Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-LX100 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Az ISO200-as alap érzékenység mellé egy ISO100-nak megfelelő kiterjesztettet is kapunk, ezt azonban csak módjával használjuk, vagy válasszunk RAW formátumot, ugyanis JPEG-ben megsínyli majd a képdinamika. Mint a lenti táblázatban látható, ISO200-as érzékenységen nincs kiégett képterület, míg a kiterjesztett beállításban a csúcsfényes területeken elvesznek a részletek.

Szokásos sorozatunkat JPEG és RAW formátumban is elkészítettük egész ISO lépésekben haladva. A zajszűrést a legalacsonyabb értékre állítottuk. A RAW képek konvertálására az Adobe Lightroom 5.7 szoftvert használtuk, gyári beállításokkal.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.7 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.7


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.7

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.

Zajszűrés

A színmódoknál határozható meg a kép utófeldolgozása, azaz a kontrasztja, élesítése, színtelítettsége, és persze a zajszűrése. A szűrés ezúttal igen finoman, +/-5 lépésben állítható. Talán mondanom sem kell, hogy mindez a JPEG képekre vonatkozik, hiszen nyers (RAW – RW2) formátumban a konverter szoftverben ízlésünk szerint szűrhetjük a zajt.

Az alábbi táblázatban a legalacsonyabb (-5), normál (0) és legmagasabb (+5) JPEG szűrési fokozat eredményei vethetők össze.

10 x 13 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

A képminőség sarkalatos pontja a dinamika kérdése, mely RAW támogatás mellett tágabb teret enged az esetleges utómunka számára, vagyis, hogy a fotós húzza fel az alulexponált árnyákokat, vagy csökkentse a túlexpós csúcsfényeket. RAW-ban nagyobb a dinamika tartalék mint JPEG-ben, így ennek megállapításához ISO1600-ban készítettünk egy sorozat alul- és felülexponált képet, majd az összeset az eredeti expozícióhoz igazítottuk a Lightroom 5.7 szoftverben.

Alulexpozíciónál a zaj az elsődleges probléma, mely a képet világosítva egyre tolakodóbban kerül előtérbe, főleg a sötétebb területeken. Hellyel-közzel -2 fényérték alulexpozíciót még érdemes világosítani, bár a kép részletessége erősen romlik. -3 fényértéknél már nem kívánt színeltolódás is jelentkezik és sokkal erősebb a részletvesztés.

Ha túlexponált képterületeinket szeretnénk sötétíteni és ezeken a részeken némi részletet is látni, nincs ekkor mozgásterünk. +1 fényértékről még szépen visszahúzható a kép, +1,3 Fé túlexpozíciónál azonban bizonyos színek (például a világos sárga) már „kilyukadnak”.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás

Makró

Az LX100 makró munkatávolsága a frontlencsétől számítva 3 cm, ami egy kicsit elmarad az 1 cm-es elődtől, bár így könnyebb is az objektív előtt lévő téma bevilágítása. Makró AF módot az objektív oldalán lévő váltókapcsolóval állíthatunk.

A 3 cm-es távolság nagylátószögre igaz, melynél kb. 6 cm széles területet foghatunk be. A képközép jó felbontású marad, a sarkokban nincs számottevő sötétedés, de a hordótorzítás és a sarkok részletvesztése szemmel látható.

Tele állásban 30 cm-ről fotózhatunk, mely 145 mm széles lefedett területet jelent. Sajnos az objektív geometriai torzítása így is megmarad, ami teleobjektívnél nem túl előnyös. Gondoljunk itt például a portrézásra.

nagylátószög (3cm-ről)

tele végállás (30cm-ről)

Színhiba (kromatikus aberráció)

Kromatikus aberráció