Kipróbáltuk: Canon PowerShot G11 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Kompakt gépek között a Canon PowerShot G11 igen jól teljesít. Alacsony érzékenységen szép zajmentes fotókat kapunk, egy különleges témamódban pedig akár ISO12800 érzékenység is használható.

Az előző modellekhez képest jól látható a fejlődés, hiszen nagy érzékenységű módokban (ISO1600, ISO3200) kisebb lett a képzaj, mint a korábbi G modelleknél (legyen az a hasonló felbontású G7, vagy az elődmodell G10), mégis a részletekből nem veszett.

ISO80 és ISO100 érzékenységeknél remek, tiszta felvételeket kapunk, legyen szó akár belső JPEG, akár gyári RAW, vagy Lightroom konvertálásról. Azt érdemes megfigyelni, hogy a DPP milyen apró rádiuszú, de mégis erős élesítést használ. Már ISO100-nál szembeötlőek azok az apró tűéles pixelek, melyek kicsit kilógnak a sorból (kevés utólagos élsímítás?). A zaj mindenesetre egyáltalán nem magas, alig észlelhető.
ISO200-nál nem változik sokat a helyzet, hajszállal nő csak meg a képzaj, viszont JPEG-nél jól láthatóan erősödik a zajszűrés, enyhe részletvesztést okozva. Ez a részletvesztés azonban még mindig kevésnek számít a többi kompakt nagy átlagához viszonyítva. RAW-ból konvertált képeken kicsit jobban látszik a zaj növekedése.
ISO400-ra emelve az érzékenységet ugyanaz történik, mint ISO100-ról ISO200-ra emelésnél. JPEG-nél enyhén zajosabb, picit erősebben szűrt kép, RAW-nál növekvő képzaj. JPEG képnél ez az érzékenység már nem használja ki a 10 Mpixelben rejlő részletességet. Valahol itt lehet a határa a jó minőség és a nagy érzékenység közötti kompromisszumnak.
ISO800-nál már nagyon erős zajszűréssel dolgozik a gép, ami jelentős részletvesztést okoz, így nagy nyomatokhoz ez az érzékenység belső JPEG képfeldolgozással már nem ajánlható. RAW formátumból természetesen több kihozható, de számítanunk kell komolyabb színzajra is.
ISO1600 sok fényképezőgépnél csak aféle „miért ne” funkció. A Canon PowerShot G11-ben azonban még ez is egész jól használható, igaz, az erős zajszűrés miatt csak cirka 4 Mpixelnyi részlet marad a JPEG képben. A5-ös méretig azonban még ez is elfogadható minőséget ad. Egyébként a G7-G9-hez hasonlítva határozottan jobb képet kapunk a G11-gyel, igaz, a G10-zel szemben már nem tud olyan jól látható előnyt felmutatni. RAW formátumot használva természetesen konvertálás és szoftver függő a végeredmény, de zajszűrésre mindenképpen szükség lesz.
Ha minden funkciót szeretnénk használni, akkor maximum ISO3200-ig növelhetjük az érzékenységet.
Ez JPEG képeknél már meglehetősen gyenge képeket eredményez, igen erős a zajszűrés, nagyon kevés a részlet, emlékképekhez még elmegy, max. 10×13 cm-es képméretig. Hogy RAW-ban érdemesebb-e használni? Aki nem rendelkezik jó zajszűrő programmal, annak feltételezhetően nem.

Kevés fény témamódban ISO12800 érzékenység is használható, de itt már csak JPEG képeket készíthetünk, s olyan alap funkciók sem használhatók, mint az expozíció kompenzáció. Az ISO12800 érzékenységű fotó tehát kevés fény módban készült, ilyenkor a gép csak akkor választ ennyire magas érzékenységet, ha tényleg nagyon nincs fény (egyébként a leghosszabb záridő ilyenkor 1/15 mp). Kicsivel több fényben már csak ISO10000-et, még egy hajszállal több fénynél ISO5000-et kínált a G11. Mivel ebben az üzemmódban nincs lehetőség expozíció kompenzáció használatára, így a tesztkép elég sötét lett.

A JPEG képeknél alapértékeket használtunk (a gépen belül nem módosítható a zajszűrés mértéke). A RAW fájlokat egyrészt a gyári Digital Photo Professional v3.72-es verziójával (alapértékek, zéró zajszűrés), valamint az Adobe Photoshop Lightroom v2.5-tel konvertáltuk. A Lightroom 2.5-nél sajnos csak béta színprofil használható, ami túl világos képet és narancsba tolódott vörösöket eredményez, ezért most kivételesen nem az alapbeállításokat használtuk. A Basic dobozban az exposure csúszkát -2/3 Fé-re, a Camera Calibration dobozban a Red Primary Hue értékét -20-ra állítottuk. A többi paramétert változatlanul hagytuk, így az élesítés és a zajszűrés is az alapértékeken maradt.

Érzékenység – képzaj



ISO80; F7,1 1/3 mp


Digital Photo Professional; ISO80; F7,1 1/3 mp


Lightroom v2.5; ISO80; F7,1 1/3 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp


Digital Photo Professional; ISO100; F7,1 1/4 mp


Lightroom v2.5; ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp


Digital Photo Professional; ISO200; F7,1 1/8 mp


Lightroom v2.5; ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp


Digital Photo Professional; ISO400; F7,1 1/15 mp


Lightroom v2.5; ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp


Digital Photo Professional; ISO800; F7,1 1/30 mp


Lightroom v2.5; ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp


Digital Photo Professional; ISO1600; F7,1 1/60 mp


Lightroom v2.5; ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp


Digital Photo Professional; ISO3200; F7,1 1/125 mp


Lightroom v2.5; ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO12800; F4 1/15 mp


ISO80; F7,1 1/3 mp


Digital Photo Professional; ISO80; F7,1 1/3 mp


Lightroom v2.5; ISO80; F7,1 1/3 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp


Digital Photo Professional; ISO100; F7,1 1/4 mp


Lightroom v2.5; ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp


Digital Photo Professional; ISO200; F7,1 1/8 mp


Lightroom v2.5; ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp


Digital Photo Professional; ISO400; F7,1 1/15 mp


Lightroom v2.5; ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp


Digital Photo Professional; ISO800; F7,1 1/30 mp


Lightroom v2.5; ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp


Digital Photo Professional; ISO1600; F7,1 1/60 mp


Lightroom v2.5; ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp


Digital Photo Professional; ISO3200; F7,1 1/125 mp


Lightroom v2.5; ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO12800; F4 1/15 mp


ISO80; F7,1 1/3 mp


Digital Photo Professional; ISO80; F7,1 1/3 mp


Lightroom v2.5; ISO80; F7,1 1/3 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp


Digital Photo Professional; ISO100; F7,1 1/4 mp


Lightroom v2.5; ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp


Digital Photo Professional; ISO200; F7,1 1/8 mp


Lightroom v2.5; ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp


Digital Photo Professional; ISO400; F7,1 1/15 mp


Lightroom v2.5; ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp


Digital Photo Professional; ISO800; F7,1 1/30 mp


Lightroom v2.5; ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp


Digital Photo Professional; ISO1600; F7,1 1/60 mp


Lightroom v2.5; ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp


Digital Photo Professional; ISO3200; F7,1 1/125 mp


Lightroom v2.5; ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO12800; F4 1/15 mp


ISO80; F7,1 1/3 mp


Digital Photo Professional; ISO80; F7,1 1/3 mp


Lightroom v2.5; ISO80; F7,1 1/3 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp


Digital Photo Professional; ISO100; F7,1 1/4 mp


Lightroom v2.5; ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp


Digital Photo Professional; ISO200; F7,1 1/8 mp


Lightroom v2.5; ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp


Digital Photo Professional; ISO400; F7,1 1/15 mp


Lightroom v2.5; ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp


Digital Photo Professional; ISO800; F7,1 1/30 mp


Lightroom v2.5; ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp


Digital Photo Professional; ISO1600; F7,1 1/60 mp


Lightroom v2.5; ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp


Digital Photo Professional; ISO3200; F7,1 1/125 mp


Lightroom v2.5; ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO12800; F4 1/15 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.