Ma reggel a Nikon magyarországi képviselete bemutatta a CES-en megjelent profi fotóriporter és sportfotós DSLR-jét, a D5-öt, a természetfotósok leendő kedvencét a D500-at, valamint az új vezeték nélküli vezérlést is lehetővé tevő vakuját, az SB-5000-et.
Ahogyan azt egyik figyelmes olvasónk is megjegyezte, a Nikon az év eleji bejelentéseit az 5-ös szám bűvöletében tette. S valóban! Megjelent a Nikon D5, a Nikon D500 és a Nikon SB-5000. A magyarországi bemutatót a Nikon Kft. igazgatója, Huller Gyula nyitotta meg. A bevezető beszéd után az új termékeket a cég termékmenedzsere, Kaszás Gergely mutatta be a sajtónak, illetve a meghívott vendégeknek. A Nikon D5 a gyártó legújabb zászlóshajója, amely 20,8 Mpixeles full-frame, azaz 36×24 mm-es képérzékelővel rendelkezik. Kifejezetten a fotóriportereknek és sportfotósoknak tervezték, persze az esküvőfotósok is remekül használhatják, de ők talán nem tudják teljes egészében kihasználni a képességeket. Ahogy azt már a bejelentés napján megjelent hírben is közöltük, érzékenysége óriási tartományt lefed, kiterjesztett módban ISO50 és ISO3.276.800 (kerekítve ISO3.280.000) értékek közé állíthatjuk, az utolsó két értéket kivéve 1/3 Fé-enként. A remek képzajmentesség érdekében a szenzor pixelei előtt elhelyezett mikrolencséket résmentesen alakították ki, hogy minél több foton jusson el a fényérzékeny területre. Teljesen új a fókuszrendszer is, a Multi-CAM 20k 153 fókuszpontot tartalmaz, amelyből 99 keresztszenzoros. A teljes fókuszpont mennyiségből a fotós 55-ből választhat, ebből 35 keresztszenzoros, méghozzá a képmező középső és szélső részein, így porté állásban is használhatók a keresztszenzoros fókuszmezők. A nem választható fókuszpontok a pontosabb és gyorsabb élességállítást, valamint a precízebb és hatékonyabb témakövető AF támogatását szolgálják. Apropó gyors élességállítás: valóban. Ilyen sebességű autofókuszt még nem láttunk, s ide kevés a szó, inkább mutatnák egy videót. A gépen Nikkor 24-70mm f/2,8G VR objektív volt, s a béta firmware-ű gép is hihetetlen sebességgel fókuszált át a 40-50 méterre lévő Szt. István Bazilika kupolájáról a 2 méterre lévő rácsozatra. A videóban a 12 kép/mp-es sorozat is szemügyre vehető. Sorozatot 12 kép/mp sebességgel folyamatos élességállítás mellett is igénybe vehetünk, ennél gyorsabb sorozat felcsapott tükör mellett vehető igénybe, ilyenkor autofókusz csak az első kép előtt van, s a kereső is teljesen elsötétedik, viszont a sorozat sebessége 14 kép/mp. E módban csak a zár fut le-fel. Kérdezhetnénk, hogy vajon LiveView módban is elérhető-e ez a sebesség, mert akkor a sötét keresőt máris kiváltottuk. A 14 kép/mp ugyan elérhető LiveView élőképes módban is, de sajnos a felbontás ilyenkor max. 5 Mpixeles lehet. Az igen gyors sorozatot a lerövidített visszatérési idejű tükörmechanika, valamint a masszívabb zárszerkezet tette lehetővé. Utóbbi kevlár erősítést is kapott, s 400.000 expozícióval tesztelték (ami azt jelenti, hogy 400.000 expozíció után sem történt eltérés a beállított zársebesség és a mért, valós zársebesség között, arról szó nincs, hogy 400.000 expozíció után hamarosan meghibásodna a zár). A gyors mechanika mellett gyors szenzor és gyors képfeldolgozó processzor is kellett, ez utóbbihoz az EXPEED 5-öt használta fel a Nikon, amely mellett a fókuszrendszert egy külön AF-ASIC processzor vezérli. A gyors feldolgozási sebességű processzor által létrehozott óriási adatmennyiséget csak az XQD kártyák sávszélessége képes fogadni, így a dupla XQD kártyás változat mellett a dupla CF kártyás csak szervizben történő kártyafoglalat csere útján érhető el, de igazából ezt a Nikon sem javasolja, mivel a CF kártya jelentősen visszafogja majd a sorozatok teljesítményét (nem a sebességét, csak az egy sorozatban max. sebességgel készíthető képek számát). Térjünk rá a videófelvételi képességekre. E téren is remekel a Nikon D5, hiszen Full HD mellett a ma még viszonylag különlegesnek számító 4k Ultra HD felbontást is támogatja. Érdemes tudni, hogy Full HD-ben háromféle módon készíthetünk videót: – közel teljes képkockán – DX formátumban 1,5×-es képkivágással – natív képkivágással (szenzoron 1920 pixel szélesség), 2,9×-es képkivágás. UltraHD felvétel csak natív képkivágással készíthető, amely a DX kivágáshoz nagyon közel eső 1,45×-es képkivágást ad. A natív kivágás előnye a szebb rajzolat, hiszen nem kell a nagyobb felbontású képből 1,4×-es leméretezést készíteni. Megújult az LCD is, amely közel dupla felbontású lett, s érintésérzékeny használatot is lehetővé tesz. A menükben és lejátszáskor is használható érintésérzékeny mód a videókban előre/hátra tekerést is megkönnyíti, illetve élőkép módban a fókuszmező kiválasztására is használható (normál fotó módban a hátlapon lévő joystick segít a fókuszpont gyors kiválasztásában). A kiegészítők közül fontos megemlíteni az új WT-6A Wi-Fi adaptert, amely a korábbinál négyszer gyorsabb, így 130 MByte/s adatátviteli sebességet kínál, valamint a továbbfejlesztett HTTP szerver módnak köszönhetően platformfüggetlen távvezérlést tesz lehetővé, egyszerűen webböngészőn keresztül. A géphez akár 5 további eszköz is csatlakoztatható, s az is megoldható, hogy egy master gép oldjon ki további négy Nikon D5 fényképezőgépet, amely a sportfotósoknak vagy koncertfotósoknak kínál előre telepített megoldást. Még egy használatot segítő újítás: a gép hátulján az összes fontosabb gomb háttérvilágítást kapott, így sötétben sem kell keresgélnünk, vagy lámpát felkapcsolnunk, hogy kiigazodjunk a gombok között. Apróság, de a kényelmet szolgálja a kissé áttervezett markolat, amelynek nem csak formája, de bevonatának textúrája is változott. Igazán remek lehetőségnek tűnik az új Auto AF finomhangolás, amely az objektívet front/backfókuszát hivatott önműködő módon kalibrálni az élőkép mód pontosságát felhasználva. A Nikon D5 márciustól lesz kapható, ára várhatóan bruttó 2.250.000 Ft lesz. A Nikon D5 mellett a DX vonal is új királyt kapott, a Nikon D500 személyében. A D500 elnevezésben a Nikon jól utalt a D5-re, amely nem is véletlen, hiszen a fókuszrendszere teljesen azonos, s a főbb tulajdonságok is a profi vonalat követik. Sajnos a D500-ból Magyarország egyelőre nem kapott bemutató példányt, így csak a kivetítőn keresztül és Gergő beszédéből tudtunk meg információkat a gépről. A D5 felbontásával gyakorlatilag megegyező 20,9 Mpixeles szenzor képadatait szintén EXPEED 5 processzor dolgozza fel, a képeket itt is menthetjük XQD memóriakártyára, de az SD használatának lehetősége is megvan. Videófelvételt a D500-zal is készíthetünk akár Ultra HD felbontásban is, itt azonban a Full HD felvétel nem készíthető natív képkivágás módban, csak az Ultra HD (szintén 1,45×-es képkivágást jelent). Full HD-nál választhatunk a teljes képmező, vagy 1,3×-es képkivágás módok közül. A D500 ugyanazt a nagy felbontású érintésérzékeny LCD-t kapta, mint a D5, de a D500-on az LCD dönthető kialakítású. A zárszerkezet a DX vonal csúcsát jelentő modellnél is kiemelkedő megbízhatóságú, igaz, itt „csak” 200.00 expozícióig tesztelték a zárat. A kényelmes használathoz ennél a váznál is megkapjuk a hátsó megvilágítású gombokat. Az időjárásálló szigetelést is kapott gépbe beépített Wi-Fi adapter is került, de az opcionális WT-7A adapterrel a használhatóság a Nikon D5 WT-6-jával megegyezően kiszélesedik (több eszköz csatlakoztatása, HTTP szerver mód, stb.). A hazánkban is nagy érdeklődésre számot tartó Nikon DX kiskirály szintén márciustól lesz kapható, a váz ára bruttó 750.000 Ft lesz. Újdonság még a Nikon SB-5000 vaku is, amely a gyártó első rádiós, vezeték nélküli vezérlést kínáló modellje. Az új vakuról is beszámoltunk már a nemzetközi bejelentéskor, de most testközelből is megismerkedhettünk vele. Igaz, a 360 fokban körbefordítható és -7..+90 fokban dönthető fejű vakut egyelőre nem tudtuk vaku nélküli elvillantásra bírni, mivel az ott lévő Nikon D5 még béta állapotú firmware-rel rendelkezett, amely még vélhetőleg ezt a funkciót nem tartalmazta. Mindenesetre külsejében és menüjében megvizsgálhattuk a terméket. Túl sok tapasztalatot nyilván így nem tudtunk szerezni, de az feltűnt, hogy az elemtartó fedele sajnos teljes egészében műanyag. A zsanér sem fém és fém megerősítést sem kapott. Remélhetőleg ez nem befolyásolja majd a termék tartósságát. Mindenesetre leejteni nem érdemes, mert így könnyen törhet az elemfedlap.
Isiah Xiong mutatja be, hogyan készíthetünk saját magunk olcsó derítőlapot és hozzá tartót PVC csövekből, polifoamból és alufóliából portréfotózáshoz. Itthon is megvásárolható...
Manapság kétféle fotós létezik: aki esküszik az UV szűrők fizikai védelmet nyújtó hatására és aki azt mondja, balgaság az egész.
Igazságot tenni nagyon nehéz, talán...
A digitális fényképezőgépek kisméretű, ám nagy felbontású érzékelőlapja miatt az objektívekre nagy feladat hárul: kis területre kell nagyon részletgazdagság képet vetíteni.