Vízálló kompaktok

Irházy Róbert (Birdie) - 2010. május 3. 07:00 (rövid digitális fényképezőgép teszt)
Tavalyi vízálló kompakt gépeket bemutató cikkünk után idén ismét nyakunkba kaptunk egy rakás új modellt, s felkerestünk egy csúszdákkal, medencékkel színesített vízi-világot. Az új gépeket még a tavalyiakkal is összehasonlíthatjuk, hiszen belőlük jópár még a mai napig kapható. Volt-e fejlődés ebben a szegmensben, vagy csak egy helyben toporognak a vízálló modellek?

Bevezető

Egy magára valamit is adó fényképezőgép gyártó igyekszik a lehető legtöbb szegmensben szerepeltetnie magát, s kivenni a részét a piac lehető legnagyobb részéből. Már persze feltéve, ha a profit a lényeg. Márpedig így a világgazdasági válságból való kilábalás során mi más lehetne a lényeg, ha nem a profit?

A kompakt gépek világának egy aprócska kis szigete a vízálló gépeké. Jóideig nem is voltak kaphatók ilyen modellek, csak külön búvártokokat gyártottak a létező kompaktokhoz. Ezek ára azonban annyira borsos még manapság is, hogy aki csak nyaralásra szeretne egy megfizethető megoldást, s nem búvárkodik profi szinten, annak el is menne a kedve az egész vízállóságtól, ha csak ez állna rendelkezésére. Szerencsére nem ez a helyzet, s ma már sok gyártó kínál olcsóbb, vagy drágább, egyszerűbb vagy funkcióiban okosabb modellt, így érdemes figyelmesebben szétnézni, mielőtt az ember belevág egy új vízálló gép beszerzésébe.

Első körben nézzük miket tudnak az idén nálunk járt modellek, s hasonlítsuk is össze őket a tavalyi tesztünk szereplőivel:

Casio Exilim EX-G1 Olympus mju-TOUGH 3000 Olympus mju-TOUGH 6020 Olympus mju-TOUGH 8010 Panasonic Lumix DMC-FT2 Fujifilm FinePix Z33WP Canon PowerShot D10 Panasonic Lumix DMC-FT1 Olympus mju-TOUGH 6000 Olympus mju-TOUGH 8000
Felbontás 12,1 Mpixel 12,0 Mpixel 14,0 Mpixel 14,0 Mpixel 14,1 Mpixel 10,0 Mpixel 12,1 Mpixel 12,1 Mpixel 10,0 Mpixel 12,0 Mpixel
Optika 38-114mm
28-102 mm
3,6×
28-140 mm
28-140 mm
28-128 mm
4,6×
35-105 mm
35-105 mm
28-128 mm
4,6×
28-102 mm
3,6×
28-102 mm
3,6×
LCD 2,5"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,5"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
2,7"
230e szubpixel
Vízállóság 3 méter 3 méter 5 méter 10 méter 10 méter 3 méter 10 méter 3 méter 3 méter 10 méter
Ütésállóság 2,13 méter 1,5 méter 1,5 méter 2 méter 2 méter - 1,22 méter 1,5 méter 1,5 méter 2 méter
Videó 848×480
MJPEG
1280×720
AVCHD
1280×720
AVCHD
1280×720
AVCHD
1280×720
AVCHD vagy MJPEG
640×480
MJPEG
640×480
MJPEG
1280×720
AVCHD vagy MJPEG
640×480
MJPEG
640×480
MJPEG
Belső memória 35,7 MB 1 GB 1 GB 2 GB 40 MB 50 MB 128 MB 40 MB 42 MB 45 MB
Kártyatípus microSD/
microSDHC
SD/SDHC SD/SDHC SD/SDHC SD/SDHC/
SDXC
SD/SDHC SD/SDHC SD/SDHC xD xD
HDMI kimenet - Igen Igen Igen Igen - - Igen - -
Méretek 103,5 × 64,2 ×
19,9 mm
95,9 × 65 ×
23,4 mm
95 × 62 ×
22 mm
95 × 62 ×
22 mm
99,3 × 63,1 ×
24,3 mm
92 × 59,5 ×
20,6 mm
103,6 × 66,9 ×
48,8 mm
98,3 × 63,1 ×
23 mm
95,3 × 63,4 ×
22,4 mm
95 × 61,7 ×
21,5 mm
Tömeg 154 gramm 159 gramm 171 gramm 182 gramm 188 gramm 110 gramm 190 gramm 184 gramm 149 gramm 182 gramm
Ár 75.000 Ft 57.000 Ft 86.000 Ft 110.000 Ft 105.000 Ft 36.000 Ft 84.000 Ft 89.000 Ft 78.000 Ft 110.000 Ft
A táblázatból jól látható, hogy a "kötelező" felbontás növelésen túl leginkább az Olympus fejlesztett. A tavalyi xD kártyát SD/SDHC-re cserélte, amely nagyobb sávszélessége miatt a HD videózást is lehetővé teszi (persze ez önmagában még nem elégséges feltétel). Ezen túlmenően drasztikusan megnövelték a belső memória méretét 1 GB-ra, illetve a csúcsmodellnél 2 GB-ra.
A Panasonic főként a komolyabb vízállóság elérésén dolgozott.
A Canon tavaly óta nem jelent meg új vízálló modellel, viszont a Casio kijött az Exilim sorozat első vízálló gépével, az EX-G1-gyel. A nálunk járt idei gépek közül egyébként az EX-G1 az egyedüli, amely nem tud HD-ban videózni.
Bár a Fujifilm új vízálló géppel bővítette termékpalettáját, sajnos úgy tűnik, hogy hazánkban nem kerül forgalmazásra. Szemben a Pentax új modelljeivel, amelyekből viszont nem kaptunk tesztkészüléket.

„A kép dolga, hogy széttörje a kereteket” - interjú Allan Sekula fotóművésszel

Író, kritikus, művész, sokoldalú tevékenységének csupán egy része a fotográfia, ám ezzel lett igazán ismert. Az amerikai fotóst tavalyi budapesti kiállítása kapcsán kérdeztük arról, hogyan alkot, és milyen különbséget lát az alkotás és a dokumentálás között.

„Sosem vagyok elégedett” - interjú Gáti Kornél fotóssal

Folyamatosan keresi az új utakat, képeivel érzéseket közvetít - Gáti Kornél az egyetlen magyar fotós, aki karnyújtásnyi távolságból fényképezhette indiai lakhelyén a Dalai Lámát. Tapasztalatairól, élményeiről (is) beszélgettünk.

„Előre látni az út végét” - interjú Kudász Gábor Arion fotóművésszel

Fontos tudni, miért készítjük a képeinket – vallja Kudász Gábor Arion. A fotóművész szerint akkor jó a kép, ha lehet nála jobbat csinálni, egy sorozat képei pedig önállóan is meg kell, hogy állják a helyüket.

„Keresni az összefüggéseket a világban” – interjú Szalontai Ábel fotográfussal

Nem feltétlenül kell szeretnie annak a focit, aki focikapukat fényképez – vallja Szalontai Ábel fotóművész. Igaz, a kapuk nem is kötődnek feltétlenül a labdarúgáshoz, inkább segítenek az alkotónak megtalálni a válaszokat az éppen aktuális kérdésekre – bármilyen irányból jöjjenek is.

„Nem kell túlbonyolítani”- interjú Szipál Péter fényképésszel

Meg kell találnunk saját stílusunkat, és nem szabad tervezni – vallja Szipál Péter fényképész, aki édesapjához, Szipál Mártonhoz hasonlóan évtizedeket töltött az Egyesült Államokban. Tanítani és önmagáért jött vissza, egy modellel pedig akár tatár lovasokról is beszél, hogy jobb képek szülessenek.

„A fotózás nem technikai dolog” - interjú Gárdi Balázs fotóriporterrel

Rengeteg utazás, maximális szabadság, és némi életveszély: röviden így jellemezhető Gárdi Balázs szabadúszó fotóriporter élete, aki megjárta Afganisztánt, Iránt, képeit pedig a World Press Photo Awardson is díjazták. Van, aki egyenesen festőkhöz hasonlítja, ő viszont azt vallja, a fotós dolga az, hogy minél több embernek bemutathasson olyan problémákat, amiket ő fontosnak ítél.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: Expozíció

A köznyelvben gyakran használunk a fénnyel kapcsolatos kifejezéseket vegyes értelemben, mint pl. „világos felület” vagy „erős fény”. A fénytanban ezekhez a sokszor hasonló kifejezésekhez egy-egy szigorúan meghatározott értelmezés társul. Ahhoz, hogy a fényképészeti expozíciót megérthessük, tisztázni kell a fénytani alapokat és az emberi szem néhány tulajdonságát.

Fotóelmélet: 100%

Állandó vita tárgya, hogy szabad-e a képeket 100%-os nagyításban egymáshoz hasonlítani, vagy a teljes kép szempontjából úgyis félrevezető eredményre jutnánk. Ehhez kapcsolódnak azok a viták is, amikor régebbi, kisebb felbontású fényképezőgépek képét állítják szembe a mai, „zajosabb és lágyabb” képeket adó utódaikkal. Nehéz igazságot tenni, de a részletek ismerete talán megkönnyíti a dolgunkat.

Fotóelmélet: Elektronikus keresők (EVF)

Néhány éve teljesen elképzelhetetlen volt egy professzionális, vagy akárcsak egy haladó amatőr fényképezőgép optikai TTL kereső nélkül. Ma azonban már - köszönhetően a technológia gyors fejlődésének - nem számít szentségtörésnek, ha egy gépre elektronikus kereső kerül. Nézzük meg, miben különböznek az elektronikus keresők alapvető típusai.

Fotóelmélet: Automatikus élességállítás

Hiába az egyik legfontosabb jellemző, az automatikus élességállítás jellemzésére nem igazán akad olyan mérőszám, mint a felbontásra a megapixel, vagy a tárolókapacitásra a megabyte. Megadjuk ugyan a mérőmezők számát, vagy azok érzékenységét, de a működési algoritmust ezt ritkán jellemzi. Pedig nagyon frusztráló tud lenni, amikor az automatikus élességállítás rosszul vagy lassan működik. A megfelelő gép kiválasztásánál nem árt ha tudjuk, hogy hogyan is működik ez az alapvető funkció.

Fotóelmélet: Érzékelők 1

A fényképezőgépek jellemzésénél a legfontosabbnak tartott adatok egy része a képérzékelőre vonatkozik: típus, fizikai méret, felbontás. Érthető, hogy odafigyelünk ezekre az adatokra, hiszen az érzékelő az, ami a már megismert működésű optika által összegyűjtött fényt rögzíti. Sorozatunk mostani részében a legfontosabb érzékelőtípusokat tekintjük át.