Értékelés
Ajánló
Úgy érzem a Samsung GX-20 egyetlen jelentős változása az új szenzor. A többi újdonságnál valahogy olyan érzésem volt, hogy csak a kötelező köröket futotta le a gyártó, de nem tett meg mindent, hogy valóban figyelemre méltó szolgáltatásokat kapjunk. Élőkép mód? Van, de elég kényelmetlen a pixeles, elnagyolt részletnagyításával és a tükörcsapkodással. Nagyobb, jobb felbontású LCD? Nem emelkedik ki a mezőnyből. Új sorozatmódok? Lassúak a mai középkategóriás gépekhez viszonyítva, amelyik pedig elég gyors lenne, még nem ad elfogadható minőséget.
A korábban már kritizált JPEG képminőség sem javult, a stabilizátor nem lett érezhetően jobb (bár rossz sem volt és tényleg sokat segíthet), az érzékelőtisztítás dettó. Nagyszerű gép volt a GX-10 és ennek folyományaként nagyszerű gép lett a GX-20 is.
Az új Samsung CMOS-t viszont dicséret illeti, főleg ha azt vesszük, hogy a távol-keleti gyártó első próbálkozása a DSLR-ek világában. RAW-ben használva kiváló képminőséget nyújt és a jobb zajkezelésnek köszönhetően bátrabban emelhetünk a megnövelt érzékenységen is. Aki esetleg megunt GX-10-ét cserélné le erre a gépre, a nagyobb felbontású, alacsonyabb képzajú szenzort tegye a mérleg egyik serpenyőjébe. A másikba pedig az a kb. 100 ezer forintot, amennyivel többe kerül az új modell. Ha mérleg a szenzor irányába billen ki, nincs mit gondolkodni a cserén. Már csak egy jó boltot kell találni. Ha viszont erősebb úr az árkülönbözet, akkor annyit mondhatok, jó kis gép marad még pár évig az a GX-10. Nálam arrafelé billen a mérleg.
Bajban lennék viszont, ha a Pentax K20D és a Samsung GX-20 kerülne azokba a serpenyőkbe. Mindkét váz, keresztbe-kasul kompatibilis egymással, tehát ez nem lehet érv egyik mellett sem. A kezelés kényelmét és a menüket tekintve talán a Samsungnak áll a zászló, viszont a Pentax egy-két szolgáltatással többet nyújt. Ilyen a D-Range mód, vagy a képösszehasonlítás funkció, amely a Samsungból kimaradt, de egyik sem nélkülözhetetlen annyira, hogy emiatt döntsek bármely váz mellett, vagy ellen. Ami miatt talán mégis a Pentaxot választanám az a számomra jobbnak tűnő JPEG képminőség, ami persze megint nem számottevő, és inkább csak a jobban eltelált képtónusokat, színeket dicséri, így jelentős előnye itt sincs a P-betűs gépnek. Nyilván azt a vázat lesz érdemes beszerezni, amelyiken alacsonyabb árcédula virít a boltban, amelyik könnyebben lesz beszerezhető, vagy amelyik számunkra szimpatikus név. Reláció jelet nem tehetek közéjük, inkább egy hullámos egyenlőségjelet érdemelnek.
A mérleg képzeletbeli nyelve hol erre, hol arra lendül. Érezni, hogy a fejlesztők nem minden esetben erőltették az egyezést. Voltak egyedi elképzelések, és a túlzott hasonlóság ellenére is itt nem egymás epigonjairól, hanem két külön modellről van szó. Olyan ez a két fényképezőgép, mint egy ikerpár, akiket könnyű ugyan összekeverni, de nem járatják őket teljesen egyforma ruhában, és hasonló személyiségük is jól behatárolható, apró különbségeket rejt.
Összegyűjtöttem ide ezeket a két váz különbségeit a most taglalt GX-20 szemszögéből. Többségük a cikkben már említésre került, így most csak egy gyors felsorolás róluk:
- Nincs Burst Shooting sorozat (21 kép/mp, 1536 x 1024 pixel, JPEG)
- A különleges sorozatmódok közül kimaradt a „színezet sorozat” (Hue Bracketing)
- Nincs kiterjesztett kontrasztátfogás (D-Range) mód
- Csak DNG (RAW) formátum használható (Pentaxnál PEF is)
- Nincs manuális gyújtótávolság megadás
- Nincs képösszehasonlítás szolgáltatás
- Nem változtatható a menü betűmérete
- Nem állítható be világidő
- Más elrendezésű és megjelenésű a menü
- A Custom menü két részből áll, így átláthatóbb
- Nincs finn, lengyel, cseh, magyar és török menünyelv
- Nagyobbak az LCD melletti nyomógombok
- A Picture Wizard (képfeldolgozás) mód könnyebben elérhető
- Más elnevezésű és beállítású JPEG képfeldolgozási módok
- 4 db gyári képtónus választható és 2 saját menthető (Pentaxnál 6 gyári van)
- A hátralévő képek számának kijelzése változtatható
- Automata fehéregyensúly módban és van finomhangolás
- A diavetítés szolgáltatás csak az Fn menüből érhető el
- Néhány különbség az Fn gomb menüiben
- Magasabb, keskenyebb üzemmód választó tárcsa
- Keskenyebb a hüvelykujj támasz
- Szegletesebb váz, jobban lekerekített szélekkel
- Halkabb a zárhangja, a K20D-nél
- Néhány felirat, ikon más
- Más szoftver melléklet
- 12 grammal nehezebb
Pro és kontra
A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:
Pro és kontra | |
---|---|
előnyök | hátrányok |
|
|
Mellékelt tartozékok
A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:
- szoftver CD
- használati útmutatók
- lítium-ion akkumulátor (D-LI50)
- hálózati akkutöltő (D-BC50)
- vállszíj
- szemkagyló
- szemkagyló fedő
- vázsapka
- USB- és videókábel
- vázsapka és vakupapucs védő sapka
A fényképezőgépet a Samsung-tól kaptuk tesztünk idejére. Köszönjük!
Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a melléklet működését. Köszönjük!
Tesztképeink
A fotók Pentax smc DA 14mm f/2.8 ED, Samsung D-Xenon 18-55mm f/3.5-5.6, Pentax smc D FA 50mm f/2.8 Macro és Pentax smc DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED objektívekkel készültek.
A fájlnevekben jelöltük az aktuális (fizikai) gyújtótávolságot és a használt érzékenységet is.