Kipróbáltuk: Canon EOS-70D (teszt)

Petur - 2013. szeptember 9. 07:00 (részletes digitális fényképezőgép teszt)
Frissen, melegében sikerült megkaparintanunk egy bolti forgalmazás előtti mintadarabot a most nyáron bejelentett Canon EOS-70D DSLR-ből. A következő cikkből talán az is kiderül, hogy sikerült kiköszörülnie az új modellnek az elődje által ejtett csorbát.

Bevezetés, újdonságok

Bemutatás

Míg a belépő szintű digitális tükörreflexes fényképezőgépeit akár évente (vagy a 700D esetében még korábban) frissíti a Canon, a magasabb szériás gépekre jóval többet kell várnunk. Míg a 60D-t kb. 2 év után vehettük kézbe, a legfrissebb középkategóriás Canon DSLR-re 2 és fél évet kellett várnunk. A szóban forgó gép, a Canon EOS-70D, abba a csapatba került, melyet jelenleg a szintén régóta piacon lévő, de elvileg magasabb szériás EOS-7D és a fullframe szenzoros, de sok egyéb képességeiben igen csak a középkategóriába tartozó EOS-6D képvisel.

Ha családfáját kutatjuk, terebélyes és jó nevű felmenőket találunk, hiszen a két számjegyes Canon DSLR-ek a piac egyik legrégebbi tükrös sorozatának tagjai. Egyenes a vonal a 2000 táján megjelent EOS-D30-tól a 10-20-30-40D-n át mostani újdonsült modellünkig, mely ha jól számolom a sorozat kilencedik generációja.

Az eltelt 13 évben persze szépen differenciálódott a tükrös piac. Ma már a nagyobb gyártók nem csak 1-2 kategóriát forgalmaznak, mint akkoriban, hanem a Canon részéről nyolcat. Az alábbi táblázat segít beazonosítani, hol is helyezkedik el ezen a képzeletbeli létrán a 70D. :

Canon DSLR termékpaletta
belépő szint EOS-1100D (2011)
belépő szint (mini) EOS-100D (2013)
belépő-haladó EOS-700D (2013)
középkategória EOS-70D (2013)
közép-profi EOS-7D (2009)
közép-profi (fullframe)~ EOS-6 (2012)
profi-belépo~ EOS-5D Mark III (2012)
profi EOS-1Dx (1D C) (2011-12)
balra: EOS-60D
jobbra: EOS-70D

Az előd a webes visszajelzések alapján kicsit savanyú fogadtatásra talált EOS-60D, melyet érezhetően nem akart a Canon a nagy reményekkel és sikerrel indult 7D konkurensévé tenni, ezért talán kicsit kevesebb újdonságot hozott, mint vártuk. Az eltelt hosszabb várakozási idő azonban úgy látszik jót tett az újdonságok listájának, hiszen a 70D elég szépen felzárkózik, sőt sok téren le is hagyja a 7D-t (melynek persze már rég aktuális a saját utódja). Az új modell olyan eddig nem látott technológiákat is felvonultat, mint a különleges kialakítású Dual Pixel érzékelő, mely a Canon DSLR-ek következő generációinak megoldása lehet a lassú kontraszt alapú fókusz problémájára.

A Canon EOS-60D és az EOS-70D közötti különbségek
Canon EOS-60D Canon EOS-70D
Szenzor

22,3 mm x 14,9 mm CMOS

22,5 mm × 15,0 mm CMOS
Dual-pixel technológiával
fluor bevonatú aluláteresztõ szûr
õvel

Felbontás 19 megapixel
(effektív: 18 megapixel)
20,9 megapixel
(effektív: 20,2 megapixel)
Képméretek
(csak a különbözõek)
3:2: (L) 5184x3456, (M) 3456x2304, (S1) 2592x1728
4:3: (L) 4608x3456, (M) 3072x2304, (S1) 2304x1728
16:9: (L) 5184x2912, (M) 3456x1944, (S1) 2592x1456
1:1: (L) 3456x3456, (M) 2304x2304, (S1) 1728x1728
RAW: (RAW) 5184x3456, (M-RAW) 3888x2592, (S-RAW) 2592x1728
3:2: (L) 5472×3648, (M) 3468×2432, (S1) 2736×1824
4:3: (L) 4864×3648, (M) 3248×2432, (S1) 2432×1824
16:9: (L) 5472×3072, (M) 3468×2048, (S1) 2736×1536
1:1: (L) 3648×3648, (M) 2432×2432, (S1) 1824×1824
RAW: (RAW) 5472×3648, (M-RAW) 4104×2736, (S-RAW) 2736×1824
Feldolgozórendszer DIGIC 4 DIGIC 5+
Érzékenység ISO100-6400 (1/3 vagy egész lépésközökkel)
Auto: ISO100-3200
kiterjesztett: ISO12800 ekv.
ISO100-12800 (1/3 vagy egész lépésközökkel)
Auto: ISO100-12800
kiterjesztett: ISO25600 ekv.
Autofókusz 9 keresztszenzoros pont
automatikus és manuális kiválasztás
19 keresztszenzoros pont
automatikus és manuális (egypontos és zóna) kiválasztás
döntött képhez igazodik a kiválasztott pont
AF finomhangolás - igen (+/-20 fokozat, akár 40 objektív egyenként történõ beállítása)
Élõképes AF kontraszt, vagy fázis alapú

Gyors mód
Élõ mód
Élõ arcfelismerés mód
Dual-pixel CMOS AF

Arcfelismerés és AF követés
FlexiZone-Multi
FlexiZone-Single
Gyors mód (fázis alapú)
Fénymérés 63-zónás SPC TTL
0-20 Fé tartományban
63-zónás kétrétegû SPC TTL
1-20 Fé tartományban
Fénymérési módok Kiértékelõ
Részleges (középen, 6,5%)
Szpot (középen, 2,8%)
Középre súlyozott átlagoló
Kiértékelõ
Részleges (középen, 7,7%)
Szpot (középen, 3,0%)
Középre súlyozott átlagoló
Expozíció sorozat 3 képes
+/-3 Fé (1/2, vagy 1/3 Fé lépésekben)
2, 3, 5 vagy 7 képes
+/-3 Fé (1/2, vagy 1/3 Fé lépésekben)
Keresõ pentaprizmás
0,95x nagyítás
96% lefedettség
22 mm szemtávolság
-3,0 - +1,0 dioptriakorrekció
pentaprizmás
0,95x nagyítás
98% lefedettség
22 mm szemtávolság
-3,0 - +1,0 dioptriakorrekció
Mattüveg opcionálisan cserélhetõ fix (transzmisszív)
LCD

3” (3:2) kihajtható, elforgatható
1 040 000 képpont
100% lefedettség
160 fok betekintési szög

3” (3:2) kihajtható, elforgatható (Clear View II)
érintésérzékeny

1 040 000 képpont
100% lefedettség
170 fok betekintési szög
Kompozíciós segédrács 2 db 3 db
Belsõ vaku kulcsszáma 13 12
Felvételi üzemmódok

Automata
Vakutiltás
Kreatív automatika
SCN (Portré, Tájkép, Makró, Sport, Éjszakai portré)
Videó
Programautomatika
Záridõ elõválasztás
Rekesz elõválasztás
Manuális
Egyéni

Intelligens automatika (állókép és videó)
Vakutiltás
Kreatív automatika
SCN (Portré, Tájkép, Makró, Sport, Éjszakai portré, Kézi éjszakai üzemmód, HDR háttérfény-kompenzáció)
Programautomatika
Záridõ elõválasztás
Rekesz elõválasztás
Manuális
Bulb
Egyéni

Képstílusok

Normál, Portré, Tájkép, Semleges, Élethû, Monokróm, Saját beállítás (1-3.)

Auto, Normál, Portré, Tájkép, Semleges, Élethû, Monokróm, Saját beállítás (1-3.)
Kreatív szûrõk Szemcsés FF, Lágy fókusz, Játékfényképezõgép, Miniatûr hatás Mûvészi - feltûnõ, Vízfesték, Szemcsés FF, Lágy fókusz, Játék fényképezõgép, Miniatûr hatás, Halszemoptika
Sorozat max.5,6 kép/mp (JPEG: 58 kép, RAW: 16 kép) max.7 kép/mp (JPEG: 65 kép, RAW: 16 kép)
Többszörös expozíció - igen
Több képes zajszûrés - igen
HDR mód - igen
Videó

1920 x 1080 (30/25/24 kép/mp)
1280 x 720 (60/50 kép/mp)
640 x 480 (60/50 kép/mp)

1920 x 1080 (30/25/24 kép/mp), intra vagy inter képkocka
1280 x 720 (60/50 kép/mp), intra vagy inter képkocka
640 x 480 (30/25 kép/mp), inter képkocka
Videó idõkód - igen
Egyedi (C.Fn) beállítások 20 db 23 db
Wi-Fi - igen
Saját menü 69 opció összeválogatásával 107 opció összeválogatásával
Akkumulátor LP-E6 (lítium-ion)
max. 1100 kép egy töltéssel
LP-E6 (lítium-ion)
max. 920 kép egy töltéssel
Memóriakártya SD, SDHC,SDXC SD, SDHC,SDXC (UHS-I kompatibilis)
Méret

144,5 x 105,8 x 78,6 mm

139,0×104,3×78,5 mm

Tömeg (csak váz) 755 g 755 g
Egyéb   - csendes egyképes és sorozat mód
- videó új fájlban folytatása 30 perc után
- háttérzene és több áttûnési effektus diavetítésnél
- kromatikus aberráció csökkentés
- fotokönyv szerkesztés

„Fontos, hogy frissek legyünk”- interjú Balla Vivienne divatfotóssal

Tanít, kiállít, fotózik, és mindeközben Youtube, Twitter, honlap, fotóblog, portfólió-mobilapp segíti, hogy munkáját és saját magát megismerjük. Mi azért leültünk vele beszélgetni is.

„Más platformot kell találni a fotónak” - interjú Kálló Péter fotóssal

Érzelmekkel fotóz, mégis bármikor be tudja kapcsolni magában a riportert - a 2009-es fotóblog-díjas Kálló Péterrel, a Metropol munkatársával beszélgettünk.

„Fontos, hogy viszontlássam az újságban” - interjú Szabó Barnabással

Aki keres, az talál, a fotóriporteri munka legfontosabb eleme pedig az, hogy a fotós ott van, ahol az esemény történik – véli Szabó Barnabás fotográfus, a Népszabadság fotórovatának vezetője. Tapasztalatairól, mentorairól, és a Népszabadságnál eltöltött évekről kérdeztük.

„Szeretek olyat csinálni, ami még nem volt” - interjú Burger Barna fotóssal

Szét lehet választani a politikát és a politikusokról készült képeket – véli Burger Barna, a nemrég megjelent „Egy kampány krónikája – Orbán Viktor 2010” című fotókönyv szerzője. Interjúnkban az időről, a politikai érettségről és a tapasztalat fontosságáról beszélgettünk.

„A jó képhez nem kell magyarázat” – interjú Szipál Márton fotóművésszel

Ha valakinek sztori kell, vegyen regényt – vallja Szipál Márton, alias Martin S. Martin, akinek lakásán járva ízelítőt kaphattunk abból, milyen is örökké fiatalnak maradni. A 83 éves művész fényképekkel teli lakásában lágy swing szólt, ő pedig folyton felpattant, előszedett egy-egy képet, festményt, könyvet, magazint. „Nyugodtan tegezz” – mondta, majd elkezdett mesélni a régi időkről, Amerikáról, Magyarországról, egyszerűen mindenről.

„Van, amikor meg kell csípned magad” – interjú Korbely Attila természetfotóssal

„Esélyem van megtapasztalni, ahogy egy faj képes kiirtani egy bolygót. Végülis ez egy felemelő dolog, hogy az ember egy ilyen hatalmas erőt lát maga körül mozogni, de ugyanakkor katasztrofális, hogy pont ebben élünk.” – vázolja a természetfotózás kettősségét Korbely Attila természetfotós.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: Elektronikus keresők (EVF)

Néhány éve teljesen elképzelhetetlen volt egy professzionális, vagy akárcsak egy haladó amatőr fényképezőgép optikai TTL kereső nélkül. Ma azonban már - köszönhetően a technológia gyors fejlődésének - nem számít szentségtörésnek, ha egy gépre elektronikus kereső kerül. Nézzük meg, miben különböznek az elektronikus keresők alapvető típusai.

Fotóelmélet: Automatikus élességállítás

Hiába az egyik legfontosabb jellemző, az automatikus élességállítás jellemzésére nem igazán akad olyan mérőszám, mint a felbontásra a megapixel, vagy a tárolókapacitásra a megabyte. Megadjuk ugyan a mérőmezők számát, vagy azok érzékenységét, de a működési algoritmust ezt ritkán jellemzi. Pedig nagyon frusztráló tud lenni, amikor az automatikus élességállítás rosszul vagy lassan működik. A megfelelő gép kiválasztásánál nem árt ha tudjuk, hogy hogyan is működik ez az alapvető funkció.

Fotóelmélet: Zárak

Sorozatunk korábbi részeiben láthattuk, hogy az érzékelőre jutó fény mennyiségét az objektívben lévő blende szabályozza. Ez azonban csak az egyik fele a fénymennyiség szabályozásának, hiszen az érzékelő megvilágításának ideje legalább ennyire fontos. Ebben a részben a megvilágítási idő szabályozásának az eszközét, a zárat mutatjuk be.

Fotóelmélet: Érzékelők 1

A fényképezőgépek jellemzésénél a legfontosabbnak tartott adatok egy része a képérzékelőre vonatkozik: típus, fizikai méret, felbontás. Érthető, hogy odafigyelünk ezekre az adatokra, hiszen az érzékelő az, ami a már megismert működésű optika által összegyűjtött fényt rögzíti. Sorozatunk mostani részében a legfontosabb érzékelőtípusokat tekintjük át.

Fotóelmélet: Optika 3

A fényképezőgépre tett objektívektől elvárjuk, hogy éles képet alkossanak, illetve hogy szabályozzák a fényképezőgépbe bejutó fény mennyiségét. Persze ezek nem egyszerű feladatok, de egy kis magyarázattal könnyen megérthetők. Fotóelméleti sorozatunk harmadik része ezért az élességállítással és a fényerővel, illetve a fényrekesz működésével foglalkozik, az előző két részben már megszokott részletességgel.