Itt a vége: hivatalosan is vége a Four Thirds rendszernek

6
1 415

Az Olympus nemrég közzétett, nyomtatásra is szánt prospektusában írta le először, hogy befejezte a Four Thirds objektívek gyártását, ezzel pedig elismerte a korábban tagadott tényt, hogy kifuttatja Négy Harmados modelljeit a termékpalettájáról.

Sokszor éreztem már úgy, hogy a nagyvállalatok vezető posztot betöltő személyeivel készített interjúk esetében felesleges időpocsékolás olyan kérdéseket feltenni, ami a jövőre vonatkozik. Terveznek-e nagyobb felbontású szenzort? Terveznek-e újabb NégyHarmados terméket? Jelenik-e még meg új DSLR váz? Az ilyen kérdésekre mind az Olympus, mind a Panasonic csak kitérő válaszokat adott, de nyilvánvaló volt, hogy a válasz gyakorlatilag ott volt a kérdésekben.
Egyértelmű persze, hogy nem mondhat egy komoly cég olyat, hogy a még kapható termékeit hamarosan kifuttatja, hiszen ez a termékek iránti keresletet azonnal csökkentené, kvázi pánikot okozhatna a piacon. Viszont az a tény, hogy a Panasonic a mikro NégyHarmados fejlesztésekkel egy időben kiszállt a NégyHarmad mögül és az Olympus is az utolsó DSLR-jét az E-szériában 2010 szeptemberében jelentette be (Olympus E-5), már iránymutató volt a jövőre, vagyis most már a jelenre nézve.
Ha a legprofibb szegmenst nézzük, akkor is 3-4 évente ki kell hozni egy új vázat. Ez pedig az Olympus E-rendszer esetében 2013-2014 lett volna. De az elmúlt időszakban sem új objektív, sem új váz nem jelent meg a NégyHarmados porondon.

Olympus E-1, az első NégyHarmados DSLR

Olympus E-5: az utolsó NégyHarmados DSLR

Érezhető volt hát, hogy vége ennek a remek, még 2006-ban megjelent rendszernek, pedig a DSLR-t kedvelők olyan minőségi objektív parkból választhattak, amely az ultranagy látószögtől a profi fix gyújtótávolságú telékig mindent kínált, mi csak egy fotósnak kellhet.
Sok-sok millió jent fektetett bele ebbe a rendszerbe az Olympus, nem csoda, hogy igyekezett kihúzni a piacon tartást, amíg csak lehetett.

De most megtört a jég és hivatalos csatornából is azt látjuk kommunikálni, hogy befejezték a NégyHarmad objektívek gyártását (2016-ban még ez nem szerepelt az akkori prospektusban), ez pedig egyértelműsíti, hogy hamarosan az összes Négy Harmados objektív is eltűnik majd a picról (igaz, már most is csak külföldön találunk új példányokat).

Szerencsére a FourThirds objektívek továbbra is használhatók maradnak, hiszen adapter segítségével a mikro NégyHarmados MILC vázakon is alkalmazhatók, igaz, az automatikus élességállítás sebessége a régebbi vázak esetében elmarad a jól használhatótól. Az új vázakkal azonban ezt is korrigálták, így akár autofókusszal is fotózhatunk velük.

Azt hiszem kijelenthetjük, hogy az Olympus a lehetőségeihez képest mindent megtett azért, hogy a NégyHarmad rendszer a lehető legtovább kitartson, az utolsó bejelentett váztól számítva még 6 évig nem jelentett ki olyat, hogy elfelejti a rendszert. Az persze kérdéses, hogy a gyártás vajon valójában mikor fejeződött be, de talán ez nem is annyira fontos. Vélhetően a Négy Harmad objektívek iránti kereslet önmagában attól kifulladt, hogy a frissítések elmaradtak, így aki akart, már rég átnyergelt egy mFT vázra és egy új, de a FourThirds-szel kompatibilis rendszerre.

A Four Thirds 10 éves pályafutása során 17 tükörreflexe váz (15 Olympus és 2 Panasonic DSLR) és mintegy 29 objektív (17 zoom és 6 fix az Olympustól, 5 zoom és 1 fix a Panasonictól) látott napvilágot, amelyeket profik is használtak.
E szép rendszernek immár hivatalosan is vége.

Hozzászólások

hozzászólás

Hozzászólás

Ezzel az e-maillel már van regisztráció ezen a site-on. Használd a Belépés funkciót vagy adj meg másikat.

Hibás felhasználónevet vagy jelszót adtál meg

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

6 hozzászólás

újabbak
legjobbak újabbak régebbiek
Bali adatlap-képe
1

A Fujival közösen létrehozott XD kártyarendszer is hasonló sorsra jutott. Az Olympus stratégái néha melléfogtak.

kanyoszonik adatlap-képe
2
kanyoszonik

Nem tartanám ezt stratégiai mellé fogásnak.
Az XD kártya olyan sorsra jutott, mint anno analógban a Sony beta rendszere, pedig az még sokkal jobb is volt a VHS-nél.
Az FT meg virágzik mint mFT.
Amikor az mFT indult, akkor az EVF-ek nem voltak élőképben sehol, ami miatt szükség volt a tükörreflexre csúcs gépeknél.
Talán két éve érték el azt a szintet, hogy már szükségtelenné vált a tükör.

Bali adatlap-képe
3

Nem értek egyet, és a példa pedig sántít. A VHS-t a nagy filmstúdiók direkt támogatták, pont azért, mert a másolással sokat romlott a képminőség és ettől remélték, hogy az eredeti műsoros kazettákat veszik meg az emberek. Így tudott jobban elterjedni. Nekik a Beta "túl jó volt".
Ami pedig az XD-t illeti, két kisebb (Fuji, Olympus) fejlesztette ki, amikor már a nagyobbak az SD-t használták. Először a Fuji hagyta el, majd a másik is. (Ilyen különc volt még a Sony a maga rendszerével.) Ma már mind a hárman az SD rendszert használják! Ezért tartom melléfogásnak.

kanyoszonik adatlap-képe
4
kanyoszonik

Ez így korrekt, ahogy leírtad, de viszont az FT nem volt melléfogás, mert a maga útján tovább tudott fejlődni.

Bali adatlap-képe
5

Abban pedig Neked van igazad! Én igazából a kártyarendszerüket tartom annak.

Peti- adatlap-képe
6

Ezt kb akkortól lehetett tudni, amikor az m4/3-ad rendszert elindították, keményen beleálltak, és a szenzor méretéből adódó kis váz és objektív mérettel promótálták az egészet. Valamikor hivatalosan is be kellett jelenteni ezt, habár a gyártósorokat régen leállították már, és a termékek is réges-rég eltűntek a polcokról. Most már biztos nem okoz pánikot ez a hír, max a wikipedia ide vonatkozó szócikkét kell majd frissíteni.