Kipróbáltuk: Nikon D300 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Nikon D300 fájlformátumai között a szokványos JPEG és RAW mellett a ma már ritkaság számba menő TIFF is megtalálható. Ez utóbbi nagy mérete és kesébé hatékony utófeldolgozása miatt nyilván nem is lesz annyira népszerű, de a lehetőségnek mindenképpen örülni kell.

Mint korábban szó volt róla, a JPEG képek tömörítésénél beállítható, hogy azokat képminőségre, vagy fájlméretre optimalizálja-e a fényképezőgép. A két lehetőség között nagyjából 30-40%-os fájlméret különbség érzékelhető. Érdekes és ügyes lehetőség ez.

A JPEG optimalizálásnál is érdekesebb azonban, hogy a RAW képeknél 12 vagy 14 bites színmélység is választható (ezúttal tényleg érződik is a fájlméreten a 12 vagy 14 bit különbsége, szemben a Canon EOS-40D-vel, ahol a beállított értéktől függően azonos fájlméreteket kapunk), ezen kívül megadhatjuk, hogy legyen-e tömörítve a RAW fájl vagy ne, sőt akár veszteséges tömörítést is választhatunk.
Kicsit fura párosítás az eredetileg digitális negatívként funkcionáló, legtöbbször veszteségmentes formátumnak is nevezett RAW veszteséges tömörítése, de az igazság az, hogy vélhetően csak néhány árnyalat láthatja kárát a tömörítésnek, mert szemre nem igazán lehet észrevenni a különbséget egy veszteségmentesen vagy veszteségesen tömörített RAW-ból készített kép között. A fájlméretben kb 10%-os különbség adódik.

A RAW fájlokat minden esetben valamilyen szoftverrel kell JPEG-gé alakítani. A gyártók általában egy egyszerűbb, de használható programot szoktak adni a RAW fájlok kezeléséhez, legalábbis az eddigi tapasztalatok ezt mutatják. A Nikon D300-hoz a Nikon View NX-et kapjuk.

A Nikon View NX-ben a legfontosabb paraméterek állíthatók, mint expozíció-korrekció, fehéregyensúly, illetve a képmód (Picture Control), viszont ezzel nagyjából ki is merültek a lehetőségek. Aki komolyabban szeretne RAW fájlokkal foglalkozni és szeretné azok minden előnyeit is kihasználni, annak az opcionális Nikon Capture NX való, vagy használhatja más gyártók programjait (pl. Adobe). A bevezető akcióban hirdetett Nikon D300-ak dobozába egy Capture NX sorozatszámot is mellékeltek, így ha valaki letöltni az internetről a Capture NX installját, ingyen használhatja a teljes verziót.

A View NX-ben konvertált RAW képek szinte pixelre megegyeznek a D300 eredeti JPEG képeivel, talán a konvertált képeken még egy kicsit erősebb élesítést lehet felfedezni, de ez nem ad több részletet.
A Capture NX hasonló minőséget produkál, de itt már állítható minden paraméter, sőt, a szokványos színegyensúly, élesítés és zajszűrés mellett olyan különlegességeket is találunk, mint lencsetorzítás, aberráció, vörösszem korrekció, stb.

Általános képminőség

A Nikon D300-zal készült képek jó minőségűek, részletgazdagok, s mint a zajtesztnél látni fogjuk, zavaró mosottságuk sincsen. Van azonban egy apró bibi, ami nem feltétlenül a fényképezőgép gondja. A probléma a színkezelésből adódhat, pontosabban abból, hogy a Lightroom jelenlegi profilja nem azonos színeket hoz és kissé túl is „hívja” a képeket, hajszálnyit világosabb fotókat létrehozva, mint a gép saját JPEG-ei, illetve amit a Capture NX-ben konvertálunk. E szempontból – ami ugyan nem a gép hibája – jobb a Capture NX szoftvert használni, mert így valódi színeket kapunk, a Lightroom 1.3-as verziója más színprofilú.

Érdemes azt is megfigyelni, hogy az erős (már-már túlzó) JPEG élesítés ellenére a kevésbé élesített, Capture NX-szel konvertált RAW képekben több részlet látszik. A JPEG itt kissé nagyzol, hajlamos apró finom részleteket elnyelni, s sajnos az élesítés rádiusza túl nagy, emiatt határozottan látszik az élek mentén a világos aura.

Képzaj

A Sony Alpha DSLR-A700-nál talán az egyik kellemetlen tulajdonság a zajszűrés. Mármint hogy RAW formátumnál is ott van, hiszen több lépcsős rendszerről van szó.

A Nikon D300 – bár a szenzor azonos – mégsem hasonlít ebből a szempontból a Sony A700-asára. Itt a RAW képekben több részlet marad magas érzékenységen is, jól látható ez az ISO3200 és ISO6400 Lightroomban konvertált képein (mindkét gépnél alap 25-ös színzajszűréssel kerültek konvertálásra a fotók).
A kis érzékenységnél alig érezhető különbség, e téren jól dolgozik mindkét fényképezőgép. A D300-nál az ISO800 is nyugodt szívvel használható minden gond nélkül, sőt még az ISO1600 is teljesen elfogadható képeket eredményet.

Összességében azért úgy érzem, hogy a 12 Mpixeles felbontás ekkora szenzorméretnél még bevállalható.

Az ISO6400 érzékenységű tesztkép az első sorozatban készült, ahol tükörfelcsapást nem használtam (sajnos a második, javító sorozatban – ahol a tükörfelcsapással sikerült elkerülni az ISO1600 érzékenységnél megjelent berázás jelenséget – elfelejtettem elkészíteni az ISO6400-as tesztképet).

A RAW konvertálás során a Nikon Capture NX 1.3 programját és az Adobe Lightroom 1.3-at (LR) használtam. A Capture NX-ben a standard 3-as élesítéssel és kikapcsolt zajszűréssel, a Lightroomban 0-ra csökkentett luminancia zajszűréssel, alapértelmezett 25-ös színzaj szűréssel és alapértelmezett élesítéssel (1 pixeles rádiussz 25-ös élesítés, 25-ös részletek mellett) dolgoztam. A fényképezőgép eredeti JPEG képei 7-es élesítésűek (ennek rádiusza sajnos túl magas).

Képzaj:



ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO6400; F8; 1/250 mp


ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO100; F8; 1/3 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO200; F8; 1/6 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO200; F8; 1/6 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO400; F8; 1/13 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO800; F8; 1/25 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO1600; F8; 1/50 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO3200; F8; 1/100 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO3200; F8; 1/100 mp


ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Nikon CaptureNX; ISO6400; F8; 1/250 mp


RAW – Adobe Lightroom 1.3; ISO6400; F8; 1/250 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

A Nikon D300 – szemben a Canon EOS-40D-vel – több fokozatban képes nagy érzékenységnél (ISO800 és felette) képzaj szűrésre. Ez természetesen csak JPEG képekre vonatkozik, a RAW fájlokban nincs változás, és a ViewNX is ugyanúgy konvertálja ezeket a képeket, nincs köztük különbség. A JPEG képeknél viszont látványos a képzaj csökkenése, no és persze ezzel együtt a részletek elmosása is.

A lenti dobozban a zajszűrés hatása figyelhető meg egy ISO1250 érzékenységgel készült felvételen.

Nagy érzékenységű zajszűrés hatása:



kikapcsolt zajszűrés; ISO1250; F8; 1/40 mp


alacsony zajszűrés; ISO1250; F8; 1/40 mp


normál zajszűrés; ISO1250; F8; 1/40 mp


magas zajszűrés; ISO1250; F8; 1/40 mp


kikapcsolt zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


alacsony zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


normál zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


magas zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


kikapcsolt zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


alacsony zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


normál zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


magas zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


kikapcsolt zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


alacsony zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


normál zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp


magas zajszűrés; ISO1250; F8; 1/50 mp

Hosszú expozíció

A fényképezőgépen beállítható maximális záridő 60 másodperc, de használhatunk B módot is. A korábbi Nikon fényképezőgépeknél CCD-t alkalmaztak, amely a nagyobb fogyasztás és nagyobb áramfelvétel miatt jobban melegedett. Emiatt az igen hosszú expozíciók során erős vagy közepes sötétzaj jelentkezett a képeken. A D300 viszont CMOS szenzort kapott, s máris jelentkezett az alacsony áramfelvétel egyik előnye: az igazán hosszú expozíciók során sem melegszik fel a képérzékelő jelentősen, így csillagjárás fotózáshoz vagy más igen hosszú felvételkészítéshez is remekül használható.

A 10 percig tartó, ISO200 érzékenységen készült felvételen csak néhány hotpixel látható. Számszerűen egyértelműen több, mint a Canon EOS-40D-nél, viszont utólagos világosítást követően már a Nikon van előnyben a kevesebb világosabb képpontjával.

A hosszúexpozíciós „zajszűrést”, vagyis a hotpixel kivonást bekapcsolva minden felvétel után az expozícióval közel azonos hosszúságú felvétel készül, de ez már csukott zárszerkezettel. A hotpixelek kivonása után tökéletes képet kapunk, még az igen erős világosítás (levels – szintek eltolása 0-25 közötti részben 0-255-re) alkalmazását követően is csak néhány hotpixelt vélhetünk felfedezni.

A végső következtetést tehát kimondhatjuk: a hosszú expozíciókhoz ténylegesen CMOS érzékelő szükséges. Ezek a szenzorok kis fogyasztásukkal alig melegednek, így hotpixelesedésre és sötétzajra sem nagyon hajlamosak.

Érdekes, hogy a Sony Alpha DSLR-A700-nál nem kicsivel nagyobb a sötétzaj, a Nikon itt valamit sokkal jobban csinált.
Ha összevetjük az Alpha A700 és a D300 hosszúepozíciós képeit, akkor egyértelműen a Nikon D300 jön ki győztesen. Számomra nem ismert ok miatt a Sony A700 sötétzaja és hotpixelesedése sokkal határozottabb, mint a Nikon D300-é. Az A700-nál a darkframe zajszűrés után is maradtak kis mértékű egyenetlenségek, igaz, ez csak az érzékenység digitális növelésekor (szintek – hisztogram széthúzás) jelentek meg. A darkframe szűrés nélküli képen viszont sok-sok hotpixelt találunk az A700-nál, valamint a kék csatorna sötétzaja is igen markáns. Érdekes, hogy ennyire nagy különbség adódjon két azonos szenzort használó gép között.
Újabb bizonyíték arra, hogy nem csak a szenzor számít, hanem a körítés is.
Csillagjáráshoz inkább a D300, mint az A700.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 10 perc)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
darkframe hotpixel szűréssel
darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra (levels – szintek).

Memória kapacitás

Az egyre nagyobb felbontású fényképezőgépekhez minduntalan egyre nagyobb kapacitású memóriakártyára van szükség. Ha még a bitmélység is növekszik, pláne nagyobb fájlokkal kell dolgoznunk.
A Nikon D300 nem is nagyon spórol a szabad hellyel, persze ez érthető, hiszen 12 millió pixelnyi információ nem kevés adat. JPEG képeknél is 4-8 MB-tal kell számolnunk, de a RAW fájlok is minimum 12 MB-osak. Ha a TIFF formátumot részesítjük előnyben, készüljünk fel lelkileg, hogy nem sok kép fog elférni a kártyánkon, ezek ugyanis cirka 37 MB-osak.

Szerencsére manapság a memóriakártyák árai már annyira alacsonyak, hogy nyugodt szívvel ajánlhatok minimum 1 GB-os, de inkább 2 GB-os kártyát. Aki hosszabb távon gondolokozik és 14 bites RAW képekkel akar dolgozni, bizony a 4 GB is elkelhet, erre közelítőleg 250 képet fog tudni elhelyezni.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán* 2 GB-os kártyán*
4288×2848 14 bit RAW
tömörítetlen
26093 KB 39 78
4288×2848 14 bit RAW
veszteségmentes tömörítés
15878 KB 64 128
4288×2848 14 bit RAW
veszteséges tömörítés
14434 KB 70 141
4288×2848 12 bit RAW
tömörítetlen
19985 KB 51 102
4288×2848 12 bit RAW
veszteségmentes tömörítés
12813 KB 79 159
4288×2848 12 bit RAW
veszteséges tömörítés
11563 KB 88 177
4288×2848 TIFF 37492 KB 27 54
4288×2848 Fine
minőségre optimalizált
8448 KB 121 242
4288×2848 Fine
fájlméretre optimalizált
6687 KB 153 306
4288×2848 Normal
minőségre optimalizált
4712 KB 217 434
4288×2848 Normal
fájlméretre optimalizált
3159 KB 324 648
4288×2848 Basic
minőségre optimalizált
2337 KB 438 876
4288×2848 Basic
fájlméretre optimalizált
1597 KB 641 1282
3216×2136 Fine
minőségre optimalizált
5031 KB 203 407
3216×2136 Fine
fájlméretre optimalizált
3835 KB 267 534
3216×2136 Normal
minőségre optimalizált
2729 KB 375 750
3216×2136 Normal
fájlméretre optimalizált
1854 KB 552 1104
3216×2136 Basic
minőségre optimalizált
1365 KB 750 1500
3216×2136 Basic
fájlméretre optimalizált
923 KB 1109 2219
2144×1424 Fine
minőségre optimalizált
2508 KB 408 816
2144×1424 Fine
fájlméretre optimalizált
1705 KB 600 1201
2144×1424 Normal
minőségre optimalizált
1234 KB 829 1659
2144×1424 Normal
fájlméretre optimalizált
845 KB 1212 2424
2144×1424 Basic
minőségre optimalizált
638 KB 1605 3211
2144×1424 Basic
fájlméretre optimalizált
437 KB 2345 4691

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!