Különlegességek
MultiFrame NR
Ebben a módban 6 képet készít a fényképezőgép, s ezek elemzésével hozza létre a végső fotót, amely alacsonyabb zajszintet ígér, mint a normál módon készített. A kisebb képzajon kívül még egy plusz, amit a MultiFrame NR kínál: akár ISO25600-ra is felmehetünk.
A készített tesztképek meggyőztek minket arról, hogy valóban jobb képminőséget ad a MultiFrameNR, ráadásul meglepő módon nem csak nagy, de kis érzékenységeknél is. ISO100 és ISO200 érzékenységeknél is van látható különbség, a MultiFrame NR sokkal kevésbé zajos, mint a hagyományos módon készített, mégis részletekből nincs kevesebb a többképes zajszűrt képen.
MultiFrame NR (többképes zajcsökkentés)
- ISO100
hagyományos - ISO100
multiframe - ISO200
hagyományos - ISO200
multiframe - ISO400
hagyományos - ISO400
multiframe - ISO800
hagyományos - ISO800
multiframe - ISO1600
hagyományos - ISO1600
multiframe - ISO3200
hagyományos - ISO3200
multiframe - ISO6400
hagyományos - ISO6400
multiframe - ISO12800
hagyományos - ISO12800
multiframe - ISO25600
multiframe
- ISO100
hagyományos - ISO100
multiframe - ISO200
hagyományos - ISO200
multiframe - ISO400
hagyományos - ISO400
multiframe - ISO800
hagyományos - ISO800
multiframe - ISO1600
hagyományos - ISO1600
multiframe - ISO3200
hagyományos - ISO3200
multiframe - ISO6400
hagyományos - ISO6400
multiframe - ISO12800
hagyományos - ISO12800
multiframe - ISO25600
multiframe
- ISO100
hagyományos - ISO100
multiframe - ISO200
hagyományos - ISO200
multiframe - ISO400
hagyományos - ISO400
multiframe - ISO800
hagyományos - ISO800
multiframe - ISO1600
hagyományos - ISO1600
multiframe - ISO3200
hagyományos - ISO3200
multiframe - ISO6400
hagyományos - ISO6400
multiframe - ISO12800
hagyományos - ISO12800
multiframe - ISO25600
multiframe
- ISO100
hagyományos - ISO100
multiframe - ISO200
hagyományos - ISO200
multiframe - ISO400
hagyományos - ISO400
multiframe - ISO800
hagyományos - ISO800
multiframe - ISO1600
hagyományos - ISO1600
multiframe - ISO3200
hagyományos - ISO3200
multiframe - ISO6400
hagyományos - ISO6400
multiframe - ISO12800
hagyományos - ISO12800
multiframe - ISO25600
multiframe
Mivel a zajszűrés elsődlegesen nagy érzékenységnél érdekes, s ezt inkább kézből készítjük, így felmerül a kérdés, hogy ha ezt tesszük, a több készített kép miatt a végső kép esetleg szellemképes lesz-e, ha mozgó témát fotózunk, illetve ha kézből exponálunk. Szerencsére ilyen gond nincs, ezt a templomi statikus és a kültéri mozgó témát is tartalmazó fotók bizonyítják (mindkettő kézből készült).
MultiFrame NR kézből (többképes zajcsökkentés)
Stabilizátor
A Sony minden cserélhető objektíves gépe szenzorstabilizálással készül. A stabilizátor hatékonyságát ezúttal is az inkább gyakorlatias, mint mérnöki pontosságú tesztünkkel próbáltuk ki, amelynek során egyre rövidebb záridőket használva készítettünk 10-10 képet stabilizátorral és anélkül, elektronikus keresőt alkalmazva. A képeket utólag elemezve táblázatban rögzítettük a tapasztalatokat, melyből a lenti grafikon készült.
A készített képek közül az enyhén elmosódottakat még elfogadtuk jó képnek. Rossz fotónak azokat tekintettük, ahol egyértelműen látható a berázás egyféle szellemkép formájában.
Vagy mi lettünk ügyesebbek, vagy a Sony valamit korrigált a szenzorstabilizáláson, mert eddig ilyen gyújtótávolságon legjobb esetben is csak 1 1/3 Fé előnyt sikerült elérni, most viszont a hosszú záridőknél kedvezőbb a helyzet.
H 100%-os biztonsággal szeretnénk berázásmentes képet kapni, kb. 1 1/3 Fé-kel hosszabb záridőt választhatunk a Steady Shot funkció használatával. Míg stabilizátor nélkül 1/60 mp-es zársebesség volt szükséges a 10-ből 10 jó képhez, ugyanez az arány stabilizátorral 1/25 mp-nél volt.
60%-os valószínűséget megengedve már 2 2/3 Fé-nyi különbség adódik az azonos mennyiségű, 6 jó képet eredményező zársebességek között. Ez már sokkal jobban mutat, mint az A550-nél.
Bár a 100%-os sikerhez még mindig nagyon stabilan kell tartani a gépet, ha van lehetőségünk több fotó elkészítésére, sokkal jobb esélyeink lesznek.
Panoráma mód
A Sony Cyber-shot kompakt fényképezőgépeiben ismertük meg először a Sweep Panorama funkciót, amely pásztázva készít el több képet, melyeket a gép automatikusan össze is fűz egy fotóvá. Igaz, a kompaktok esetében ennek során a gép videó módban dologzik, az SLT-A55 ilyenkor is fotókat készít, vagyis igénybeveszi a zárszerkezetet is. Ennek előnye is van: sokkal nagyobb felbontásban áll majd rendelkezésünkre a panoráma, mint a kompakt gépeknél, ami a FullHD videófelvétel képkockáiból rakja össze a panorámát.
Panorámát nem csak 2D-ben, de 3D-ben is készíthetünk, melyet 3D TV-n játszhatunk le, ha ahhoz HDMI kábellel csatlakoztatjuk a gépet.
Panorámát 2D-ben nem csak hagyományos állásban, de portré formátumban tartva a gépet is készíthetünk. A menüben pedig ezen túlmenően választhatunk széles és normál panoráma között.
3D panoráma készítésekor csak hagyományos állásban tarthatjuk a gépet, de ez esetben is kiválaszthatjuk a kép szélességét.
Panorámák méretei | |
---|---|
2D normál, vízszintes eltolás | 8192×1856 |
2D normál, függőleges (portré állású) eltolás | 3872×2160 |
2D széles, vízszintes eltolás | 12416×1856 |
2D széles, függőleges (portré állású) eltolás | 5536×2160 |
3D 16:9 | 1920×1080 |
3D normál vízszintes | 4912×1080 |
3D széles vízszintes | 7152×1080 |
A lenti két panoráma széles függőleges eltolással készült. Mindkettőn jól látni a Sweep Panorama eddig is ismert problémáját, vagyis a sokszor teljesen rossz illesztéseket.
Akinek van lehetősége, használjon külső panorámaszerkesztő programot, mert a Sony gépen belüli illesztése nem túl ügyes.
GPS
Napjainkban még ritkák azok a fényképezőgépek, amelyek beépített GPS vevőt tartalmaznak a képek geocímkézéséhez, de a Sony Alpha SLT-A55V egyike ezen modelleknek.
A GPS-es kompaktokat egy korábbi cikkünkben már bemutattuk, így a geocímkézés módszeréről és lényegéről most nem írunk külön.
A teszt során kiderült, hogy ez a fényképezőgép is nagyon hasonló módon működik, mint a kompakt testvére. A GPS vevő a bekapcsolás után, sík és nyitott terepen kb. 1,5 perc után találja meg a pozíciót, melyet ezután folyamatosan frissít mindaddig, amíg ki nem kapcsoljuk a gépet, vagy olyan „műholdvédett” területre nem tévedünk, mint pl. egy épület.
Ez a megoldás sajnos nem kimondottan precíz, hiszen legtöbbünk kikapcsolja a fényképezőgépet, ha éppen nincs mit fotózni. Arra pedig kicsi az esély, hogy az ember perceket várjon arra, hogy a GPS vevő végre szinkronizáljon. Így hát ha olyan helyen fotózunk, ahol a gép még nem tudott friss koordinátákat kiszámolni, akkor a képbe az előzőleg ismert pozíció kerül.
A kikapcsolást egyébként már csak az is indokolja, hogy sem az LCD-t, sem a keresőt nem tudjuk lekapcsolni, így folyamatosan fogyaszt a gép, ami az egyébként sem nagy üzemidőt csökkenti.
Szerencsére van energiatakarékos mód, amely használaton kívüli állapotában alvó üzemmódra utasítja a gépet.
Saját beállítás – képstílusok (Creative Style)
A magyar nyelvű kezelés során saját beállítás címszó alatt találjuk a 6 féle képstílust. A képstílusok különböző paraméterei is módosíthatók, úgy mint kontraszt, színtelítettség és élesítés. Ezekre lentebb láthatunk példákat.
A képstílusok és azok paraméterei csak a gép által készített JPEG képekre van hatással, a RAW fájlokra nem.
Kontraszt
A kontrasztot ±3 lépésben állíthatjuk be minden egyes képstílusnál. A rendelkezésre álló enyhe és erős kontraszt között jelentős különbség van, így kedvünkre választhatunk nekünk tetszőt.
Színtelítettség (Saturation)
A színtelítettség is ±3 lépésben állítható, de érthető módon csak a színes módoknál.
Élesítés (Sharpen)
Természetesen az élesítés is csak a JPEG képekre vonatkozik. A képkeménység is ±3 lépésben állítható, a mínusz értékek a lágyabb, a plusz értékek a keményebb képeket eredményezik.
Élesítés (Sharpen)
Dinamika optimalizálás (DRO – Dynamic Range Optimizer)
A sötét területek kivilágosítására a Sony a dinamika optimalizálásnak nevezett szolgáltatást kínálja, amely hasonlóan más gyártók megoldásaihoz, a gradációs görbe enyhe, vagy erősebb módosítását jelenti. Ez a funkció a csúcsfényeket érintetlenül hagyja.
Ebben a fényképezőgépben a kikapcsolt és automatikus értéken kívül kézzel is beállíthatunk 1..5 közötti szintet.
A dinamika optimalizáláson kívül HDR képkészítésre is van lehetőség, ennek során 2 expozícióból hozza létre a végső képet a gép. Az expozíciók közötti záridő-eltérés 1 és 6 Fé között változtatható 1 Fé lépésekben.
A DRO RAW+JPEG formátumnál is használható, de csak a JPEG képekre lesz hatással. A HDR fotó viszont csak JPEG formátumnál alkalmazható, RAW-nál vagy RAW+JPEG beállításnál nem választható ki.