Bemutatás
A Sony E 50mm f/1,8 OSS optikája az E bajonettes tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépekhez készült. A kiváló fényerejű portréobjektívet 90.000 Ft-ért vásárolhatjuk meg.
Az optika tubusa és bajonett csatlakozója fém, időjárásálló karimával azonban nem rendelkezik.
Mivel a Sony MILC-eibe nem épített szenzorstabilizálást, a kézremegés elleni védelmet az objektívnek kell megvalósítania. Az OSS itt az Optical SteadyShot Stabilisation, vagyis az optikai stabilizáló rendszer rövidítése, mely jelzi, hogy ebben az objektívben is található stabilizátor, erre a gyártó 4 Fé előnyt adott meg. Ez azt jelenti, hogy az f/1,8 fényerőt kihasználva éjszaka is van lehetőségünk kézből fotózni viszonylag visszafogott érzékenységen (természetesen csak statikus témáról beszélünk).
Az 50mm gyújtótávolságú objektív látószöge APS-C szenzoros NEX fényképezőgépen 32 fokos, mely 75 mm-es kisfilmes optikáéval egyenértékű. A fényerő kiváló, f/1,8.
Az objektív 9 lencsetagot tartalmaz, melyet 9 csoportba rendeztek. A gyártó nem tesz említést alacsony szórású tag alkalmazásáról.
Az objektív elé 49 mm-es szűrőket tekerhetünk fel, a cső formájú napellenzőt a gyári csomag tartalmazza.
Használati tapasztalatok
Ahogyan a bevezetőben már említettük, a Sony E 50mm f/1,8 OSS teljesen fém burkolatot kapott. Igaz ez a bajonettre, a tubusra és az élességállító gyűrűre egyaránt. Műanyaggal csak a frontlencse körül találkozunk.
Az 50-es objektív nem nevezhető kicsinek. Összehasonlításképpen: pont ugyanakkora, mint az E 18-55mm-es kitobjektív, illetve magasabb (hosszabb), mint egy Canon 50mm f/1,8 fullframe-es optika. Az alkalmazott fém, illetve a sok lencsetag miatt az objektív tömege sem csekély, a 200 gramm ebben a kategóriában már komolynak számít.
Az élességállítást bár nem ultrahang motor végzi, mégis kellően gyors, s szinte hangtalan. Az objektív belső élességállítású, így a frontlencse se nem fordul el, se nem mozog előre-hátra a fókuszálás során. Ennek további előnye, hogy a lencsetagok közé szinte lehetetlen, hogy szösz, vagy porszem jusson.
Az élességállító gyűrű sűrű bordázatú, 2,4 cm (~1 col) szélességű. A fókuszgyűrű nincs közvetlen fizikai kapcsolatban a lencsetagokkal, a kézi élességállítás során csak a fókuszmotort vezéreljük.
Az optika tubusán sem kapcsolót, sem távolságskálát nem találunk.
Színhiba
A nagy fényerejű 50mm-es objektív f/1,8 fényerőn nagy felbontásban jól látható kromatikus aberrációt produkál, mely azonban már F4 blendénél egyáltalán nem érezhető. A legrosszabb esetben itt 10 Mpixelre vonatkoztatva 5-6 pixelnyi elszíneződés tapasztalható, mely 13×10 cm-es papírképnél 0,2 mm szélességben, 60×40 cm-es nyomaton 1 mm szélességben jelentkezik majd.
Geometriai torzítás
Mivel fix gyújtótávolságú, standard objektívről van szó, a geometriai torzítástól minimális szintet várunk. Ez az elvárás teljesül is, noha teljes torzításmentességről nem beszélhetünk. Mégis, a 0,2%-os párnatorzítás igazán elhanyagolható.
Peremsötétedés
Mivel az 50 mm-es E bajonettes objektív APS-C szenzormérethez fejlesztett, így még a teszt előtt borítékolható volt, hogy a peremsötétedés várhatóan jól érzékelhető lesz. Így is történt, nyitott blendével teljes fényerőn jelentős sötétedés figyelhető meg a sarkokban, amely azonban csak a kép legszélét érinti, ugyanis a vignettálás erősen a sarkokra koncentrálódik. Egyrészt emiatt, másrészt a 30%-ot elérő érték miatt lesz jól látható a sarkok kisebb fényereje. A vignettálás azonban jól csökkenthető rekeszeléssel, így már F4 blendét választva is bőven 10% alá kerül a sarkok sötétedése.
Makró, közelfényképezés
Az objektívvel 34 cm-es közelponttal dolgozhatunk, ez 29 cm-es munkatávolságot jelent. Ilyen távolságból 131 mm széles témával tölthetjük ki a teljes képet a NEX rendszerben található APS-C szenzoroknál. Gyári adatok szerint az objektív 0,2×-es nagyítású, melyet közelítőleg mi is tapasztaltunk (a mi tesztünkből 0,18×-es leképezési arány számítható).
Mint látható, közelfényképezésben nem túl jól teljes az 50 mm-es optika, amely éppen portrézásnál nem okozhat gondot, de ételfotózásnál, ahol ez a gyújtótávolság még jó volna, a közelpontból adódó képkivágás már lehet, hogy nem elég az elképzeléseink megvalósításához.
Képminőség
A Sony E 50mm f/1,8 OSS igen szépen teljesített. A rajzolata remek, már f/1,8-on is kiválóan használható akár 24 Mpixeles felbontáson is. Igaz, itt azért még érezhető minimális lágyság, de ennek mértéke bőven elfogadható. F2,2-től aztán szárnyra kap az objektív, s F2,8-nál már szinte maximális részletgazdagsággal vetíti a képet a szenzorunkra.
A sarkokban sincsenek jelentős rajzolatbeli problémák, inkább csak a már korábban bemutatott peremsötétedés.
A készített tesztfotók mind azt mutatják, hogy az objektív igazán jól dolgozik még 24 Mpixeles felbontáson is, a legrészletgazdagabb képeket f/5,6 és f/8 rekesznyílás környékén kapjuk.
Értékelés
A Sony E 50mm f/1,8 OSS nagyon jó benyomást tett ránk. A képminőség kiváló, kromatikus aberrációval a tesztrábrán kívül nem találkoztunk, a sarkok képélessége is rendben van, a háttérelmosás finom, egyedül az erősebb peremsötétedést lehet felróni hibának, bár sok esetben ez hangulatosabbá is tehet egy-egy művészi jellegű fotót. Műszaki jellegű, vagy repro fotózásnál persze ez a vignettálás már nem előnyös, de erre az esetre az F8 rekeszérték bőven orvosságot ad.
Ezen kívül még egyetlen pont van, ahol az 50mm-es optika nem teljesít kiválóan, az pedig a közelfényképezés. Makrózásra nem igazán fogjuk tudni használni.
Az objektív építési minősége is kiváló, így nyugodt szívvel azt mondhatjuk, hogy aki rendelkezik Sony NEX fényképezőgéppel, s szeretne a kitobjektívénél szebb, kisebb mélységélességű fotókat készíteni, ne sajnálja a pénzt erre az optikára. Nem fog csalódni!