A digitális fotózás mára már eljutott odáig, hogy a képérzékelők felbontása bizonyos esetekben már vetekszik egy-egy negatív felbontásával. A fő probléma tehát már nem a felbontás, hanem a dinamika-tartomány.
Míg a negatív filmek jóval nagyobb világosság-tartományt képesek lefedni, a digitális fényképezőgépekben alkalmazott analóg képérzékelők sajnos ennek csak egy kisebb részét. Ezért fordul elő többször – főleg a kompakt gépeknél – hogy a sötét tónusok bebuknak, vagy a túl világos részek részlettelenül kiégnek.
A szűk dinamika-tartomány kiterjesztésével már többen próbálkoztak, sőt, létezik már ügyes módszer arra, hogy az ilyen digitális fényképezőgépekkel hogyan készíthetők nagy dinamika-tartományú (HDR – High Dynamic Range) fotók. A három vagy több expozícióból összerakott felvételkészítési technikáról már a Fotózz!hu oldalunkon is megjelent egy olvasói cikk.
A Panasonic olyan szenzor prototípusával érkezett az ISSCC-re (International Solid-State Circuits Conference – nemzetközi szilárdtest áramköri konferencia), amely három gyors expozícióval hoz létre áramkörön belüli HDR képet.
Tokayoshi Yamada egy 177×144 pixeles szenzort mutatott be, amely három fotót készít el gyors egymásutánban. Az első kép 1/666666 mp-es, a második 1/6666 mp-es, míg a harmadik kép 1/66 mp-es expozíciós idővel készül. Az egyes felvételek értékeit a szenzoron elhelyezett külön áramkör összesíti, amelyben kondenzátorok egy csoportja fogja tárolni a végső, HDR képet.
Az új módszer segítségével 140 dB dinamika-tartományt értek el, a mostani képérzékelők 60 dB-es értékével szemben, mindez 15 kép/mp képfrissítés mellett is használható.
A szemléltető képen egy 100W-os izzót fotóztak le, a hagyományos megoldású és az új technológiájú szenzorral. A hagyományos szenzorral készült képen az izzószál környéke teljesen kiégget, ezáltal az izzó üvegbúráján lévő felirat is olvashatatlanná vált, míg az új, nagy dinamika tartományú szenzorral jól kivehetők maradtak a betűk az erősen világító izzószál környezetében is.