Az Adobe minap jelentette be, hogy esedékes Creative Cloud (Photoshop, Lightroom, stb.), valamint Camera RAW frissítésének egyik sarokköve, a régóta ígérgetett Dehaze funkció lesz. Így is lett. Mi pedig gyorsan kipróbáltuk. A DeHaze-t és néhány más új funkciót sajnos a dobozos Lightroom felhasználók nem kapták meg. Ők kénytelenek beérni a hibajavításokkal és néhány új fényképezőgép és objektív támogatásával. Az aktuális Photoshop alá telepíthető Camera RAW 9.1-es változatában azonban helyet kapott ez az új eszköz, így itt próbáltuk ki. Telepítése a Photoshop Help/Updates menüpontja alatt lehetséges. A nevéből talán kitűnik a funkciója is. Képünk ködösségét távolíthatjuk el vele, és mivel a RAW konverter már régóta tartalmaz kontraszt beállítási, sőt a Clarity csúszka révén a mikrokontrasztot befolyásoló eszközt is, biztos, hogy nem csak egyszerű kontraszt emelésről lesz szó. De nézzünk inkább egy példát, mondjuk ezt a távolban kissé ködös képet: Jól látható, hogy az egyszerű kontrasztemeléssel nem sokra megyünk, ugyanis arra jobbára csak a háttérben lenne szükség, az előtérben sokkal kisebb mértékben. Azért tegyünk egy kísérletet az eddigi módszerekkel! Erősen visszafogtam a csúcsfényeket (Highlights), és komolyabb emelést kapott az éleket kiemelő, a képnek határozottságot adó Clarity is. 20% körüli kontrasztemelés és a sötét tónusok (Blacks) visszahúzása is sokat javított a fotó kiállásán. A végeredmény ilyen lett. Egy sokkal kontrasztosabb, erőteljesebb kép, de a háttérben ennek ellenére még mindig ott a ködösség, ezt csak szelektív kontrasztemeléssel lehetne javítani. Most nézzük meg az új eszközt, melyet az Effects fülön találunk. Egy egyszerű csúszka az egész, mely alapesetben 0-án (középen) áll. Két irányba +/-100 érték között állíthatjuk. Pozitív irányban kontrasztosabb képet kapunk, negatív irányban még ködösebbet. Első körben féltávig emeltem (+50 érték) …és ezt kaptam: Sokkal egyenletesebb a végeredmény. A háttér mellett a középtónusok is erősebbek lettek, ami nagyon jót tett a textúráknak, ugyanakkor az előtér kontrasztja sem zavaró. Jobban előtűnnek a felhőtextúrák, sőt az ég színe is. A telítettség némileg nőtt, ami persze visszahúzható a Saturation vagy Vibrance csúszkával. Most lássuk a képet 100%-os DeHaze-zel: Húú, ez már mellbevágóan túlszaturált és erősen kontrasztos, HDR-szerű. A háttér nagyon erős lett, ugyanakkor az előtér alig változott. Az ég textúrája szépen kiemelkedik, de közelről nézve kellemetlen, sávos zaj is megjelent rajta, nem is beszélve az eddig a kontraszttalanság mögé bújó szenzor koszról. A DeHaze a képsarki sötétedést is erősen meg tudja dobni, bár ez itt nem annyira egyértelmű. Az alap beállítások után (világosság, WB, optikai hibák) érdemes a DeHaze-zel folytatni a korrekciót, majd a kívánt erősség után visszatérni a főbb opciókhoz és ezekkel finomítani a képen. Én például a 100%-os képen kicsit visszavettem a kontrasztot (Contrast) és a feketéket (Blacks). A Shadows csúszkán is toltam picit, hogy a kép keménysége csökkenjen, és persze csökkentettem a színek telítettségén is. Nyilván a beállítások mértéke ízlésünktől függ. Ez lett a végeredmény, miután az égen lévő koszfoltokat is eltávolítottam: Még egyszer a kiindulási kép: Van azért a DeHaze-nek hátránya is, például az, hogy az ún. levegőperspektíva gyakran jót tud tenni a kép térbeliségének, a távoli köd eltüntetése viszont némileg kétdimenzióssá teheti a fotót, ezért nem minden esetben indokolt használni. Ahogy az elején említettem a csúszkának negatív iránya is van, mellyel tovább növelhető a ködösség mértéke. -50%-ra húzva az eredeti képből ezt csinálja: Jól látszik a hatásából, hogy ez egyfajta inverz kontrasztmaszk, melynek legelőször a gyengébb kontrasztú területekre van hatása. Aki frissítheti RAW konverterét, tegyen vele egy próbát, mert nagyon kényelmes eszköz. Hatását, csak hosszadalmas, összetettebb szerkesztési lépésekkel utánozhatjuk.
NÉPSZERŰ CIKKEK
A Canon EOS rendszer 30 éve másfél percben
Az ausztrál Digital Camera Warehouse egy összefoglaló videóval köszönti a 30 éves Canon EOS rendszert.
Kisfilmjükben végigtekinthetjük az elmúltnyócév ( ;) ), akarom mondani az...
Portré fotózás erős fényben: HSS vagy vND szűrő?
Kis mélységélességű kültéri portrék készítésekor előforduló probléma az előtér és a háttér jelentősen eltérő világossága. Ezen derítőlapokkal és vakukkal segíthetünk, de ha az elérendő kis mélységélesség miatt a blendét nem tudjuk a bejövő fény szabályozására használni, akkor hamar akadályokba ütközünk. Az előtér és a háttér megvilágításának összehangolására ezúttal két lehetőséget vizsgálunk meg.
A kulisszák mögött: így készült Erik Johansson – Drifting Away című képe
Aki folyamatosan nyomon követi blogunkat, már biztosan ismeri Erik Johansson svéd fotós és PS zsonglőr nevét és néhány művét is. Legújabb képe a Drifting...
Az expozíciós háromszög
Viktor Elizarov kanadai fotós készítette el az alábbi expozíciós háromszöget, amely segít megérteni a rekesz, a zársebesség és az érzékenység hatásait.
A képen feltüntette azt...
Augusztus 29. a Magyar Fotográfia Napja
2003 óta minden évben augusztus 29-én ünnepeljük a Magyar Fotográfia Napját. De tudod, hogy miért pont ezen a napon?
Talán sokan tudják, hogy augusztus 29-e...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben