Érzékenység
A Pentax *ist DS, hasonlóan a többi Sony CCD-s 6 Mpixeles géphez, ISO200 alapérzékenységű. Analóg erősítéssel ISO400, ISO800, ISO1600, sőt ISO3200 is választható. A képzajjal sajnos nem vagyunk megelégedve, ISO200-nál még szép képeket kaptunk, de már ISO400-nál kezd látszani a zajosodás, az ISO800 pedig már jól látható képzajt eredményezett (mint az eddig kipróbált DSLR-jeinkél, a *ist DS-nél is az alapbeállítástól egyel erősebb élesítést alkalmaztunk, hogy összevethető képet kapjunk a többi géppel készült tesztképekkel). Kissé értetlenül állunk a helyzet előtt, mert az előd *ist D esetén elhanyagolható zaj volt még ISO800-nál is, sőt ISO1600 is nyugodtan alkalmazható volt. Gondolván arra, hogy esetleg valamilyen hibás példányt kaptunk, szétnéztünk az interneten tesztképek után kutatva, de sajnálatos módon hasonló eredményeket találtunk máshol is. RAW formátumban dolgozva, utólag kisebb élesítést és zajszűrő programot használva csökkenthető a képzaj mennyisége (bár ez a többi gépre is igaz).
Érzékenység – zajtartalom | |
---|---|
ISO200, F7,1; 1 mp, 1541 kB | |
ISO400, F7,1; 1/2 mp, 1806 kB | ISO800, F7,1; 1/4 mp, 2070 kB | ISO1600, F7,1; 1/8 mp, 2279 kB | ISO3200, F7,1; 1/15 mp, 2636 kB |
Megvizsgáltuk a hosszú záridejű felvétel készítését is. Ez esetben választhatunk, hogy szeretnénk-e zajszűrést, vagy sem. Elsősorban a zajszűrt felvételekre voltunk kíváncsiak. ISO200 érzékenység mellett letakart objektívsapkával 10 perces expozíciós idejű felvételt készítettünk, bekapcsolt zajszűrővel. Ezesetben természetesen a hotpixelek javarésze kivonásra került a darkframe eljárás segítségével, de ennek ára, hogy 10 perc helyett 20 percig tartott egy kép elkészítése (a második expozíciónál a zár csukva marad, csak a hotpixelek felderítéséért történik meg még egyszer az expozíció, majd az első képből kivonva a másodikat, kapjuk meg a hotpixelektől mentes képet). Kipróbáltuk a hosszú expozíciós idejű felvételt egy konkrét témán is, hogy mennyi fekete képpont marad a hotpixelek után. Ennek eredménye sajnos nem a legjobb, mi többet vártunk, a korábbi gépek tapasztalatai alapján.
A fenti képek alapján a következők mondhatók el: a Pentax *ist DS hosszú záridős felvételein igen sok hotpixel jelentkezik zajszűrés nélkül. Ezek száma blackframe zajszűréssel jelentősen csökkenthető, de nem fekete téma esetén a hotpixelek helyén sajnos sötét pontok jelennek meg. A Nikon D70 hosszúzáridős felvételeinél a hotpixelek alig okoznak problémát, még zajszűrés nélkül is. Itt elsősorban a (valószínűleg CCD alatt található alkatrész melegedése miatt kialakuló) sötétzaj jelent gondot. A Canon EOS-300D nem rendelkezik darkframe zajszűrési lehetőséggel, így néhány hotpixelre mindenképpen számítani kell.
A Nikon D70 zajszűrés nélküli tesztképét a fotozz.hu Kokkor felhasználójától kaptuk, köszönjük! A Nikon D70 zajszűrt és a Canon EOS-300D felvételét a D70 cikk alkalmával készítettük.
A vaku fénye az alapoptika 18mm-es (27,5mm-nek megfelelő) fókusztávolságú nagylátószög esetén a kép sarkainál átlagosan kb. 60%-kal gyengébb, mint a kép középső részén. Ez nagyjából átlagos érték, a D70-nél 55%-ot kaptunk, míg a 300D rosszabbul teljesített, ott 85%-os fényerővesztést tapasztaltunk. Érdemes itt is nagyobb fókusztávolságot használva csökkenteni ezt a hatást.
Vakuval készült nagylátószögű felvétel fényeloszlása | ||||
---|---|---|---|---|
Sarkokban tapasztalható fényerőcsökkenés: |
fényeloszlás formája |