Kipróbáltuk: Canon PowerShot G11 teszt

0

Felépítés I.

Képérzékelő

A Canon PowerShot G11 kapcsán semmi kapkodás, semmi forrófejűség nem vágható a mérnökök fejéhez. A gépbe hűvös nyugalommal került az az 1/1,7″ típusú CCD, amely 10 millió képpontot használ fel a képalkotásra.
A legnagyobb felbontást választva 3648×2736 képpontos felvételeket készíthetünk, de emellett választhatunk 6M, 4M, 2M és VGA felbontást is. Akik nem szeretik a 4:3-as kép oldalarányt, használhatnak 16:9 oldalarányú, 3648×2048 pixeles formátumot is. Közvetlenül 3:2 oldalarányú fotót nem készíthetünk, de arra van lehetőség, hogy a kijelzőn megjelenjen a 3:2 oldalarányú fotó képhatára.

A fotókat kétféle JPEG tömörítéssel, vagy veszteségmentes RAW formátumban menthetjük el. Utóbbi esetben választhatunk a RAW mellé JPEG file mentését is.

Az automatikus érzékenység állítás helyett az értéket ISO 80 és ISO 3200 között magunk is beállíthatjuk a gép tetején lévő dedikált tárcsa segítségével. Kevés fény módban a gép akár ISO12800-at is használhat, de csak 2,5 Mpixelen, s ilyenkor a gép teljesen automata módban működik (expozíció kompenzáció és fehéregyensúly sem állítható be).

A RAW formátumú fotókat többek között a gyárilag mellékelt Digital Photo Professional programban alakíthatjuk át JPEG-gé.

A fényképezőgéppel készíthető legnagyobb képméretek és fájlméreteik a következők (nem az összes felbontás, a felbontások listája az adatlapon található):

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
3648×2736 RAW 10986 KB 93 186
3648×2736 Fine 2236 KB 457 915
3648×2736 Normal 1025 KB 998 1997
3648×2048 (16:9) Fine 1973 KB 519 1038
3648×2048 (16:9) Normal 910 KB 1125 2250
2816×2112 Fine 1392 KB 735 1471
2816×2112 Normal 640 KB 1600 3201
640×480 Fine videó 1250 kB/s 14 perc 28 perc

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

Optika

A Canon PowerShot G10 és G11 objektíve egy és ugyanaz (legalábbis ismert paraméterei alapján). Fizikai gyújtótávolsága 6,1-30,5 mm, amely kisfilmes rendszerben 28-140 mm-nek feleltethető meg. A 11 lencsét kilenc csoportban tartalmazó, s egy dupla aszférikus tagot is használó objektív fényereje a régebbi PowerShot G sorozatokkal szemben már nem olyan kiemelkedően jó, ez esetben a szuperzoomok között már átlagosnak tekinthető f/2,8-4,5.

Az optikát 9 csoportba rendezett 11 lencsetagból építették fel, melyek között a geometriai torzítások minimalizálása érdekében van kétoldalon aszférikus tag is.

nagylátószög

tele

Kikapcsolt állapotban a frontlencsét az automatikusan bezáródó vastag, masszív műanyag lamellák védik. A lehető legkevesebb berázott kép érdekében az optikába stabilizátort is beépítettek. Ha előtétlencsét, vagy valamilyen szűrőt szeretnénk az objektív elé illeszteni, előbb adaptergyűrűt kell vásárolnunk, melyet az optika elején található gyűrű helyére kell illesztenünk.

Sorozat fényképezés, videó

A Canon PowerShot G11 sorozat sebessége nem túlzottan jó. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a majd’ 50%-kal nagyobb felbontású G10 1,3 kép/mp sebességre volt képes, akkor a 10 Mpixeles G11 1,1 kép/mp-es sorozat sebessége kissé kiábrándító. Pozitív viszont az, hogy sorozatot RAW formátumban is lehet készíteni. Ez esetben a sorozat sebessége a kártya sebességétől függ. JPEG formátumot használva már közepes sebességű kártyánál is kártyakapacitásig tartó sorozatot használhatunk. Ha lassú kártyát alkalmazunk, akkor a puffer betelítődéséig tartható a 1,1 kép/mp sebesség JPEG képeknél, utána a kártyaírási sebességétől függően lassul a képkészítés.
A sorozatfelvételnél csak a már elkészített és elmentett képeket láthatjuk az LCD kijelzőn. Akit ez zavar, használja az átnézeti keresőt!

Az egyes formátumokban és különböző kártyáknál mért értékeket a lenti táblázatban foglaltuk össze.

Sorozat sebességek különböző kártyákkal
RAW+JPEG RAW 10 Mp JPEG Fine
SanDisk Extreme III SDHC 4 GB 0,5 kép/mp 0,85 kép/mp 1,1 kép/mp
Panasonic Class 6 SD 2 GB 0,73 kép/mp 0,75 kép/mp 1,1 kép/mp
Panasonic Class 2 SD 512 MB 0,28 kép/mp 0,35 kép/mp 1,1 kép/mp

A hagyományos sorozatmódon kívül autofókusz sorozat is használható, ilyenkor minden egyes kép előtt újrafókuszál a gép. Szintén különleges a LiveView sorozat, amelynek során nem a kész képeket láthatjuk az LCD-n, hanem még a képkészítés előttit. Ennek sebesség cirka 0,8 kép/mp és csak manuális élességállításnál érhető el (megjegyzendő, hogy az autofókusz sorozatnál is látunk élőképet).

Lehetőség van automatikus expozíció sorozat és fókuszsorozat készítésére is, előbbinél ±1/3..2 Fé eltérés lehet az egyes képek között, míg utóbbinál ±1..3 értékkel térhetünk el a kézileg beállított fókuszponttól (AF módban nem használható). Mindkét esetben 3 kép készül.

Videófelvétel tekintetében sem mutat kiemelkedő teljesítményt a Canon PowerShot G11. Manapság már a HD a divat, tegyük hozzá: nem is ok nélkül. Az LCD TV-k korában nem is ideális, ha 640×480 képpontról kell felinterpolálni egy 1366×768 pixeles, vagy uram bocsá’ 1920×1080 pixeles TV-re a mozgóképeket.
A G11 tehát maximum VGA felbontású (640×480 pixeles) videók rögzítésére alkalmas, emellett 320×240 pixeles felvételek is készíthetők.

QuickTime H.264 videó (~10000 kbps)
640×480 pixel 30 fps; 0:16 mp; ~19 MByte

Pozitív viszont, hogy a tömörítés H.264 kodekkel történik, amely így hatékonyabban használja ki memóriakártyánk szabad kapacitását (hátránya viszont, hogy a DivX képes DVD lejátszók sem képesek megbírkózni az ilyen tömörítésű fájlokkal, s a médialejátszók közül is csak a komolyabbak támogatják e kodeket). A képfrissítés minden esetben 30 kép/mp.
Különleges videók is készíthetők a színcsere és színkiválasztás módban (előbbi egy színt cserél egy másikra, míg utóbbi egyetlen színt hagy meg, a többit szürkévé konvertálja).

A QuickTime MOV videókba mentett hangfelvétel 44,1 kHz mintavételezésű és 16 bites kvantálású, PCM formátumú. A kiváló minőségű hangok már csak egy dologban maradnak el a tökéletestől: sajnos a felvétel mono.

A mozgóképrögzítés során optikai zoomot nem használhatunk, és sajnos az automatikus élességállítás sem aktív. Ezeket mind felvétel előtt kell beállítanunk. A felvétel alatt a fénymérés teszi a dolgát, a nagyítást pedig digitális zoom formájában módosíthatjuk.