Kipróbáltuk: Panasonic Lumix GH6 – teszt

0

Értékelés

Amit eddig csak sejtettünk, most már bizonyosságot kapott: a Panasonic méreteset lép előre a Lumix GH6 bejelentésével.
Az új váz 25 Mpixeles felbontása nem csak a mikro NégyHarmados rendszer új irányát mutatja a felbontás terén – egyben az első gép is, ami túllép a 20 Mpixelen –, de azt is példázza, hogy nem kell túlvállalnia magát egyetlen gyártónak sem, és itt a Panasonic egyértelműen deklarálta, hogy a képminőség fontosabb a még nagyobb felbontásnál.

Nyilvánvaló, hogy az APS-C-nél is picit kisebb szenzor nem teszi lehetővé, hogy óriási felbontással dolgozzunk, s míg az APS-C szenzoros gépek között már akadnak 32 Mpixelesek is, a mikro NégyHarmadnál eddig 20 Mpixel volt a csúcs. Igaz, a felbontás 25 Mpixelre növelése nem volt egetrengetően nagy fejlődés, az alkalmazott szenzortechnológiának köszönhetően viszont a 75 kép/mp sebességű sorozatkészítés már sport- és természetfotósoknak is kiváló géppé teszi a GH6-ot. Ehhez pedig az objektív kínálat is kellően bőséges, ráadásul még csak nem is lesz nehéz a szett egy 70-200mm-es zoom látószögét kínáló 35-100mm f/2,8-tól (ahol persze a mélységélesség valójában egy full-frame gépen használt 70-200mm f/5,6-éval felel majd meg, de 200 mm-en nem minden esetben szükséges ennél kisebb mélységélesség).

Emellett pedig aki extra nagy felbontású tájképeket, épületfotókat, vagy akár streetfotót szeretne készíteni, annak ott a 100 Mpixeles felbontást adó multi-shot mód, ahol még a járókelők sem okoznak problémát, nem lesz miattuk szellemképes a végső kép.

Ami pedig a videós képességeket illeti: nehéz olyat mondani, amit ne tudna a GH6. Jó, a 8k videó ilyen, de ha 4k felbontású lesz a végső anyagunk, akkor az itt elérhető 5,7k felvétel is elegendő lehet egy erősen stabilizált, vagy jelentős képkivágással effektezett 4k videóhoz.
Az Apple ProRes formátumban való mentési lehetőség egyértelműen a profikat célozza meg, ahogy az év második felében megjelenő firmware frissítéssel elérhető 4k 120 fps RAW videójelfolyam és az USB Type-C-ről közvetlenül SSD-re mentés lehetősége is.

Benne van viszont az első kereskedelmi firmware-ben a V-Log és a HLG mentés képessége, a nagyobb dinamikatartományú filmkészítés lehetősége, meg persze az előbb említett Apple Pro Res 422 és 422 HQ az 5,7k videókhoz (a firmware frissítéssel 4k és FullHD videóknál is elérhető lesz ez a szolgáltatás).
A képfrissítés 4k felbontásban is eléri a 120 kép/mp-et, így a slow-motion-nel játszani szerető filmesek is örömüket lelik majd a gépben.
Azon felül persze, hogy fotózni is remekül lehat a GH6-tal.

Viszonylag könnyű elképzelni egy olyan csapatot, akik azonos színvilágot kínáló, könnyen cserélhető és kezelhető vázakból álló felszerelést akarnak összeállítani. Ilyen esetben két GH6-os vázzal a fotózást és a videózást is megoldhatják, sőt, adott esetben akár mindketten videózhatnak is, méghozzá ugyanazzal a színprofillal, vagy éppen az utólagos fényelést (gradálást) jobb minőségben kínáló 10 bites kvantálást, illetve az előre telepített, külön költséget nem igénylő V-Log módot, vagy a még profibb utómunkát kínáló Apple ProRes lehetőséget választva.

Igazán kellemes volt látni, hogy sok más 4k videózásra képes géppel szemben itt a Full HD felbontású videók is remek részletgazdagságúak, legalábbis 100 kép/mp-ig nincs részletvesztés sorkihagyás miatt, így nem szükséges 4k felvételt készíteni csak azért, hogy majd az utómunkák után FullHD-re leskálázva jó részletgazdagságot kapjunk.

A dupla kártyás megoldás miatt a profik is nyugodt szívvel használhatják, hiszen egyszerre két kártyára is menthetők a felvételek, ami jelentősen növeli az adatbiztonságot.

A Panasonic Lumix GH6 március elejétől lesz kapható, a váz ára 809.990 Ft lesz, emellett két kitet is piacra dobnak, a Panasonic 12-60mm f/3,5-5,6 objektívet is tartalmazó szett ára 884.990 Ft, a komolyabb fényerejű Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2,8-4 ASPH objektívvel együtt pedig bruttó 999.990 Ft lesz a Lumix GH6. Bevezető akcióban pedig április 30-ig minden GH6 gép mellé egy Lexar® Professional CFexpress™ Type B GOLD Series 128 GB memóriakártyát és plusz egy év kiterjesztett garanciát ad a hivatalos importőr.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Időjárásállóságot adó szigetelésekkel ellátott váz
  • A mikro NégyHarmados redszer eddigi legnagyobb, 25 Mpixel felbontású szenzora
  • Szenzor stabilizálás, DUAL I.S. 2, 7,5 Fé előny
  • Magas érzékenységnél is jó zajkezelés
  • Maximalizálható automatikus érzékenység beállítás
  • Többféle erősségű zajszűrés
  • Mechanikus és elektronikus zár (első redőny kiváltása elektronikus zárral vagy teljes elektronikus)
  • Akár 1/8000 mp-es zársebesség redőny zárral, 1/32000 mp elektronikus zárral
  • Képérzékelő automatikus pormentesítése
  • Többféle üzemmódú, jól testreszabható AF rendszer
  • Arc-, szem-, valamint állatfelismerő fókusz, követő móddal, akár videófelvétel közben is
  • Szenzor eltolásos több képes (multi-shot) nagy felbontású mód, 100 Mpixeles felbontással JPEG és RAW formátumban, kézben exponálva is tökéletes (szellemképmentes) megjelenéssel
  • 75 kép/mp sebességű sorozat (egyszeri fókusz, elektronikus zár), folyamatos fókusszal 7,5 kép/mp sorozatsebesség
  • beállítható fókusztartomány
  • Kiváló felbontású, 1,8 millió képpontos, 3″-os, 3:2 oldalarányú, felfelé dönthető, illetve kihajtható és elfordítható, érintésérzékeny LCD
  • Érintéses AF pont kijelölés a hátsó kijelzőn EVF használatakor is (abszolút helyzet vagy eltolás)
  • Aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek)
  • Segédrács, hisztogram az LCD-n, felvétel jelzése kerettel
  • Nagy felbontású, nagy keresőképet adó elektronikus kereső betekintés érzékelővel
  • Ki/bekapcsolható expozíció szimuláció élőképen
  • Fordítást és döntést is jelző virtuális horizont
  • Négy egyéni mentési beállítás a módválasztó tárcsán (C1-4)
  • Vakupapucs
  • Saját menü szerkesztése
  • Három vezérlőtárcsa, joystick (fókuszkar)
  • Finomhangolható fehéregyensúlyok (egyedi fehér-egyensúly is)
  • Peremsötétedés és diffrakció korrekció
  • Több féle színprofil, különféle digitális szűrők
  • 5,7k, Cinema 4k és 4k Ultra HD videofelvétel, sztereo hanggal, gyors autofókusszal, felvétel közbeni fókuszpont váltással, akár manuális üzemmóddal, többféle képfrissítéssel és tömörítéssel (LONG-GOP, ALL-I)
  • H.264 tömörítés 8 bites kvantálással, H.265 tömörítés 10 bites kvantálás, 4:2:2 színalmintavételezés (belső rögzítésnél is)
  • Apple ProRes 422 és 422 HQ támogatás (csak CFexpress kártyával használható)
  • Anamorfikus felvétel támogatása, nyújtható élőkép (1,3×-2×)
  • Stúdiófelvételek esetében feliratokhoz szükséges területek jelzése (80%, 90% vagy 95%)
  • Képkockakeret jelzés élőképen (4:3, 4:5, 5:4, 1:1, 9:16, 16:9, 1,85:1, 2,0:1, 2,35:1, 2,39:1, vagy egyéni)
  • Kiváló részletgazdagság FullHD videóknál is (nincs sorkihagyás a kiolvasás során 90 kép/mp alatt)
  • Változtatható átfókuszálás sebesség videókhoz
  • Programozható átfókuszálás 3 tárgytávolságra
  • Mikrofon bemenet, fejhallgató kimenet
  • Állítható mikrofon jelszint és szélzaj csökkentés
  • Akár négy audiócsatorna menthető (opcionális XLR adapterrel)
  • Slow-motion és Time-lapse videófelvételek lehetősége Ultra HD-ben és FullHD-ben is (utóbbi esetben akár 240 kép/mp)
  • Videók vágása gépen belül, képkocka kimentése (kivéve Apple ProRes formátumból)
  • Expozíció sorozat akár 7 képig, amely önkioldóval kombinálható (kézi HDR-hez)
  • Fókusz sorozat, programozott sorozat Time-lapse-hez RAW-ban is
  • Felvétel és lejátszás hisztogram (R,G,B felosztásban is), vektorszkóp, kiégett részek jelzése felvételkor (zebra minta) és lejátszáskor is
  • Felvétel prioritásos vezérlés
  • Akár 22 gomb funkciója programozható
  • AF segédfény
  • RAW formátum
  • Beépített Bluetooth LE és Wi-Fi vezérlők, fényképezőgép távoli vezérlése okoseszközről
  • B módú fótózás Bluetooth-on keresztül okostelefonnal rögzített expozícióval
  • Dupla kártyafoglalat, UHS-II SD és CFexpress kártyák támogatása
  • Teljes mértetű HDMI kimenet
  • Magyar nyelvű menürendszer
  • Programozható átfókuszálás tárgytávolság értékei a gép kikapcsolásával elvesznek
  • Videók esetében váltás a 24, 25/50 és 30/60 kép/mp képfrissítés közötti csak a gép újraindításával lehetséges
  • Élő videóközvetítés csak a Tether Tools szoftverrel lehetséges
  • AF néha jól láthatóan előre-hátra lencsemozgatással keresi az élességet
  • Kézi élességállítás nagyított kijelzése lehetne jobb részletességű
  • Nincs beépített vaku (már ha ez gond valakinek)
  • Elektronikus zárnál nincs vakuzási lehetőség (de ez általában természetes jelenség a gördülő záras szenzorok esetében)
  • Sorozat módban a követő fókusz csak 7,5 kép/mp sebességig érhető el
  • Nincs panoráma mód
  • Az elérhetőnél lassabb kártyaírási sebesség UHS-II SD kártyáknál

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:

  • használati útmutató
  • lítium-ion akkumulátor (DMW-BLK22)
  • USB Type-C adapter
  • USB Type-C bemenetű akkumulátor töltő (PowerBankról is használható)
  • vakupapucs vakdugó
  • nyakpánt
  • vázsapka

A fényképezőgépet a Panasonic magyarországi képviseletétől kaptuk tesztünk idejére. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo.com működését. Köszönjük!

Tesztfotók

Tesztfotókat most a rövid rendelkezésre állás és az elég változékony időjárás miatt most kicsit visszafogott számban készítettünk, de most sem maradt ki a nagy felbontású módot és a nagy érzékenységet is bemutató fotósorozat.

A képek a veszteségmentes elforgatást leszámítva minden tekintetben módosítatlanok.

A fotókat az alábbi objektívekkel készítettük:

A tesztfotók a lenti képre kattintva új ablakban nyílnak meg: