Így vásárolj fényképezőgépet

0

Utazózoom kompaktok

Ha úgy általában a mai okostelefonok képminősége megfelelő, csak az a fránya zoom hiányzik, akkor érdemes az utazózoomok kínálatában körülnézni. Ezek képei megfelelő minőségűek a normál papírképekhez, de akár A4-es nagyításokhoz is.

Ebben a kategóriában olyan modelleket találunk, amelyek széltében és hosszában alig nagyobbak egy komolyabb okostelefonnál, eltérés inkább csak a vastagságukban és tömegükben jelentkezik.

Az utazózoom fényképezőgépekben szinte kivétel nélkül 1/2,3″ típusú képérzékelő dolgozik, amely nem sokkal nagyobb a mobiltelefonoknál népszerű 1/3,2″ vagy 1/4″ típusú szenzoroknál, így az utazózoomok képminősége is csak egy kicsivel jobb, mint az okostelefonoké. Főleg igaz ez jó megvilágítási körülmények között, azaz nappal. Nappali fénynél ma már egy 10×15 cm-es fotón, vagy akár monitor méretben is nehéz megkölönböztetni egy jobb mobil képét egy egyszerűbb kompakt fényképezőgépétől. Amiben egy kicsivel jobbak a kompaktok, hogy bátrabban emelhető az érzékenységük (illetve ha a gép emeli az érzékenységét, akkor sincs nagy baj), így kevesebb fényben már kevésbé zajszűrt, ezáltal kevésbé mosott, több részletet tartalmazó képeket készíthetünk ezekkel a kompakt masinákkal.

Noha a legtöbb modell már ISO6400 érzékenységet is kínál, ezt inkább csak elméleti lehetőségnek tekintsük, az ilyen magas érzékenység még kis méretben is részlettelen képeket fog eredményezni.

Miért lesz részlettelen egy kis szenzoros gép képe nagy érzékenységnél?

A szenzorok hasznos jelének és a véletlenszerű képzaj arányát jel/zaj aránynak nevezzük. Minél jobb (nagyobb) a jel/zaj arány, annál tisztább, zajmentesebb képet kapunk. A képérzékelők azonban csak egyféle érzékenységgel képesek dolgozni, ami a fotózásnál nem minden esetben elegendő. Ahhoz, hogy látszólag érzékenyebbé tegyük a szenzort, a belőle kiolvasott gyenge jelek erősítése szükséges, amely sajnos a zaj erősödését, ezáltal a jel/zaj arány romlását is okozza. Ha nagy érzékenységgel (ISO1600, ISO3200, ISO6400, stb.) fotózunk, akkor a zaj akár olyan nagy mértékű is lehet, hogy mintázata közel kerülhet a kép részletgazdagságát adó apró részleteinek méretéhez és mintázatához, amely miatt a zajcsökkentés során nem csak a képzaj, de a hasznos képrészletek is átlagolásra, kivonásra, „elmaszatolásra” kerülhetnek. Noha a zajszűrő algoritmusok az utóbbi években rengeteget fejlődtek, egy kis szenzoros (1/2,3″) kompakt gép még mindig jóval kevesebb részletet tud megörökíteni nagy érzékenységnél, mint egy nagy (1″, 4/3″, APS-C) szenzoros masina. Ugyanakkor kis érzékenységen (ISO100-200) többnyire jelentéktelen a különbség a jel/zaj arányban egy kis és egy nagy szenzoros gép között, emiatt van az, hogy egy jó okostelefon kis érzékenységű képét könnyű összetéveszteni egy akár milliós tükörreflexes gép kis érzékenységű képével. Nagy érzékenységnél viszont a nagy szenzor óriási minőségbeli ugrást hoz!

Ami viszont tagadhatatlanul a legnagyobb előnye ezeknek a fényképezőgépeknek az okostelefonokkal szemben, az az objektívük, amelyek szinte kivétel nélkül tudják a komoly nagylátószöget (kb. 25 mm ekvivalens gyújtótávolság), de az erős tele sem jelent nekik gondot.

Mit jelent az ekvivalens gyújtótávolság?

Egy objektív látószögét az általa befogott képmező alapján adhatjuk meg, tipikusan fokban mérve. Ritka azonban, hogy 100 fokos nagylátószögű, 50 fokos standard vagy 25 fokos teleobjektívről beszéljünk, ehelyett a gyújtótávolságát szoktuk emlegetni. Mivel a látószög nem csak a gyújtótávolságtól, de a képet érzékelő lapka méretével is szoros kapcsolatban áll, sajnos nem elég csupán az objektív fizikai gyújtótávolságát megadni, hiszen senkinek se mondana semmit, ha egy mobiltelefonnál 3 mm-es objektívről, ha egy kompakt fényképezőgépnél 6 mm-es objektívről, vagy egy prémium kompaktnál 15 mm-es objektívről beszélnénk. Célravezető lenne, ha valami összehasonlítható értékekkel kommunikálnánk. Erre volna jó a látószög fokban történő megadása, de ennek ellenére mégsem ezt az értéket, hanem egy igen elterjedt formátum, a kisfilmes formátum gyújtótávolság értékét használjuk a látószög megadására.

A fotózás robbanásszerű elterjedésének kezdeteként emlegethetjük azt az időszakot, amikor a Leica által megálmodott 35×24 mm méretű képkocka mindennapossá vált az ún. kisfilmes gépek között. A legnépszerűbb filmes gépeket, a kisfilmes masinákat nem csak az amatőrök, de a profik is alkalmazták.

Mivel a legszélesebb körben ezt a formátumot használták, így a látószög viszonyszámaként e kisfilmes rendszer objektívjeinek gyújtótávolságát alkalmazzuk, akkor is, ha a képérzékelőnk nem 36×24 mm méretű. A kisfilmes ekvivalens gyújtótávolság azt adja meg, hogy az adott szenzor és objektív kombinációja milyen objektív esetén adná egy kisfilmes géppel ugyanazt a látószöget. A 28 mm-es nagylátószöget alap nagylátószögnek, a 18 mm-nél is nagyobb látószöget (18 mm-nél kisebb érték) ultranagy látószögnek, az 50 mm-es objektívet standard látószögűnek, míg az 50 mm-nél nagyobb gyújtótávolságú, a távoli dolgokat látszólag közelebb hozó objektíveket teléknek nevezzük.

Gyakorlati oldalról közelítve egy normál szobában való fotózásnál ahhoz, hogy a kanapén ülők kényelmesen elférjenek a képen is, mellettük a karácsonyfával, a 28 mm gyújtótávolság elkél. Kisebb szobában, szűk utcákban ennél nagyobb látószögre, pl. 25 mm-es gyújtótávolságra is szükségünk lehet. Ha pedig a távolban lévő témával szeretnénk kitölteni a képmezőt, nagy gyújtótávolságot, 200-300 vagy akár 400 mm-es gyújtótávolságú telét kell használjunk.

E kategóriában tehát olyan modelleket találunk, amelyeket főképp jó fényviszonyok között tudunk használni, objektívük látószöge az igen nagy látószögtől (25 mm ekv.) a komoly teléig terjed (400 mm ekv. vagy akár 700 mm ekv.), a képek komponálását többnyire csak a hátsó kijelzőn végezhetjük, azaz kevés kivételtől eltekintve nincs külön keresőjük, cserébe viszont kicsik és könnyűek, akár zsebre is vághatók.

A mi kedvenceink ebben a kategóriában:

Canon PowerShot SX610 HS

  • 450 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • kis tömeg, 190 gramm
  • FullHD videofelvétel
  • kedvező ár: 56e Ft
  • részletes adatlap ITT

Canon PowerShot SX710 HS

  • 450 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • teljes manuális mód a kísérletező kedvű kreatív fotósoknak
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • FullHD videofelvétel
  • ár: 87e Ft
  • részletes adatlap ITT

Nikon Coolpix S7000

  • 500 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • csupán 160 grammos tömeg
  • FullHD videofelvétel
  • kedvező ár: 48e Ft
  • részletes adatlap ITT

Nikon Coolpix S9900

  • akár 750 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • 470 MB belső memória vésztartaléknak
  • teljes manuális mód a kísérletező kedvű kreatív fotósoknak
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • GPS vevő, képek geocímkézése
  • FullHD videofelvétel
  • ár: 84e Ft
  • tesztünk ITT
  • részletes adatlap ITT

Olympus SH-2

  • akár 600 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • gyors, 11 kép/mp sebességű sorozatfényképezés a megismételhetetlen pillanatok elkapásához
  • érintésérzékeny LCD
  • teljes manuális mód a kísérletező kedvű kreatív fotósoknak
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • FullHD videofelvétel
  • ár: 100e Ft
  • részletes adatlap ITT

Panasonic DMC-SZ10

  • 288 mm ekv. tele, átlagnál is jobb, 24 mm ekv. nagylátószög
  • felfelé dönthető LCD szelfik készítéséhez
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • kis méret, kis tömeg: 177 gramm
  • igen alacsony ár: 45e Ft
  • részletes adatlap ITT

Panasonic DMC-TZ70

  • akár 720 mm ekv. tele, átlagosnál is jobb, 24 mm ekv. nagylátószög
  • gyors, 10 kép/mp sebességű sorozatfényképezés a megismételhetetlen pillanatok elkapásához
  • beépített elektronikus kereső (EVF) az erős napfényben való fotózás és a gép stabilan tartásának megkönnyítésére
  • teljes manuális mód a kísérletező kedvű kreatív fotósoknak
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • GPS vevő, képek geocímkézése
  • RAW formátum támogatása, veszteségmentes képfeldolgozás lehetősége
  • könnyű kezelhetőség, programozható gombok
  • FullHD videofelvétel
  • ár: 100e Ft
  • részletes adatlap ITT

Sony DSC-HX90

  • akár 750 mm ekv. tele, 25 mm ekv. nagylátószög
  • gyors, 10 kép/mp sebességű sorozatfényképezés a megismételhetetlen pillanatok elkapásához
  • lefelé dönthető LCD a fej fölüli fotózás megkönnyítésére
  • beépített, felpattintható elektronikus kereső (EVF) az erős napfényben való fotózás megkönnyítésére
  • teljes manuális mód a kísérletező kedvű kreatív fotósoknak
  • beépített Wi-Fi adapter a képek gyors áttöltésére és a gép okostelefonról való vezérlésére
  • FullHD videofelvétel
  • ár: 114e Ft
  • részletes adatlap ITT