Az idei CES talán legrosszabbul őrzött titka fotós szempontból a Nikon D5 bejelentése volt. Persze azt a számok bűvöletében élő Nikon rajongók már rég kiszámolták, hogy a Nikon D4s utódja most kell érkezzen, de arra ők sem számoltak, hogy lesz köztük olyan szerencsés, aki a készüléket már nagyjából egy hónappal a cég által szervezett mai sajtókonferencia előtt ki tudja próbálni. Pedig a Nikon nagyon rágyúrt erre az eseményre. A világ minden tájáról bő 200 újságírót hívott meg Las Vegasba, hogy rajtuk keresztül a lehető legpontosabban tájékoztassa az érdeklődőket. Azt ígérték, hogy a mostani bejelentések átalakítják a ma ismert kategóriák határait. Akkor még nem is tudtuk, hogy nem a D5 miatt kell a fél világon átrepülnünk. Noboyoshi Gokyu, az egyik alelnök a Nikon egy számjegyű D szériájának méltatásával indította a sajtótájékoztatót, kiemelve a filmről digitálisra való átállást a profi szegmensben meghatározó D1 jelentőségét. A mindenki által várt D5-öt Tadashi Nakayama, a képalkotási üzletág marketing vezetője leplezte le. Gyorsabb, nagyobb felbontású és szebb bőrszíneket produkál, a 153 pontos AF pedig természetesen minden eddiginél gyorsabb és pontosabb. A furcsa egyedül az volt, hogy a gyors sorozatnál az élességet nem egy hasonló kategóriás géphez, hanem úgy általában a MILC-ekhez hasonlították. Lehet, hogy már a profi DSLR szegmensben is a MILC-eket kell megverni? A Nikon D5-nek ez nyilván nem esik nehezére, ezért is volt furcsa, hogy rangon aluli ellenféllel mérték össze. A D5 bemutató végét egy 4K-ban készült alig egy perces videó zárta, amit Bill Frakes Nebraszkában készített, többnyire a D5 új UHD time lapse módját felhasználva. Íme a filmből egy hosszabb verzió: A nagykövetek feladata, hogy képviseljék az országot vagy a márkát egy adott közönség előtt. A D5 esetén ezúttal Matthias Hangst bízták meg ezzel a munkával, aki Kaliforniában dolgozhatott 3 napot az új géppel. A sok újítás közül legfontosabbként Matthias a 153 pontos AF-et és az AF új követő rutinját emelte ki. A megrendezett szituációk során tényleg eszméletlen minőségű fotók készültek. Focipályán a 25-30 képes sorozatoknál minden kép éles, de Matthias kiemelte azt a lóugrásnál készült képet is, ahol a tornász csupán egy pillanatra bukkan fel a megfelelő pozícióban. Ott a gépnek elsőre el kell találnia az élességet. Egy másik képnél, amikor a vízilabdázó a labdáért úszik alig néhány centis mélységélesség mellett is ott van a fókusz, ahol lennie kell. Aztán egyszer csak megjelent a kivetítőn a D500. Az elmúlt hetek a D5-ről szóltak, amiről szinte minden lényeges kiderült még a bejelentés előtt, miközben egy szó nem hangzott el arról, hogy a Nikonnak a CES-en nem ez lesz a legnagyobb dobása. Már szinte mindenki feladta, hogy a Nikon valaha bejelenti a D300s utódját, amit már évek óta a D7000-es sorozat tagjaival próbálnak pótolni. Legutóbb a Photokinán Zurab Kiknadze-vel arról beszélgettünk, hogy a mobilok térnyerését a fotózásban a Nikonnak lehetőségként kell kezelnie, nem fenyegetésként. És ezt komolyan is gondolták. A mostantól megjelenő gépek többségében ugyanis ott működik majd SnapBridge szolgáltatás, aminek segítségével a képek azonnal elérhetők és megoszthatók lesznek mobiltelefon segítségével. A D500 állandó Bluetooth LE (Low Energy – alacsony fogyasztású) kapcsolatban áll a fotós zsebében lapuló mobiltelefonnal, amire az exponálás után azonnal átkúsznak a fotók nézőképei (ez természetesen kikapcsolható). Ezek válogatáshoz és megosztáshoz tökéletesen megfelelnek, de a hamarosan elkészülő Android és iOS alkalmazások nyilván ennél többre is képesek lesznek. A hangsúly az állandó kapcsolaton és az ebből eredő kényelmes használaton van. A Nikon D500 a DX-es Nikon gépek csúcsa, így nem csoda, hogy ebbe a gépbe is a D5 AF rendszere került, a teljesítményt pedig az XQD kártyafoglalat biztosítja. „És még valami” hangzott el ezek után. Bár a D500-at követően már szerintem senki nem számított más meglepetésre, a Nikonnak mégis sikerült még néhány percig a kivetítőre szegeznie a szemeket. A Nikon nem csak a mobilokban, hanem az akciókamera szegmensben is lehetőséget lát, ezért csatába küldik a 30 méteres mélységig tok nélkül is vízálló, 360 fokos gömbpanorámában látó Keymission 360-at. A kamera képességeit Corey Rich operatőr, rendező méltatta, aki a 4K UHD felbontás adta lehetőségek mellett a kamera mikrofonjának minőségét emelte ki. A 360 fokos látószög mellett nincs olyan, hogy valaki a kamera mögött áll, hiszen minden látható. Ez egy teljesen más gondolkodásmódot igényel – emelte ki CoreyRich. A Keymission 360 nem az első gömbpanorámás videót rögzítő eszköz, de az eddig megjelent, hasonló tudású készülékek többnyire nagyok és bonyolultak voltak. A Nikon Keymission 360 ezzel szemben egy maréknyi kamera, ami szinte bárhova kényelmesen felrögzíthető és használható. Ha azt nézzük, hogy a Facebook 2 milliárdért megvett Oculus Riftje hamarosan piacérett termékké válik, akkor a Nikon valószínűleg a lehető legjobbkor döntött az akciókamera piacra való belépés mellett. A virtuális szemüveg gyártóknak ugyanis égető szüksége lesz ilyen jellegű tartalmakra, amit ennél sokkal egyszerűbben nehéz lenne elkészíteni. A termékeken túl két dolog vált még teljesen nyilvánvalóvá: a látszat ellenére a Nikon igenis tud titkot tartani, illetve hogy a látszólag véletlen kikerült információk egy jól komponált PR hadjára részei.
NÉPSZERŰ CIKKEK
A Nikon bemutatja: a Hikari üveggyár
Bizonyára nem én vagyok az egyetlen, akinek új információ, hogy a Nikkor objektívek lencséinek alapanyagait képező nagy tisztaságú üvegeket a japán Hikari üveggyár készíti....
Lightroom egypercesek
Örkény után az Adobe is a rövid és tanulságos történetekben hisz. Remek ötleteket és tippeket szerezhetünk az Adobe nemrégiben indított új videó...
22 hiba, amelyet tájkép fotózásnál elkövethetsz
A PhotoWhoa most (egy rövid időre) ingyenesen elérhetővé tette Anne McKinnell e-bookját, amelyben arra is kitér, hogyan előzzük meg az említett hibákat. ...
Az expozíciós háromszög
Viktor Elizarov kanadai fotós készítette el az alábbi expozíciós háromszöget, amely segít megérteni a rekesz, a zársebesség és az érzékenység hatásait.
A képen feltüntette azt...
Ennyit számít pár milliméter a nagylátószögnél
Fotózással most ismerkedők számára általában elég nehéz megérteni olyan fogalmakat, mint érzékenység, zársebesség, mélységélesség, de még a látószög és a gyújtótávolság közötti kapcsolatnál is...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben