Kipróbáltuk: Panasonic Lumix G90 – teszt

0

Képminőség

Képzaj

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic-kal konvertáltuk, alapbeállítások mellett, de Camera Standard színprofillal (sRGB színtérben).

A fotók Leica DG Macro-Elmarit 45mm f/2,8 objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO100; F7,1 1/2,5 mp


ISO100; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 8.3.1

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez mintegy 11 beállítási érték áll rendelkezésünkre, -5 és +5 között. A fenti minimális, -5 értékű szűrésen kívül a középértéknek számító nullás és a +5-ös maximális fokozatot is kipróbáltuk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.
Érdekes egyébként, hogy a kis lépésekben, 11 értékűre állítható zajszűrés ellenére nem sok különbség látható a minimális és maximális zajszűrés erőssége között.

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

Elöljáróban arra számítottunk, hogy ugyanazt kapjuk majd, mint a hasonló felbontású szenzorral szerelt G9 esetében, azaz erős alulexponáltságra jelentősen érzékeny lesz a gép (-4 Fé-nél már komoly zajosodás, -5 Fé-nél erős sötétzaj a vörös csatornán), viszont a csúcsfényeket jól vissza lehet majd állítani.
Tesztünk azonban az ellenkezőjét mutatja. A G90 RAW fájljai igen jól viselik az alulexponáltságot, még -4 Fé-nél is használható eredményt kapunk az utólagos világosítás során (nyilván zajosabbá válik a kép, de ennek mértéke elfogadható). A csúcsfényeket azonban annyira nem szereti a G90, így a sárga már 1 Fé túlexpozíciónál kezd telítésbe menni és a világosabb tónusok már nem visszahozhatók. 1 1/3 (1,33) Fé túlexpozíció már komoly problémákat okoz a sárgáknál, a bőrszínek is kezdenek itt problémásak lenni, amelyek ennél nagyobb túlexpozíciónál már visszaállíthatatlanul kiégnek.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO200 – RAW)



ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója