Képminőség
Képzaj
A különböző érzékenységekhez tartozó képzajt szokásos tesztképünkkel vizsgáltuk meg. A gépen belül készült JPEG képek esetén a zajszűrést kikapcsoltuk, míg a RAW fájlokat Adobe Lightroom v6.0-ban, alapértékekkel konvertáluk, amely enyhe színzajcsökkentést jelent.
A fotókat a Canon EF-M 18-55mm f/3,5-5,6 objektívvel készítettük.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.
Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)
Zajszűrés
Az EOS-M-mel a zajszűrés foka kikapcsolt állapoton kívül négy érték valamelyikére állítható. Ezek az alacsony, normál, magas, valamint a több expozíciós zajszűrés. Utóbbi csak JPEG formátumnál alkalmazható, s ez esetben négy kép készül, melyeket kiátlagol a fényképezőgép. A több expozíció miatt ez elsősorban statikus témák fotózásánál hasznos, akkor azonban jobb eredményt ad, mint a normál módú zajszűrés, főként nagy érzékenységnél. Ilyenkor minimális képzajjal találkozunk, igaz, egy kis utólagos élesítés elkel majd.
Zajszűrés
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO100-multi
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO200-multi
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO400-multi
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO800-multi
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO1600-multi
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO3200-multi
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO6400-multi
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO12800-multi
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO25600-multi
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO100-multi
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO200-multi
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO400-multi
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO800-multi
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO1600-multi
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO3200-multi
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO6400-multi
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO12800-multi
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO25600-multi
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO100-multi
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO200-multi
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO400-multi
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO800-multi
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO1600-multi
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO3200-multi
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO6400-multi
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO12800-multi
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO25600-multi
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO100-multi
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO200-multi
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO400-multi
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO800-multi
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO1600-multi
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO3200-multi
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO6400-multi
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO12800-multi
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO25600-multi
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumot használva sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, nem csak a fehéregyensúly utólagos beállítása pofonegyszerű, de olyan fotózási hibák is javíthatók, mint például az expozíció beállítása, alul- vagy túéexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
E tesztünkben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
Az érzékenységet ezúttal is ISO1600-ra állítottuk. Tesztünk során azt tapasztaltuk, hogy közelítőleg 1 1/3 (1,33) fényérték túlexpozíció már RAW formátumnál is kezd visszaállíthatatlan károsodást okozni, főképp a világos sárga és rózsaszín (esetleg bőrszín) esetében.