Felépítés
Nem mondok újdonságot, ha kijelentem, hogy néhány éve nagyon fellendült a manuális élességállítású objektívek piaca.
Ennek különböző okait sokáig lehetne keresgélni, de annyi biztos, hogy a DSLR-ek LiveView élőkép módja, illetve a MILC-ek remek nagyítású kézi élességállítási lehetősége sokat nyomott a latba.
Míg régen csak a viszonylag kis méretű optikai kereső képét tudta a fotós arra használni, hogy kézzel élességet állítson (jobb esetben mikroprizmás törőék is segítségére volt a keresőben), manapság már a gép hátulján lévő LCD-n kiváló nagyítású képet kaphatunk, amely a teljes képkocka csak egy apró részletét mutatja, így könnyedén állíthatunk be kézzel tökéletes élességet (objektív tesztjeink során egyébként mi sem hagyatkozunk minden képnél a tévedni képes automatikára, statikus témáknál kézzel állítunk élességet).
Talán a legnépszerűbb és legismertebb manuális objektíveket (is) készítő gyártó a koreai Samyang, rajtuk kívül azonban sok-sok kisebb-nagyobb gyártó próbál szerencsét ebben a piaci szegmensben.
Itt új belépőnek számít az Irix objektíveket gyártó TH Swiss, hiszen jelen tesztünk tárgyát, az első Irix objektívet tavaly, azaz 2016 áprilisában jelentették be.
A TH Swiss AG-ről túl sokat nem tudunk, csupán annyit, hogy egy svájci cégről van szó, amely vezetésében egy svájci és egy lengyel üzletember dolgozik.
Az objektívek külső megjelenését Svájcban tervezik, de a gyártást a kedvezőbb ár érdekében Dél-Koreában végzik.
A cég első objektíve az Irix 15mm f/2,4 fix nagylátószögű objektív volt, amelyet kétféle dizájnnal is piacra dobtak. Az egyik a nálunk járt drágább Blackstone, a másik a kedvezőbb árú Firefly.
A két objektív között optikai felépítésben nincs különbség, csupán a külső kialakításban van eltérés, így a tesztfotóink elviekben a Firefly modellre is érvényesek.
Míg a Blackstone teljesen fém kivitelű, külsejét karcálló alumínium és magnézium ötvözete burkolja és sűrűn bordázott fókuszgyűrűvel rendelkezik, a könnyebb Firefly belül ugyanúgy alumíniumból épül fel, burkolata azonban műanyag, fókuszgyűrűje pedig lazább textúrájú, illetve egy kidudorodás is helyet kapott rajta a könnyebb forgatásért.
További apró eltérés, hogy a Blackstone változatnál gravírozott fluoreszkáló feliratokat találunk, amelyek UV fényben enyhén világítanak (de a feliratok nem rendelkeznek foszforeszkáló tulajdonsággal, azaz sötétben nem bocsátanak ki fényt).
Mindkét típus rendelkezik időjárásálló szigetelésekkel, azonban a Firefly modellnél a frontlencsén nincs vízlepergető bevonat.
A TH Swiss Irix 15mm f/2,4 objektíve 15 lencsetagból épül fel, ezek közül három nagy törési mutatójú (HR – High Refraction), kettő extra alacsony szórású (ED – Extra Low Dispersion) és két aszférikus, így a lehetőségekhez képest igyekeztek kis méretnél maradni, de a képminőség terén nem engedtek kompromisszumot: odafigyeltek a színhiba minimalizálására, a geometriai torzítás csökkentésére és a képsarkokban is a helyes leképezésre.
A 15 mm-es gyújtótávolság full-frame szenzoros fényképezőgép esetében 110 fokos átlós látószöget eredményez, APS-C gépnél 84-88 fokos látószöget kapunk.
Az élességállítást minden esetben kézzel kell végeznünk, fókuszmotor nem került az objektívbe. Az objektív egyébként belső élességállítású, így a frontlencse se nem fordul el, se nem mozog előre-hátra élességállítás során.
A 4 cm-es frontlencse elé 95 mm átmérőjű szűrőket helyezhetünk, illetve emellett van lehetőségünk hátulra zselatin szűrőt is behelyezni. Ilyet a gyártótól is beszerezhetünk, náluk 29×29 mm-es méretben érhetők el ND4-es (2 Fé-es), ND8-as (3 Fé-es) és ND16-os (4 Fé-es) ND szűrő.
Ha mégis a nagyobb méretű menetes szűrők mellett döntünk, akkor jó hír, hogy a gyárilag mellékelt napellenzőn egy kinyitható ablakot alakítottak ki, ahol könnyedén elforgathatjuk a polarizációs szűrőt.
A frontlencse védőkupakját természetesen úgy alakították ki, hogy azt napellenző használatakor is könnyedén levehessük.
Az objektívhez fém dobozt és egy kemény tokot is ad a gyártó, a Firefly esetében puha tokot kapunk.
Az objektív specifikációja:
Irix 15mm f/2,4 | |
---|---|
Gyújtótávolság | 15 mm |
Lefedett képterület | full-frame |
Látószög | 110° |
Legszűkebb blende | F22 |
Felépítés | 15 lencsetag 11 csoportban, 3 HR, 2 ED, 2 Asph tag |
Fókusz rendszer | belső élességállítású manuális |
Rekesz | 9 lamellából |
Közelpont | 25 cm |
Legnagyobb nagyítás | 1:9 |
Szűrőmenet | 95 mm |
Hátsó szűrőtartó | Igen, 30×30 mm |
Méretek (átmérő × hossz) |
114 mm × 100 mm |
Tömeg | 581-685 gramm (kiviteltől és bajonettől függően) |
Gyári kiegészítő | szűrő forgatásánál használható ablakkal rendelkező napellenző kemény tok (Blackstone) puha tok (Firefly) |
Használati tapasztalatok
A nálunk járt Blackstone változat valóban prémium minőséget képvisel. Fogása igazán remek, fém külseje pedig komoly robosztusságot sugall.
Az objektívet könnyűnek nem nevezhetjük, de nem is a nehéz kő kategória (bőven 1 kg alatti a tömege).
A gyönyörűen fénylő bajonett körül a nedvesség bejutását gátló gumi szigetelés fut körbe, ami utal az időjárásállóságra. Szigetelés egyébként a fókuszgyűrű körül, az objektív belsejében is megtalálható.
A fókuszgyűrű forgatása nem túl nehéz, bár 50 cm és 25 cm közötti tárgytávolságoknál kicsit keményebb járású, mint a végtelenhez közeli részeknél. Apropó végtelen tárgytávolság, a fókuszgyűrű a végtelen pontnál enyhén megakad, így anélkül is könnyen megtalálható a végtelen fókusz, hogy szemünket levennénk a gép elől. A végtelen pont pontosságát egyébként az objektív alsó részén lévő csavarral kalibrálhatjuk (már ha egyébként nem lenne pontos és merünk hozzá nyúlni – inkább bízzuk szakemberre!).
A teljes tartomány bejárásához 160 fokkal kell elforgatnunk az élességállító gyűrűt, amely precíz beállítást tesz lehetővé.
A fókuszgyűrűn lévő távolságskálán 25 cm, 30 cm, 40 cm, 50 cm, 70 cm, 1 méter, 2 méter, 3 méter és végtelen jelzéseket találunk, valamint F8, F11 és F16 blendéhez tartozó mélységélesség skálát, sőt, a hiperfokális távolságot jelző rovátkát is.
A kézi élességállítás általában jól kivitelezhető, ehhez persze jó LiveView képességű vázra is szükség lesz.
Az objektív különlegessége még, hogy a fókuszgyűrűt az előtte lévő gyűrűvel rögzíthetjük, így véletlen elállítódását megakadályozhatjuk. Üröm az örömben, hogy ez a rögzítő gyűrű annyira közel van a fókuszgyűrűhöz és annyira keskeny (mögötte közvetlenül már elkezd szélesedni az objektív), hogy igazán nagy kihívás úgy rögzíteni a fókuszgyűrűt, hogy az ne mozduljon el. Gyakorlatilag csak ujjbeggyel tudunk hozzá közel kerülni, így viszont nehéz a szükséges erőt kifejteni.
Külön figyelmesség még a gyártó részéről a napellenzőn kialakított kis ablak, amelynek köszönhetően a felcsavart polárszűrő akkor is könnyedén elforgatható, ha napellenzőt is használunk.
Focus breathing jelenséget nem tapasztaltunk, azaz a közelpontra állított élességnél nincs jelentős látószög változás a végtelen tárgytávolságéhoz képest.
Kapcsoló, vagy más további kezelőszerv nem került az objektívre.