Exkluzív: Panasonic Lumix DMC-GF6

0

A kedd reggeli indulás előtt módszeresen pakoltam be. Csak a legszükségesebbeket, hiszen rövid időre utazom. A Galaxis Útikalauz Stopposoknak kifejezett felszólítása ellenére törölközőt nem raktam be, bíztam benne, hogy a szállásunk nem fog csalódást okozni.
A fotós felszerelésnél már nem így gondolkoztam. Beraktam szépen az APS-C DSLR vázamat, egy 28-75mm f/2,8-at, egy 10- 20 mm-es nagylátót, egy rádiós vakukioldót és egy Metz vakut termékfotózás esetére.
Ezt követően megemeltem a táskám és szomorúan konstatáltam: ez így nehéz lesz.

Mi sem bizonyítja jobban a MILC gépek iránti igényt, mint saját példám. Noha már párszor meggyőzött az élet, most ismét úgy adódott, hogy rá kellett jönnöm: egy ilyen típusú fotózáshoz teljesen felesleges és nehéz egy DSLR szett.
Így kénytelen voltam úgy dönteni, hogy nem cipelek túl sok terhet, lemondtam a nagylátószögről és a vakuról is, egyetlen objektívvel és a vázzal indultam útnak.

A Panasonic fényképezőgépek európai bemutatójának helyszíne ezúttal a szomszédos Bécs volt, ahova a macerás repülés helyett egy kisbusszal érkeztünk.

A délelőtt így is elment az utazással, de ebéd után már jöhettek is az újdonságok.

A prezentáció a szokásos módon a cég üzletei eredményeivel kezdődött, melybe Laurent Abadie, a Panasonic Europe elnök vezérigazgatója vezetett be minket. E szakaszból megtudhattuk, hogy a Panasonic a harmadik helyre hozta fel magát a teljes digitális fényképezőgép szektorban az Euro5 zónán belül, mely összesen 10,4%-os részesedést jelent. A kompakt gépek piacán még egy fokkal jobb a helyzetük, itt 12,3%-os részesedéssel büszkélkedhet a Japán gyáróriás.
Szintén remek eredményt tud felmutatni a MILC gépek piacán, ahol az Egyesült Királyságban a második helyet, az Euro5 zónában a harmadik helyet birtokolja, előbbinél 24%, utóbbinál 17,9%-os részesedéssel.

A piaci adatok után Ichiro Kitao, a digitális fényképezőgépek üzletág igazgatója mutatta be a piaci igények változását, melyből kiderült, hogy a tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépek továbbra is dinamikusan terjednek, s ezzel együtt a prémium kompaktokra is egyre nagyobb igény mutatkozik az egyszerűbb kompakt gépek kárára.

A jövőben vélhetően az egyszerűbb kompakt gépeket kiszorítják majd az okostelefonok fényképezőgép funkciói, mely főként a naponta fényképezők körében lesz jelentős. A fontos pillanatok megörökítésére, illetve a hobbi és amatőr fotózásra továbbra is fényképezőgépeket fogunk használni – jósolja a Panasonic.

A kategóriák fejlődése után rövid betekintést kaptunk a Panasonic digitális fényképezőgépek piacán tett fejlesztéseiről, melyek közül leginkább az intelligens automata módot, illetve a optikai stabilizátort, ezen belül pedig az igen hatékony Power O.I.S-t kell kiemelnünk, mely nem csak bridge, de MILC gépek objektívjeiben is megtalálható.

A modern kor kihívásainak megfelelően a Panasonic gépek egy része már érintésérzékeny LCD-vel készül, érintésre fókuszálás és exponálás lehetőségével, valamint az idei gépek java része WiFi támogatást is fel tud majd mutatni

A szárazabb gazdasági-piaci rész után végre lehullt a lepel, akarom mondani elszállt a füst az új fényképezőgépekről is, melyek közül akad, amiről még nem is beszélhetünk, ezek egy későbbi időpontban lesznek csak publikusak (ennek ellenére nekünk titoktartás fejében megmutatták).

A Panasonic DMC-GF6, mely a GF széria legújabb tagja már tagnap reggel óta nyilvános, így a nap előadás utáni részét ennek a gépnek a próbálgatásával töltöttük.

Az új modellek képességeinek bemutatását követően Sebastian Drawert, a Panasonic DSC/Lumix G üzletág menedzsere beszélgetett Mel Karch fotográfussal, melyből kiderült, hogy az új GF6-tal minden fotózás könnyedén megy. Persze mi más is derülhetett volna ki róla.

A bemutatott fotók egyébként jól demonstrálták, hogy legyen szükség akár nagylátószögű, akár tele tartományú fotózásra, akár jó megvilágításban, akár kevés fényben, a DMC-GF6 minden szituációban megállja a helyét.

Az előadást követően átvehettük tesztgépeinket, aminek gyorsan végig is fotóztam a menüjét.

Sokat azonban nem vacakolhattam, mivel háromnegyed 3-kor indultunk fotós túránkra, melyen idegenvezetéssel segítve végigjárhattuk azokat a helyeket is, ahol Mel Karch elkészítette a bemutatóban látott képeket.
A hosszúra nyúlt sétán rengeteg helyre eljutottunk, természetesen nem maradhatott ki a népszerű Stephans Kirche sem, bár a fő attrakció véleményem szerint a bécsi Spanyol Lovasiskola volt, ahol arra is fény derült, hogy itt DSLR-rel esélyünk sem lett volna fotózni az állítólagos erős hangja miatt. Jóllehet, a Panasonic új MILC-ében, a DMC-GF6-ban továbbra is mechanikus zár dolgozik, így a zárhangot ez esetben sem kerülhettük el, sőt, néhányan a csipogás letiltását sem találták a menüben. Sebaj, a lovakat szemlátomást nem zavarta a sűrű kattogás és csipogás, talán még egy fullframe DSLR erős tükörfelcsapódás hangja sem billentette volna ki őket a megszokott ritmusból. De fogadjuk el a tényt: a Panasonic MILC-ek halkabbak, mint a DSLR-ek, ez pedig tagadhatatlan.

Volt részünk modellfotózásban is, igaz, az itt felállított egyetlen, állandó fényt adó szoftbox egy kicsit alulméretezettnek tűnt, ISO640 alá nem igen engedett a gép automatikus érzékenysége. Ennek ellenére talán a legtöbbet fotózott témát adták a fiatal modellek.
Az ezt követő fiakeres városnéző utunk kevésbé volt népszerű, bár ez talán inkább a hűvös, szeles időjárásra fogható.
Szintén érdekes része volt a programnak a lónevelde, ahol az androidos és iOS-es távvezérlő szoftverrel is megismerkedhettünk, mely a GH széria mellett az új GF6-tal is használható lesz.

Érdekessége, hogy nem csak exponálni lehet vele, de videófelvételt is indíthatunk, sőt, a gép paramétereit is módosíthatjuk, illetve PowerZoom objetkív használatakor a zoomot is vezérelhetjük. Lejátszáskor pedig teljes felbontású JPEG képek is áttölthetők a WiFi hálózaton.

Utunk végefelé a Hawelka kávézóban pihentünk pár percet, ahol isteni sütemény és fantasztikus kávé adott felfrissülést. Aki Bécsben jár, feltétlenül keresse fel a helyet, megéri a pénzét!

Mi a Panasonic már hivatalos DMC-GF6-osát választottuk a fotós turánkra, amellyel készült képek a cikkünk alatti linkről már megtekinthetők. Fontos tudni, hogy ezek a fotók még nem végleges szoftverrel ellátott géppel készültek, így messzemenő következtetést nem vonhatunk le belőlük.
Az azonban biztos, hogy a kihajtható kijelző igen jó szolgálatot tett, s persze az elődben már megtalálható Touch (érintésre induló) fókusz és exponálás is. Kicsit hiányoltam ugyanakkor a külső vaku használhatóságát, de persze nem szabad elfelejteni, hogy a GF sorozat mindig is az apróbb modelleké volt, így ez megbocsátható „bűn”.
A fókuszsebesség igazán fantasztikus, még gyenge fényben is remekül dolgozott a masina.

A gépre végre üzemmódtárcsa is került, amely könnyebbé teszi a hozzáértőbbek számára az üzemmódváltást, így könnyedén választhatunk rekesz-előválasztást, zársebesség-előválasztást, vagy manuális módot, illetve a programozott módokat, köztük a panoráma készítést is.

A panoráma felvétel során a gép sorozatban készíti el az egyes felvételeket, melyeket gépen belül összefűz. Az általunk próbált nem végleges változatnál nem volt lehetőség a panoráma idő előtti megszakítására, illetve a panorámát is csak vízszintes gépállásnál készíthettük el. Reméljük ez a végleges változatnál kiegészül majd függőleges géphasználat lehetőségével is.

Tettünk egy gyors videófelvétel próbát is, ahol örömmel konstatáltuk, hogy a blende mérete felvétel közben is módosítható, ha a mozgóképrögzítést manuális, vagy rekesz-előválasztásos üzemmódra állítottuk.

Íme tehát tesztfotóink, melyek már a végleges modellel készültek (2013. augusztusában), 45mm (1-6. kép), 14-42 mm-es “új” kitobjektívvel (7-19. kép), valamint 14-42mm-es PZ zoom (20-36. kép) optikával.

Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, és tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok! A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!