Felépítés II.
Ergonómia
A Nikon D300s fogásban semmit sem változott a D300-hoz képest. Jó fogású, de nem tökéletes. A markolatot kicsit keskenynek érzem, noha egyáltalán nem tekinthető kényelmetlennek. Mégis, a Canon EOS-50D kényelmesebbnek tűnt.
Szintén a profi kialakítást tükrözi, hogy az exponáló gomb nem az egyszerűbb és olcsóbb AF-ig akadó „gumibékás” kialakítású, hanem puha járású, mágneses elvű.
Fantasztikus élmény így fotózni.
Kezelőszervekben nem fukarkodik a Nikon D300s, 2 gombbal többet kapott, mint a D300. Szerencsére a kezelés túlnyomó részt változatlan, így a D200 és a D300 tulajdonosoknak sem okoz majd gondot az átállás. Aki más rendszerről térne át a Nikonhoz, azt több programozható gomb és különböző részletes beállítás fogja segíteni az átszokásban.
A Canon EOS-50D-hez hasonlóan a D300s is rendelkezik testre szabható saját menüvel, amely ráadásul több menüpontot is engedélyez, nem úgy, mint a Canon maximum 6 menüpontos rendszere. Ide a legsűrűbben használt menüpontokat érdemes helyezni, amelyek akár az egyedi beállítások gyors kiválasztására is használhatók. Így nem kell viszonylag mélyre dugott menüpontokat keresnünk.
LCD és kereső
Az LCD is változatlan, de nem is kellett rajta semmit módosítani. A beépítettségével már lehetne vitatkozni, biztos páran örülnének, ha kihajtható és elfordítható lenne a monitor. A megjelenített képek tökéletesek, komoly nagyításnál is professzionálisan ellenőrizhető az élesség, de nagyítás nélkül is gyönyörű részletgazdag képet láthatunk.
A hátlapra tehát a korábbival megegyező, 3″-os kijelző került, amelynek felbontása 920 ezer (R+G+B) szubpixel. A VGA felbontású megjelenítő ma már szerencsére nem számít ritkaságnak. A kijelző felületének védelmében BM-8 jelű LCD védő kupakot használhatunk.
A kijelző betekintési szöge kiváló, inverz hatás csak egyetlen egy szögnél érzékelhető, alulról 20 és balról kb. 45 fokból. A kihajthatóság hiánya így csak nagyon magas vagy nagyon alacsony szögből való fotózásnál okoz kellemetlenséget, a fej fölüli fényképezés többnyire így is megoldható.
A digitális fényképezőgépek legáltalánosabb jellemzője az LCD-n megjelenített élőkép. Legalábbis a kompakt gépeknél ez kivétel nélkül így van. A tükörreflexes fényképezőgépeknél az alkalmazott tükör és a szenzor kialakítása miatt erre nem nagyon volt lehetőség, de a folyamatos fejlesztések ezt is mindennapossá tették.
Az élőképpel általában az a probléma, hogy ilyenkor a tükörakna alján elhelyezett fáziskülönbség érzékelő AF szenzorokhoz nem jut kép, így az automatikus élességállítás nem lehetséges. A Nikon ezt azzal hidalja át, hogy kétféle élőkép üzemmódot kínál, egyiket kézből történő fotózáshoz, másikat az állványon használt géphez.
A kézben tartáshoz szolgáló üzemmódnál az élőképet maximum 3x-os mértékben nagyíthatjuk fel. Ilyenkor az LCD-n ugyanúgy látjuk a képet, mintha a keresőbe néznénk, vagyis megjeleníthető a segédrács, látszanak a fókuszpontok, ezek között lehet mozogni is. Kis mértékben változott az élességállítás módszere, hiszen a D300-nál még az exponáló gomb félig lenyomására indult el az élességállítás, s annak teljes lenyomására készült el a felvétel. A D300s-nél is megmaradt ez a módszer, de az akkor hiányolt élőképhez visszatérés lehetősége is megvan azáltal, hogy élességállítást az AF-On megnyomásával is kérhetünk, majd elengedése után a tükör ismét felcsapódik. Nem akarok örökös elgedetlenkedőnek tűnni, de még egy apró picurka dolog hiányzik a teljes boldogsághoz: az AF-On nyomvatartása esetén azonnal felcsapódhatna a tükör, amint sikeres az élességállítás, s nem kellene megvárni, míg a fotós elengedi a gombot. De így is remekül használható az élőkép mód, hiszen akár AF utáni élőképre, akár gyors exponálásra van szükségünk, meg tudjuk oldani.
Állvány üzemmódban a segédrács a kép teljes felületét behálózza, a fókuszpontot az élőkép szó szerint bármely pontjára mozgathatjuk, akár a legsarkába is. Az élességállítást ez esetben csak az AF-On gomb megnyomásával kezdeményezhetjük, amelynek során a kompakt gépeknél is alkalmazott kontrasztérzékelésen alapuló módszerrel dolgozik a gép. Ennek előnye, hogy a tükör nem csapódik fel, folyamatosan láthatjuk az élőképet, hátránya viszont, hogy nagyon lassú és kis mélységélességek esetén előfordulhat jelentős pontatlanság. Az autofókusz sebességére jellemző, hogy 60 mm-es Micro Nikkor objektívvel jól megvilágított nappaliban (nem éjszaka) akár 3-4 mp-ig is eltarthat az élességállítás. Ez az üzemmód tényleg csak állványról történő tárgyfotózásra alkalmas. Bár ilyenkor is inkább a kézi élességállítást javaslom, hiszen ez esetben akár 13×-es nagyítás is elérhető, amely tökéletes beállítást tesz lehetővé. Viszonylag kevés fénynél (értsd: szobai megvilágítás) az élőkép frissítése kissé késedelmes és zajos, de használható.
Az LCD-re akár a státusz kijelzés is kérhető, amely kétféle stílusban jeleníthető meg: világos alapon sötét vagy sötét alapon világos betűkkel. Az itt látható információk megegyeznek a felső státusz LCD-re kiírt adatokkal. Ez a lehetőség leginkább akkor lehet hasznos, amikor a gépet magas állványon használjuk, és a felső státusz kijelzőt már nem látjuk.
A kijelzett értékek közül csak néhány paraméter változtatható meg közvetlenül: felvételi beállítás regisztere, egyedi beállítások regisztere, magas érzékenység zajszűrési foka, hosszú exp. idejű képek hotpixel kivonása, képi üzemmód, aktív D-Lighting, színtér, AE-L/AF-L fomb funkciója, előlapi Preview valamint Fn gomb funkciója.
Lejátszáskor a képekbe maximum 27×-es mértékig nagyíthatunk bele. A nagyított kép minősége megfelelő, sőt a 27×-es nagyítás már a pixeleket és a JPEG blokkosodást is mutatja. Az élesség ellenőrzésére tehát teljesen megfelelő, a javasolt nagyítási arány a teljes nagyítástól kettővel visszalépve.
A kereső is maradt a régi, 100%-os lefedettség és 0,94×-es nagyítás.
Ezen adatokból és az 1,52×-es képkivágás faktorból 24,4 fokos, ill. 62%-os (egy 1×-es nagyítású, 100% lefedettségű keresővel ellátott kisfilmes géphez képest) keresőkép számítható.
A számításokat megerősítik a mért értékek: a kereső által adott kép közelítőleg 25 fok alatt látszik (55 cm-es TV látványa 95 cm-ről vagy 17″-os LCD 77 cm-ről), a relatív nagyítás 65%-os. A tesztképek alapján a kereső lefedettsége 99%-nak adódott. Hasonlóan jó értéket mértünk az élőképnél is.
A keresőben a következő információk olvashatók: fókuszhelyesség visszajelzése, fénymérés módja, fénymérés rögzítés, vakuteljesítmény rögzítés, vakuszinkron kijelzés, záridő, rekeszérték, aktuális üzemmód (P, S, A, M), expozíciós skála, vakukompenzáció, expozíció-kompenzáció, ISO érzékenység, készíthető képek száma (exponáló gomb lenyomására a sorozatban készíthető képek száma), vaku készenlét jelzőfénye.
A fényképezőgép felső részére zöld színű háttérvilágítással ellátott státusz LCD került, amelyen a fényképezőgép legfontosabb paramétereit és beállításait ellenőrizhetjük: üzemmód, záridő, rekeszérték, hangvisszajelzés, vaku üzemmód, többszörös expozíció, képméret, tömörítés, CF/SD slotban kártya jelzés, vaku rögzítés, ISO felirat érzékenység beállításhoz, expozíció-kompenzáció, vakukompenzáció, időzített sorozat kijelzés, GPS kapcsolat jelző, MB-D10 akku kijelzője, normál akku kijelző, nincs óra beállítva – jelzés, képkommentezés jelzése, expozíciós skála, fókuszpont/mező, fotózás beállítás készlete, egyéni beállítás készlet, fehéregyensúly- és expozíció sorozat, hátralévő képek száma, fehéregyensúly módja, ill. finomhangolásának jelzése.
Élességállítás
A Nikon D300s élességállítási rendszere is megegyezik a D300-éval. A Multi-CAM 3500DX modul 51 fókuszpontja közül 15 keresztszenzoros. Az automatikus élességállítást széles területen, egy kiválasztott ponton vagy dinamikusan több ponton ill. területen végezhetjük el.
A fókuszmezők beállítására az LCD jobb oldala melletti négyállású kapcsoló szolgál. Lentről fölfelé haladva az állásai a következők:
- Egymezős AF: egy mérőmező választható ki az 51 közül, és az élességállítás mindig ebben a mezőben történik.
- Dinamikus AF: egy mérőmező választható többféle méretben, 9 pontos, 21 pontos, 51 pontos, vagy 51 pontos 3D követéssel. Utóbbi esetén ha a téma elmozdul a kiválasztott fókuszpontból, a fényképezőgép 3D követést alkalmaz és szükség esetén új fókuszpontot választ. A többi esetben ha a téma elmozdul a kiválasztott fókuszpontból, akkor a környező fókuszpontok adatai alapján áll be az élesség.
A fókuszmezők között az LCD melletti nagy, többirányú nyomógombbal választhatunk.
Az élességállítás az egyes objektívekhez finomhangolható, amivel az objektíveket mi magunk hangolhatjuk a vázhoz, nincs szükség szakszerviz beavatkozására. Így elkerülhetjük az elé- és mögéfókuszálás (front- és backfocus) problémáját. A gép összesen 12 objektív adatait képes tárolni.
A specifikációk szerint az élességállítás érzékelési tartománya ISO100-on -1..+19 Fé.
Gyenge fénynél igen hatékony segédfény lámpa támogatja az automatikus élességállítást, ennek hatótávolsága a specifikációk szerint 0,5-3 m. Ez természetesen függ az alkalmazott objektívtől is, tapasztalataink szerint 2,8 fényerejű objektívvel 5 m távolságra is hatékony segítséget ad.
Ugyanezen lámpa szolgál a belső vaku használta során a vörös-szem csökkentésére is.
A fókuszmódokat a gépváz bal oldalán állíthatjuk be, itt választhatunk egyszeri, folyamatos, vagy kézi élességállítás közül.
Vaku
A Nikon D300s is felpattintható vakuval rendelkezik, melyet minden esetben a fotósnak kell felnyitnia az erre szolgáló nyomógombbal. A felnyitott villanó az optikai tengelytől 8,5 cm-re emelkedik ki.
A villanó kulcsszáma 12-es, manuális módban 13-as (ISO100, méter), üzemmódjai között első és második redőnyre szinkronizáltat is találunk, valamint vörösszem hatás csökkentő, és lassú szinkronidejű is választható, ez utóbbi kettő egymáshoz is rendelhető. A vaku teljesítménye -3..+1 Fé tartományban módosítható. Az egyedi beállítások menüben részletes paramétereket is megadhatunk a vaku működésével kapcsolatban, úgymint vaku szinkronidő 1/60-tól 1/320 mp-ig (1/250 felett gyors vakuszinkronnal).
A vaku fénye 16 mm-es gyújtótávolságú objektívek látószögét is lefedi, szemben a D300 18 mm-es értékével.
Módosíthatjuk a beépített vaku vezérlési módját: TTL, manuális (1/128 – 1 teljesítményig, 20 érték közül választva), stroboszkopikus (teljesítmény 1/128..1/4, villanások száma teljesítménytől függően: 2-35, villanás frekvenciája: 1-50 Hz), ill. működtethető külső rendszervakuk vezérlésére is, akár úgy is, hogy a vakuvillanás csak az adatok optikai elküldésére szolgálnak, vagyis ilyenkor a téma megvilágításában nem játszanak szerepet.
A külső vakupapucsba középpontos vagy Nikon rendszervaku illeszthető, ezen kívül PC szinkron kimenet is rendelkezésre áll.
Csatlakozók, akku, memóriakártya
A gép alján található fém állványmenet pontosan az optikai tengely és a képérzékelő alatt található. Ha a fényképezőgépet állványra helyezzük, még nagy méretű állványtalp esetén is cserélhető marad az akkumulátor.
A CompactFlash Type I vagy SD/SDHC memóriakártyákat (Type II CF kártya nem használható) a markolat jobb oldalán található ajtó mögé helyezhetjük, amelyet időjárásálló kivitelben készített el a gyártó. A szigetelés a kártyafoglalatot teljesen körülöleli. A kártyaajtó kinyitását a korábbi kapcsolós megoldással szemben most már egyszerűen csak a kártyaajtó hátra húzásával végezhetjük.
Ha írási művelet alatt a kártyaajtót kinyitjuk, a képek mentése nem marad abba, de figyelmeztető üzenet sem jelenik meg. Az írási műveletet a hátlapon elhelyezett fókuszmód kapcsoló melletti zöld színű lámpa világítása jelzi.
A csatlakozókat a bal oldalon és elöl helyezték el, egy-egy gumiajtó mögé, melyek úgy illeszkednek a vázhoz, hogy azokat nem tudjuk elveszíteni. Ezek a gumiajtók is az időjárásállóságot biztosítják.
Oldalt találjuk a nagy sebességű USB kimenetet, az egyenáramú hálózati adapterbemenetet, a 480, 576, 720 vagy 1080 soros nagy felbontású HDMI kimenetet, a normál kompozit videókimenet és a mikrofon csatlakozóját. Előre a PC vakuszinkron és a vezetékes távkioldó vagy GPS készülék csatlakoztatására szolgáló aljzatot helyezték.
Az akkumulátort szokás szerint a markolatba építették, ennek ajtaját is cseppállóságot biztosító szigetelő gumival vonták be. Az akkumulátor fedlapját felnyitva az akku kis mértékben lejjebb csúszik, de magától nem esik ki. Az akkut ezután két ujjal megfogva kell kihúzni hüvelyéből.
Gyári csomagolásban EN-EL3e jelű, 7,4 V-os, 1500 mAh-s akkumulátort kapunk, amelyet külső töltőben tölthetünk. A töltő sajnos nem jelzi vissza az aktuális töltöttségi szintet, talán ezt ellensúlyozza, hogy a fényképezőgépben viszont 5 szintű visszajelzést, valamint a menüben százalékos pontosságú értéket láthatunk. A teljesen lemerült akkukat 2 óra alatt tölthetjük fel.
Az MB-D10 portrémarkolat csatlakoztatásához szükséges érintkezőket a gép alján egy L alakú gumilap takarja. Ha ezt az opcionális markolatot használjuk, az EN-EL3e helyett EN-EL4/EN-EL4a Li-ion, vagy akár az olcsó AA ceruza-akkukat is alkalmazhatjuk.