Az Adobe minap jelentette be, hogy esedékes Creative Cloud (Photoshop, Lightroom, stb.), valamint Camera RAW frissítésének egyik sarokköve, a régóta ígérgetett Dehaze funkció lesz. Így is lett. Mi pedig gyorsan kipróbáltuk. A DeHaze-t és néhány más új funkciót sajnos a dobozos Lightroom felhasználók nem kapták meg. Ők kénytelenek beérni a hibajavításokkal és néhány új fényképezőgép és objektív támogatásával. Az aktuális Photoshop alá telepíthető Camera RAW 9.1-es változatában azonban helyet kapott ez az új eszköz, így itt próbáltuk ki. Telepítése a Photoshop Help/Updates menüpontja alatt lehetséges. A nevéből talán kitűnik a funkciója is. Képünk ködösségét távolíthatjuk el vele, és mivel a RAW konverter már régóta tartalmaz kontraszt beállítási, sőt a Clarity csúszka révén a mikrokontrasztot befolyásoló eszközt is, biztos, hogy nem csak egyszerű kontraszt emelésről lesz szó. De nézzünk inkább egy példát, mondjuk ezt a távolban kissé ködös képet: Jól látható, hogy az egyszerű kontrasztemeléssel nem sokra megyünk, ugyanis arra jobbára csak a háttérben lenne szükség, az előtérben sokkal kisebb mértékben. Azért tegyünk egy kísérletet az eddigi módszerekkel! Erősen visszafogtam a csúcsfényeket (Highlights), és komolyabb emelést kapott az éleket kiemelő, a képnek határozottságot adó Clarity is. 20% körüli kontrasztemelés és a sötét tónusok (Blacks) visszahúzása is sokat javított a fotó kiállásán. A végeredmény ilyen lett. Egy sokkal kontrasztosabb, erőteljesebb kép, de a háttérben ennek ellenére még mindig ott a ködösség, ezt csak szelektív kontrasztemeléssel lehetne javítani. Most nézzük meg az új eszközt, melyet az Effects fülön találunk. Egy egyszerű csúszka az egész, mely alapesetben 0-án (középen) áll. Két irányba +/-100 érték között állíthatjuk. Pozitív irányban kontrasztosabb képet kapunk, negatív irányban még ködösebbet. Első körben féltávig emeltem (+50 érték) …és ezt kaptam: Sokkal egyenletesebb a végeredmény. A háttér mellett a középtónusok is erősebbek lettek, ami nagyon jót tett a textúráknak, ugyanakkor az előtér kontrasztja sem zavaró. Jobban előtűnnek a felhőtextúrák, sőt az ég színe is. A telítettség némileg nőtt, ami persze visszahúzható a Saturation vagy Vibrance csúszkával. Most lássuk a képet 100%-os DeHaze-zel: Húú, ez már mellbevágóan túlszaturált és erősen kontrasztos, HDR-szerű. A háttér nagyon erős lett, ugyanakkor az előtér alig változott. Az ég textúrája szépen kiemelkedik, de közelről nézve kellemetlen, sávos zaj is megjelent rajta, nem is beszélve az eddig a kontraszttalanság mögé bújó szenzor koszról. A DeHaze a képsarki sötétedést is erősen meg tudja dobni, bár ez itt nem annyira egyértelmű. Az alap beállítások után (világosság, WB, optikai hibák) érdemes a DeHaze-zel folytatni a korrekciót, majd a kívánt erősség után visszatérni a főbb opciókhoz és ezekkel finomítani a képen. Én például a 100%-os képen kicsit visszavettem a kontrasztot (Contrast) és a feketéket (Blacks). A Shadows csúszkán is toltam picit, hogy a kép keménysége csökkenjen, és persze csökkentettem a színek telítettségén is. Nyilván a beállítások mértéke ízlésünktől függ. Ez lett a végeredmény, miután az égen lévő koszfoltokat is eltávolítottam: Még egyszer a kiindulási kép: Van azért a DeHaze-nek hátránya is, például az, hogy az ún. levegőperspektíva gyakran jót tud tenni a kép térbeliségének, a távoli köd eltüntetése viszont némileg kétdimenzióssá teheti a fotót, ezért nem minden esetben indokolt használni. Ahogy az elején említettem a csúszkának negatív iránya is van, mellyel tovább növelhető a ködösség mértéke. -50%-ra húzva az eredeti képből ezt csinálja: Jól látszik a hatásából, hogy ez egyfajta inverz kontrasztmaszk, melynek legelőször a gyengébb kontrasztú területekre van hatása. Aki frissítheti RAW konverterét, tegyen vele egy próbát, mert nagyon kényelmes eszköz. Hatását, csak hosszadalmas, összetettebb szerkesztési lépésekkel utánozhatjuk.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Így készülnek a Nikkor optikák
A Nikon Europe egy szépen fényképezett rövidfilmet tett közzé Youtube oldalán, mely a Nikkor objektívek gyártásába avatja be nézőjét.
A cég az elmúlt...
Buktassuk le a filmeket
Ha beülünk egy moziba, vagy este a tévé elé, biztosan nem az lesz a célunk, hogy hibákat, vagy árulkodó jeleket keressünk a filmekben. Pedig...
Fényformálók otthon – Nikon #CreateYourLight
Ha lemaradtál volna róla, már megtekinthető a Nikon #CreateYourLight oktatóvideó sorozat következő epizódja, amelyben az otthon elkészíthető fényformálókról kapunk bőséges bemutatót!
Így használd a Lightroom Color Grading (fényelés, színkorrekció) funkcióját!
Még tavaly ősszel jelent meg a Lightroomban a három utas színkorrekció lehetősége, aminek használata nem túl bonyolult, mégis vannak apró trükkök, amikkel még egyszerűbben és hatékonyabban használhatod.
Tippek az ünnepi események fotózásához
Akár tükörreflexes (DSLR), akár tükör nélküli cserélhető objektíves (MILC), akár kompakt gépünk van, készítsünk hangulatos fotókat a karácsonyi témákról, eseményekről! Vishwaant Avk: Korcsolyázók...
TOVÁBBI
- All
- mobilfotózás
- tippek>haladóknak
- szoftverek
- könyvek
- állványok
- táskák
- fotótörténelem
- interjúk
- fotóelmélet
- alapfokon
- témák fotózása
- okostelefonok
- technológiák
- projektorok
- photokina 2006
- Tesztfotók
- digitális sötétkamra
- friss áru
- videó
- fotónyomtatók
- pályázatok
- kiegészítők
- fényképezőgépek
- objektívek
- kiállítások
- Featured
- tippek>kezdőknek
- világítástechnika
- fotózz!hu
- képgyűjtemény
- blogszemle
- pletyka
- tudósítások
- előkészületben
- szkennerek
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- profi MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben