket, érintve az anamorf és parfokális lencséket. ...