Panel Discussion

0

A Japán Fényképezőgép Múzeum vezetője, Yasunori Ichikawa úr kért fel beszélgetésre egy-egy vezetőt a legnagyobb japán gyártóktól (Olympus, Casio, Canon, Epson, Sony, Nikon és Panasonic), hogy áttekintsék a digitális fényképezés múltját és jelenét. A beszélgetés természetesen japánul zajlott, a külföldi újságírók szinkrontolmács segítségével követhették a történetet. A tudósítás támogatója a Sony A japán pontosság nem tolerálta a 2 perces késésemet, így az előadáshoz az 1981-es Sony Mavica bejelentésnél csatlakoztam. Annak idején a floppy lemez tűnt a legmegfelelőbb adattároló eszköznek. Ez a rendszer (a Mavica) többé kevésbé uralta a 80-as éveket, amit a Sonytól jelen lévő Toru Katsumoto két újságcikk kivágással is illusztrált: az egyik egy a los angelesi olimpián 1984-ben készült fekete-fehér felvétel volt, aminek a képaláírásában is szerepelt, hogy digitális formában Mavica fényképezőgéppel készült. A másik, immár színes felvétel szintén olimpián, méghozzá Szöulban készült. Annak idején ezeket a felvételeket még modemes technológiával továbbították a szerkesztőségeknek. A beszélgetés érdekes és követhető része kb. itt ért véget. A kivetítőre felkerült még néhány modell a Konica, a Sony és a Canon 1988-as kínálatából, de ahogy haladtunk a jelen és a jövő felé, a válaszok úgy lettek egyre általánosabbak és semmitmondóbbak. Az eredményeket és a fejlesztési irányokat érthető módon egyikük sem akarta kifecsegni, így pedig merő időhúzás volt a beszélgetés, ezért kicsit több mint egy órával az érkezésem után az utolsó nem japánok egyikeként én is elhagytam az előadót. A helyszínről készült tudósítás támogatója a Sony Central and Southeast Europe Kft., a beszámolók illusztrációit pedig egy 16-108mm-es objektívvel és egy F58AM vakuval felvértezett Sony α55-ös vázzal készítem.