Különlegességek
Szenzorstabilizálás
A Pentax K-30-ba ugyanolyan elvű stabilizálás került, mint a K-5-be, azaz a szenzor mozgatásán alapuló. Az egyszerű fel-le/jobbra-balra stabilizáláson túl a gép az optikai tengely körüli elfordítását is képes valamelyest korrigálni. Bár a K-5-nél még 4 Fé-nyi előnyről ír a gyártó, a K-30-nál 3 Fé előnyt adnak meg a specifikációk.
A tesztet a kapott 18-55 mm-es objektívvel végeztem, 55 mm-es állásban, 1/3 Fé-enként különböző záridőkkel, záridőnként 10-10 képpel ki- illetve bekapcsolt stabilizátorral. A képeket monitoron 1:1 nézetben ellenőriztem. Ahol nem látszódott berázódás, azt elfogadtam használható képnek. Ez azt jelenti, hogy minimális lágyulás még belefért.
Az így kapott számokból egyfajta értékelését képezhetjük a stabilizátornak, persze ez igen szubjektív, hiszen maga a válogatás is az volt.
A teszt alapján kijelenthetjük, hogy a stabilizátor közepes hatékonyságú. 100%-os berázásmentességet elvárva 1 1/3 Fé előnyt hoz. A hatékonyság hosszabb záridőknél is közelítőleg megmarad, hiszen 70%-os berázásmentesség esetén (30% esély a berázásra) stabilizátor nélkül 1/50 mp-et, stabilizátorral 1/25-1/20 mp-et is használhattunk (legalábbis e teszt alapján). Ez 1 1/3 – 1 2/3 Fé-nyi előnyt jelent a stabilizátor nélküli állapothoz képest.
Összevetve a K-7 stabilizátor tesztjével, a K-30 sem teljesít sokkal rosszabban (1/3-2/3 Fé), de tény, hogy e teszt alapján érezhető, hogy a K-30 stabilizátora egy fokkal gyengébb.
Persze hozzá kell tennünk, hogy mindez enyhe telénél, vagyis a 82 mm-nek megfelelő objektívnél igaz csak. Nagyobb gyújtótávolságú objektíveknél a szenzorstabilizálás hatékonysága általában jelentősen romlik.
Élesítés
Bár nem számít igazából különlegesnek, hogy a K-30-on állítható az élesítés foka, s az utóbbi időben ilyen képi paraméterek beállítását nem is mutattuk be (pontosan azért, mert nem igazán szokott jelentős eltérés lenni a gépek között), most mégis kivételt teszünk, mert a Pentax féle normál élesítés egy kissé túlzó, de kínál többféle élesítést így jól beállítható a nekünk tetsző képkeménység (ez persze csak akkor lényeges kérdés, ha nem RAW-ban fotózunk).
Élesítés
RAW fájl mentése JPEG-ben fotózás után
Igazán kiváló ötlet, s még nem láttam ehhez hasonlót. A Pentax K-30-gyel ha egy kép elkészülte után jövünk rá, hogy ejj, de jó lenne ez RAW-ban is, még nincs veszve semmi. Amíg ki nem kapcsoljuk a gépet, illetve amíg nem lövünk új képet, a lejátszás menüben kérhetjük a legutolsó kép RAW-ban történő mentését. Ez azonban sorozat fotózáskor nem érhető el. De így is sokszor segíthet.
HDR fotó
Külön üzemmód is tartozik a HDR fotók készítéséhez, de egyébként a kreatív üzemmódokban (rekesz- és zársebesség előválasztás, valamint manuális mód) is elérhető. A HDR mód hatását automatikus, 1-es, 2-es vagy 3-as szintűre választhatjuk. Az expozíciós időket azonban ez a beállítás nem módosítja, csak a HDR megjelenés „drámaiságát”.
Multiexpo
Több kép egymásra fotózását érhetjük el segítségével, amely során 2-9 képet helyezhetünk egyetlen képkockára. Az átlátszóságot azonban nem állíthatjuk, mint pl. némely Nikon gépnél.
Eredeti kép: shift+kattintás.
A Pentax K-01 képei.
Torzítás korrekció
A felvétel menüben ki és bekapcsolhatjuk az objektív torzításának korrigálását. Ez csak a gépen belül feldolgozott JPEG képekre van hatással, a RAW fájlokat változatlanul hagyja.
A lenti képek 18-55mm-es optikával készültek.
Longitudinális, vagy más néven axiális (tengely irányú) kromatikus aberráció korrekció
Az objektív lencsetagjainak hullámhosszonként eltérő törési mutatójából eredő axiális kromatikus aberráció javítására szolgál, mely képközépen is jelentkező, vékony lilás vagy cián színű elszíneződésként jelentkezik (szemben a laterális kromatikus aberrációval, mely inkább csak képszéleken és képsarkokban figyelhető meg, széles kékes-lilás, kifelé irányuló elszíneződés formájában).
Ez a funkció ezt a típusú színhibát javítja, de csak JPEG képeken.
Intervallum fotó és videó
Ahogy már említettük, van lehetőség időzített időközi sorozat (egyfajta stop motion) felvétel készítésére, amelynél legkevesebb 2, de maximum 999 képet készíthetünk. Van mód ezt úgy is készíteni, hogy a gép azt egy maximum FullHD felbontású videóvá fűzze össze.
Csúcsfény kompenzáció
Nem csak JPEG, de RAW fájlokra is hatással van a csúcsfény kompenzáció, igaz, utóbbin kevésbé látszik, ráadásul a Lightroom 4 egyébként is sokkal jobban ügyel a csúcsfényekre, mint a korábbi verziók. Azért a szemfülesebbek itt is észrevehetnek eltérést a ki- és bekapcsolt állapottal készült képek között.
A csúcsfény kompenzációnak – hasonlóan a Canon gépekhez – egy megkötése van: az érzékenység minimuma ISO200.
Csúcsfény kompenzáció (Highlight correction)
Árnyék kompenzáció
A sötét részek világosabbá hozására szolgáló funkció csak JPEG képekre van hatással. Az 1, 2 és 3 jelű szintek mellett auto mód is választható, illetve akár le is tiltható.